Erialaliidud: riigi otsuste tõttu on transpordisektor kaotanud konkurentsivõime - täiendatud ministri kommentaariga!

Eesti transpordisektori erialaliidud esitasid riigikogu rahandus- ja majanduskomisjonile ühisavalduse, milles märgivad, et veonduse ja transpordi sektor on riigi otsuste tõttu kaotanud konkurentsivõime ja pole enam jätkusuutlik. Ainuüksi selle aastaga on Eesti asemel naaberriikides tangitud ligi 100 miljonit liitrit kütust.

Eesti Logistika ja Ekspedeerimise Assotsiatsioon (ELEA), Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsioon (ERAA), Autoettevõtete Liit (AEL) ja Eesti Õliühing (EÕÜ) paluvad ühisavaldusega komisjonides arutluse alla võtta Eesti veonduse ja transpordi olukord, mis praeguses maksu- ja majanduskeskkonnas ei ole jätkusuulik ning ei suuda enam konkureerida naaberriikide tunduvalt soodsamate tingimustega.

Avalduses märgitakse, et ilmekaimaks näiteks ja suurimaks ohumärgiks on veondus- ja laondussektori ettevõtete hüppeliselt kasvanud maksuvõlg – 2017. aasta esimesel poolel on ettevõtete maksuvõlad kasvanud keskmiselt üle 65 protsendi. See on selge märk, et sektori tervis ei ole korras. Konkurentsis püsimiseks on ettevõtted sunnitud otsima säästlikumaid lahendusi ja seda meie lähinaabrite juurest. Kõrgete aktsiiside tõttu on ainult käesoleva aasta jooksul Eesti asemel välisriikides  tangitud hinnanguliselt 100 miljonit liitrit kütust. Juba järgmisel aastal tõuseb see number 130-160 miljoni liitrini. Seetähendab 49 miljonit eurot riigile kaduma läinud maksuraha käesoleval aastal ning liitude hinnangul kuni 79 miljonit eurot tuleval aastal. Võrdluseks suhkrumaks, millega loodeti, enne selle ära jätmist, koguda 2018 aasta eelarvesse kõigest 15 miljonit eurot.

Kõrgemad aktsiisid ja kütuse hinnad on ka mitmes teises riigis, kuid enamasti pakub siis riik (nt. Belgia, Prantsusmaa, Itaalia, Sloveenia, Hispaania) veofirmadele maksuerisust või –tagastust, et hoida oma veoettevõtteid tankimas kodumaal ja meelitada sinna ka välismaised ettevõtted. Nii ei kaota riik kümneid miljoneid maksuraha, vaid teenib lisa ka transiidi pealt.

Täna on Eesti ja Läti kütusehinna erinevus 10-13 s/l. Kui rakendada aktsiisi osalist tagastamist veoettevõtetele suurusjärgus 10 s/l, siis on juba tõenäoline, et nad tuleksid oma tankimistega Eestisse tagasi. Ühtlasi tooks see ainult 2018. aastaga riigieelarvesse tagasi 50-60 miljonit eurot.

Uuest aastast kehtima hakkav teekasutustasu veoautodele pitsitab taas pigem Eesti ettevõtteid. Eestis on teekasutustasuga maksustatavaid sõidukeid registreeritud umbes 30 000, samas puudub ülevaade kui palju mujal registreeritud veokeid Eesti riigi piiri ületavad. Selliste puudulike andmetega ei ole võimalik prognoosida maksustamisest loodetavat tulu ja vähendatakse Eesti veondussektori konkurentsivõimet veelgi.

Ühisavaldusega nõutakse, et riik taastaks Eesti veondussektori konkurentsivõime. Esimeseks sammuks peaks olema kütuseaktsiisi määra langetamine, et  väheneks ebavõrdsus naaberriikide veoettevõtetega võrreldes. Alternatiiviks on  maksuerisuse või -tagastuse kehtestamine veoettevõtetele. Kindlalt tuleb paika panna hoovad, mis suudaks ka reaalselt tagada, et teekasutustasu ei võetaks ainult Eesti ettevõtjate taskust vaid seda hakkaksid reaalselt tasuma ka välismaised Eesti teede kasutajad.

Eesti asub Euroopa südamest jätkuvalt 2000 km kaugusel ja suure hulga Eesti ettevõtete konkuretsivõime väheneb seda enam, mida kallimaks me oma ühenduse pidamise teeme.

Kommenteerib Kadri Simson, majandus- ja taristuminister:

Üheks esimeseks praeguse valitsuse otsuseks koalitsiooniläbirääkimistel oli tühistada diislikütuse aktsiisi tõus, mis annab just eeskätt Eesti vedajatele paremad võimalused üha karmistuvates konkurentsitingimustes. Eelmise valitsuse plaan oli tõsta diislikütuse aktsiisi alates 2018. aastast 10% võrra. Selle aktsiisitõusu tühistamine vähendab ettevõtete kulu tootmissisenditele ja pidurdab laiemalt kogu elukalliduse kasvu. Samas tuleb märkida, et kütuseaktsiisi tõstmise tühistamise tõttu jääb Rahandusministeeriumi hinnangul 2019. ja 2020. aastal riigieelarvesse laekumata vastavalt 36 ja 38 miljonit eurot. Siiski, kui vaadata kogu Eesti elu tervikuna ja mitte ainult läbi riigieelarve-exceli, siis annab aktsiisitõusude tühistamine varasemast plaanist selgelt positiivsema lõpptulemuse. Aktsiisitõusude tühistamine parandab ka maapiirkondade elanike transpordivõimalusi.

Lisaks sellele, Eesti on raskeveokitele rakendatavate teekasutustasude kehtestamisel viimaseid riike kogu Euroopa Liidus. Ajapõhist teekasutustasu rakendavad juba mõnda aega ka Läti ja Leedu, sarnane lähenemine on kavas ka Eestis alates 2018. aastast. Seejuures on seadusega kehtestatud, et teekasutustasust riigieelarvesse laekunud raha kasutatakse transporditaristu hoiuks. Seega hakkavad ka välismaa vedajad, kes seni ei ole maksnud Eesti teede kasutamise eest, panustama Eesti transporditaristu hoidu.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,58 -0.0757959
Brasiilia reaal BRL 4,27 -0.009362
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0511195
Filipiinide peeso PHP 59,73 0.0770752
Hiina jüaan CNY 7,72 0.0609045
Hongkongi dollar HKD 8,94 0.0111916
Horvaatia kuna HRK 7,42 -0.0619212
Iisraeli seekel ILS 4,20 -0.0023789
India ruupia INR 80,91 -0.0469466
Indoneesia ruupia IDR 16159,55 0.0617354
Islandi kroon ISK 137,60 0
Jaapani jeen JPY 124,54 0.0723182
Kanada dollar CAD 1,51 -0.0462841
LAV rand ZAR 15,63 0.0147158
Lõuna-Korea vonn KRW 1278,18 0.0179976
Malaysia ringgit MYR 4,69 0.0149419
Mehhiko peeso MXN 21,63 -0.1463608
Norra kroon NOK 9,73 -0.123202
Poola slott PLN 4,29 -0.0023324
Rootsi kroon SEK 10,26 -0.1128932
Rumeenia leu RON 4,69 -0.0468763
Singapuri dollar SGD 1,54 0.0323876
Suurbritannia nael GBP 0,88 0.0228024
Šveitsi frank CHF 1,13 -0.0794632
Taani kroon DKK 7,46 -0.0455337
Tai baht THB 36,10 -0.1979388
Tšehhi kroon CZK 25,52 -0.0822111
Türgi liir TRY 6,09 -0.0065706
Ukraina grivna UAH 31,91 -0.0087751
Ungari forint HUF 319,31 -0.0250477
USA dollar USD 1,14 -0.0175516
Uus-Meremaa dollar NZD 1,68 -0.0831403
Valgevene rubla BYN 2,45 0.0204365
Vene rubla RUB 75,64 0.1050804

Valdkonna töökuulutused

VENIPAK EESTI OÜ otsib MÜÜGIESINDAJAT

Venipak Eesti OÜ

24. jaanuar 2019