Ladudes ollakse tõstukitega lohakad

Rein Reisberg
Rein Reisberg

Veonduse ja laonduse sektor ei kuulu tööõnnetuste osas küll ohtlikuimate hulka, ometi tuleb ka siin rõhutada ohutuskultuuri ja terve talupojamõistuse olulisust, ütleb tööinspektsiooni töökeskkonna konsultant Rein Reisberg intervjuus.

Mille poolest erineb laondus tööohutuse ja tööõnnetuste mõttes teistest sektoritest? Laiem statistika räägib veondus-laondusest, eraldi vaid laonduse kohta statistikat kogutud ei ole. Väga ohtlik see valdkond statistika põhjal ei ole, mitmesugused töötleva tööstuse ja tootmise valdkonnad on ohtlikumad.
Tuleb rõhutada ka, et kõnealune statistika ei hõlma tootmisettevõtete laopooli, neid eraldi välja noppida ei saa.

Millised siiski on põhilised vead töövõtetes, kust tekivad ohtlikud olukorrad just ladudes? Nimetades mõned olulisemad õnnetuste põhjused ladudes – esimeks on mitmesugused libisemised ja komistamised. Samal tasapinnal kukkumine, see on ladude õnnetuste temaatika. 
Teiseks märkimisväärseks ohukohaks on lohakas sõitmine laaduritega. Päris üllatav on, et laadurijuhid teevad üsna tihti endale ise viga. Eestis on olnud päris mitu õnnetust, kus laadurijuht lihtsalt ei tõsta oma jalga täielikult laadurisse sisse, see jääb vedelema kusagile äärele ning seejärel sõidetakse kas teise laaduriga kokku või vastu riiuleid või posti. Ja nii see kusagil vales kohas tilpnev jalg viga saabki.

Säärast lohakust vist kuidagi kindla reegliga parandada ei saagi. Siin on kõige õigem rääkida talupojamõistusest või talupojatarkusest, nagu öeldakse – mõtle, mis sa teed! Aga eks nii mõnelegi tundub, et ilma saab kiiremini ja mugavamalt. 
Edasi, kolmas suurem õnnetuste juhtum ladudes, on suuremad sõidukid, mis tulevad lattu kaupa tooma või viima, nendega seotud õnnetused. Territooriumile saabuvate autode juhid kipuvad jääma kusagile uitama ning siis lihtsalt sõidetakse neile otsa.

Millised on konkreetsemad isikukaitse- või muud vajalikud vahendid, mida ladudes piisavalt ei kasutata? Isikukaitsevahendid ei ole laonduses niivõrd oluline temaatika. Pigem rõhuksin mõisteid nagu ohutuskultuur ja sinna juurde ka töötervise ja tööohutuse juhtimine. Oluline on, et ettevõttes mõeldaks ohutuse teema läbi.
Ladudes on olulisim pigem tööde korraldamine – kus sõidavad tõstukid, kus jalakäijad, mis moodi on tõstukijuhi töö korraldatud – kas ta peab tõesti alati oma töö tegemiseks pedaali põhja tallama või saaks ka mõistlikuma kiirusega hakkama. Ja kas tõstukile valmistaja poolt peale pandud kiirusepiirang ikka töötab. Ettevõtetes kohal käies tekib teinekord tunne, et käib hoopis tõstukite ralli, mitte töötegemine.

On säärane tõstukite kiirusepiirnagute mahavõtmine üldse lubatud? Tegelikult ei ole, kui see on valmistaja poolt peale pandud, aga meil on selliseid insenere küll, kes seda siiski teevad ning kes oskavad piirangu maha võtta nii, et tõstuk pärast seda ka edasi tööle jääb.

Kui aktiivne on tööinspektsiooni kontroll laonduses ning kuidas see tegevus välja näeb? Tegelikult on meil kaks erinevat väljundit, üks on inspekteerimine, kontroll, teine on ettevõtete konsulteerimine. Praegu on tööandjal olemas ka see võimalus, et kutsuda ettevõttesse konsultant, kes ei kontrolli ega tee trahvi, vaid annab nõu ja jagab infot.

Kasutatakse seda võimalust? Kasutatakse, aga võiks siiski rohkem kutsuda. Siis saab juba minna ettevõttepõhiseks, mitte pelgalt tegevusvaldkonnapõhiseks.

Osale arutelus

  • Lauri Leet
    Logistika toimetaja

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,57 0.070086
Brasiilia reaal BRL 4,30 -0.0139502
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.0102297
Filipiinide peeso PHP 60,24 0.2729966
Hiina jüaan CNY 7,95 0.013842
Hongkongi dollar HKD 8,97 -0.0078053
Horvaatia kuna HRK 7,42 -0.0080811
Iisraeli seekel ILS 4,24 0.0023599
India ruupia INR 81,99 -0.0085371
Indoneesia ruupia IDR 16699,83 -0.008682
Islandi kroon ISK 140,65 0.0213341
Jaapani jeen JPY 128,88 0.0077598
Kanada dollar CAD 1,51 -0.0132617
LAV rand ZAR 16,09 0.225555
Lõuna-Korea vonn KRW 1290,29 0.1575769
Malaysia ringgit MYR 4,79 -0.0083429
Mehhiko peeso MXN 23,30 -0.1204623
Norra kroon NOK 9,71 0.0051518
Poola slott PLN 4,33 0.0439012
Rootsi kroon SEK 10,31 -0.0116422
Rumeenia leu RON 4,66 0.0429019
Singapuri dollar SGD 1,57 -0.031837
Suurbritannia nael GBP 0,89 -0.0785722
Šveitsi frank CHF 1,14 -0.1230553
Taani kroon DKK 7,46 0.0160841
Tai baht THB 37,74 0.0824756
Tšehhi kroon CZK 26,00 0.011538
Türgi liir TRY 6,09 0.3673382
Ukraina grivna UAH 31,72 -0.0088257
Ungari forint HUF 320,87 -0.0467261
USA dollar USD 1,15 -0.0087329
Uus-Meremaa dollar NZD 1,67 -0.0955737
Valgevene rubla BYN 2,41 -0.0498318
Vene rubla RUB 75,13 0.0022629

Valdkonna töökuulutused

Ehitusmaterjalidega tegelev ettevõte otsib LOGISTIK_KLIENDITEENINDAJAT

Tammiste Personalibüroo OÜ

29. november 2018