Ladudes ollakse tõstukitega lohakad

Rein Reisberg
Rein Reisberg

Veonduse ja laonduse sektor ei kuulu tööõnnetuste osas küll ohtlikuimate hulka, ometi tuleb ka siin rõhutada ohutuskultuuri ja terve talupojamõistuse olulisust, ütleb tööinspektsiooni töökeskkonna konsultant Rein Reisberg intervjuus.

Mille poolest erineb laondus tööohutuse ja tööõnnetuste mõttes teistest sektoritest? Laiem statistika räägib veondus-laondusest, eraldi vaid laonduse kohta statistikat kogutud ei ole. Väga ohtlik see valdkond statistika põhjal ei ole, mitmesugused töötleva tööstuse ja tootmise valdkonnad on ohtlikumad.
Tuleb rõhutada ka, et kõnealune statistika ei hõlma tootmisettevõtete laopooli, neid eraldi välja noppida ei saa.

Millised siiski on põhilised vead töövõtetes, kust tekivad ohtlikud olukorrad just ladudes? Nimetades mõned olulisemad õnnetuste põhjused ladudes – esimeks on mitmesugused libisemised ja komistamised. Samal tasapinnal kukkumine, see on ladude õnnetuste temaatika. 
Teiseks märkimisväärseks ohukohaks on lohakas sõitmine laaduritega. Päris üllatav on, et laadurijuhid teevad üsna tihti endale ise viga. Eestis on olnud päris mitu õnnetust, kus laadurijuht lihtsalt ei tõsta oma jalga täielikult laadurisse sisse, see jääb vedelema kusagile äärele ning seejärel sõidetakse kas teise laaduriga kokku või vastu riiuleid või posti. Ja nii see kusagil vales kohas tilpnev jalg viga saabki.

Säärast lohakust vist kuidagi kindla reegliga parandada ei saagi. Siin on kõige õigem rääkida talupojamõistusest või talupojatarkusest, nagu öeldakse – mõtle, mis sa teed! Aga eks nii mõnelegi tundub, et ilma saab kiiremini ja mugavamalt. 
Edasi, kolmas suurem õnnetuste juhtum ladudes, on suuremad sõidukid, mis tulevad lattu kaupa tooma või viima, nendega seotud õnnetused. Territooriumile saabuvate autode juhid kipuvad jääma kusagile uitama ning siis lihtsalt sõidetakse neile otsa.

Millised on konkreetsemad isikukaitse- või muud vajalikud vahendid, mida ladudes piisavalt ei kasutata? Isikukaitsevahendid ei ole laonduses niivõrd oluline temaatika. Pigem rõhuksin mõisteid nagu ohutuskultuur ja sinna juurde ka töötervise ja tööohutuse juhtimine. Oluline on, et ettevõttes mõeldaks ohutuse teema läbi.
Ladudes on olulisim pigem tööde korraldamine – kus sõidavad tõstukid, kus jalakäijad, mis moodi on tõstukijuhi töö korraldatud – kas ta peab tõesti alati oma töö tegemiseks pedaali põhja tallama või saaks ka mõistlikuma kiirusega hakkama. Ja kas tõstukile valmistaja poolt peale pandud kiirusepiirang ikka töötab. Ettevõtetes kohal käies tekib teinekord tunne, et käib hoopis tõstukite ralli, mitte töötegemine.

On säärane tõstukite kiirusepiirnagute mahavõtmine üldse lubatud? Tegelikult ei ole, kui see on valmistaja poolt peale pandud, aga meil on selliseid insenere küll, kes seda siiski teevad ning kes oskavad piirangu maha võtta nii, et tõstuk pärast seda ka edasi tööle jääb.

Kui aktiivne on tööinspektsiooni kontroll laonduses ning kuidas see tegevus välja näeb? Tegelikult on meil kaks erinevat väljundit, üks on inspekteerimine, kontroll, teine on ettevõtete konsulteerimine. Praegu on tööandjal olemas ka see võimalus, et kutsuda ettevõttesse konsultant, kes ei kontrolli ega tee trahvi, vaid annab nõu ja jagab infot.

Kasutatakse seda võimalust? Kasutatakse, aga võiks siiski rohkem kutsuda. Siis saab juba minna ettevõttepõhiseks, mitte pelgalt tegevusvaldkonnapõhiseks.

Osale arutelus

  • Lauri Leet
    Logistika toimetaja

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,61 -0.0123831
Brasiilia reaal BRL 4,75 -0.0945617
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0153398
Filipiinide peeso PHP 63,61 0.0298766
Hiina jüaan CNY 8,05 -0.0943431
Hongkongi dollar HKD 9,17 -0.0784681
Horvaatia kuna HRK 7,42 -0.0942634
Iisraeli seekel ILS 4,19 -0.1311554
India ruupia INR 84,79 -0.0930835
Indoneesia ruupia IDR 17450,02 0.2367768
Islandi kroon ISK 129,21 -0.0232126
Jaapani jeen JPY 132,16 -0.0680529
Kanada dollar CAD 1,52 0.0329554
LAV rand ZAR 16,88 0.5211311
Lõuna-Korea vonn KRW 1313,81 0.3728236
Malaysia ringgit MYR 4,85 0.0268019
Mehhiko peeso MXN 22,14 0.1143989
Norra kroon NOK 9,57 -0.0866904
Poola slott PLN 4,31 0.0023223
Rootsi kroon SEK 10,32 -0.0735928
Rumeenia leu RON 4,65 -0.0257981
Singapuri dollar SGD 1,60 0.012475
Suurbritannia nael GBP 0,90 -0.077925
Šveitsi frank CHF 1,13 0.0355208
Taani kroon DKK 7,46 -0.0053626
Tai baht THB 38,09 0.1224817
Tšehhi kroon CZK 25,59 0.050821
Türgi liir TRY 7,37 0.9237844
Ukraina grivna UAH 32,92 -0.0934835
Ungari forint HUF 324,16 0.0524708
USA dollar USD 1,17 -0.0766088
Uus-Meremaa dollar NZD 1,76 -0.0511654
Valgevene rubla BYN 2,44 -0.1022913
Vene rubla RUB 78,11 0.0534152

Valdkonna töökuulutused

ITELLA ESTONIA otsib TRANSPORDIJUHTI

Itella Estonia OÜ

27. september 2018

EDUKAS SUURETTEVÕTE otsib TARNEAHELA JUHTI

Tammiste Personalibüroo OÜ

24. september 2018

ITELLA ESTONIA otsib ANALÜÜTIKUT

Itella Estonia OÜ

27. september 2018