Kaubalaevad ei mahu enam sadamatesse ära

Suurimad kaubalaevad on nii hiiglaslikud, et ei mahu enam ära sadamatesse ja laevasõidu­kanalitesse. Sellest hoolimata kestab võidujooks üha suuremate laevade ehitamiseks, kirjutab septembri Imeline Teadus.

Praegu on maailma suurim konteinerilaev OOCL Hong Kong, mis mahutab 21 413 TEUd (TEU ehk twenty-foot equivalent unit tähendab standardset merekonteinerit pikkusega 20 jalga ehk 6,1 meetrit). See alus võib pardale võtta näiteks üle miljoni konteineritesse pakitud pesumasina.

Hiigelsuured alused on laevakompaniide mõnevõrra hilinenud reaktsioon sajandi algu­se kõrgetele kütusehindadele (üks suur laev on ökonoomsem kui mitu väikest) ja madalatele laenuintressi määradele, mis võimaldasid firmadel hoogsalt uusi laevu tellida. Samas on megalaevad kaasa toonud ka ootamatuid majanduslikke tagajärgi: konteinervedu on muutunud üliodavaks, selle kasumlikkus on kahanenud kunagiselt 15 protsendilt vaid ühele protsendile.

Hiigellaevade väikesed ekspluatatsioonikulud ahvatlevad ka reisilaevade reedereid. Maailma suurim kruiisi- ehk ristluslaev – 362 meetri pikkune Harmony of the Seas, mis veeskati 2016. aastal – on tõeline ujuv linn, kuhu mahub 6780 reisijat ja 2300 meeskonnaliiget ehk kogu Keila linna rahvas.

Paraku on suurushullustusel oma hind: hiigellaevad vajavad ka tohutuid sadamakaisid. Juba praegu pole maailma suurimatel konteinerilaevadel võimalik silduda ühegi Põhja-Ameerika linna sadamas.

Üha suuremate laevade ehitamise põhjus pole üksnes majandusliku kasu lootus. Kaubalaevandus on aastaid olnud kõige rohkem loodust reostav majandusharu maailmas, mistõttu on riigid hakanud nõudma kaubalaevade heitgaaside ja muu reostuse vähendamist.

Suurem laev, väiksem reostus

Näiteks Põhja- ja Läänemerel sõita soovivad laevad peavad 2021. aastaks vähendama oma heitgaasides kahjulike lämmastik­oksiidide (tähistatakse lühendiga NOx) hulka 75 protsendi võrra. Mida rohkem konteinereid laevale mahub, seda väiksemaks kujuneb reostusenäitaja konteineri kohta, mistõttu hiiglaslik laev võimaldab kaubalaevandust rohelisemana näidata.

Samal ajal tuleb aga laiendada, süvendada ja pikemaks kaevata sadamabasseine, et need suudaksid vastu võtta rohkem kui nelja jalgpallistaadioni suuruseid aluseid. Kail seisvad kraanadki tuleb kõrgemaks ehitada – praegu ulatuvad need juba 20korruselise maja kõrguseni.

Konteineri ja reisilaevade pikkuse kasvamine võrreldavaks pilvelõhkujate kõrgusega ei sea surve alla üksnes sadamaid. Panama kanal on üle saja aasta olnud kaubalaevade sõlmpunkt, kuid 2007. aastal oli kanalit haldav ettevõte sunnitud eraldama ligi 5 miljardit eurot, et ehitada üheksa aasta jooksul kanalile lisasõidurada ja laiemad lüüsikambrid. Kanali ümberehitus lõppes

Viimase kümnendi jooksul on Panama kanal seetõttu kaotanud palju väärtuslikke konteinerilaeva läbisõite oma konkurendile Suessi kanalile.

Tulekul veelgi suuremad

Praegused suurimad konteinerilaevad mahutavad üle 20 000 TEU ja OOCL Hong Kong üle 21 000. Paljude reederite hinnangul on sellega saavutatud piir, millest edasi liikuda pole mõistlik. Ehkki praegustest veelgi suuremad laevad oleksid ökonoomsemad ja keskkonnasäästlikumad, leidub täna­päeval maailmas kõigest 20 sadamat, mis suudavad vastu võtta laevu mahutavusega üle 19 000 TEU.

Ehkki sadamad laiendavad end palavikuliselt, ei ole kõigil neil lihtsalt füüsiliselt ruumi uute hiigelkaide rajamiseks. Sellest hoolimata räägitakse kaubalaevanduses juba uuest ülimast transpordilahendusest: 35 000 konteinerit kanda suutvate kaubalaevade klassist, mille esimesed alused on juba joonestuslaual.

Pikemalt loe hiigellaevadest septembri Imelisest Teadusest.

Vaata ka www.imelineteadus.ee

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,62 -0.3141555
Brasiilia reaal BRL 4,79 -0.0938125
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.0153461
Filipiinide peeso PHP 63,80 -0.064218
Hiina jüaan CNY 8,08 0.0284699
Hongkongi dollar HKD 9,19 -0.0489476
Horvaatia kuna HRK 7,43 -0.0511399
Iisraeli seekel ILS 4,21 -0.1327643
India ruupia INR 85,41 -0.1624743
Indoneesia ruupia IDR 17557,68 0.007006
Islandi kroon ISK 128,77 0
Jaapani jeen JPY 132,79 -0.1428786
Kanada dollar CAD 1,52 -0.1115047
LAV rand ZAR 16,87 -0.1326378
Lõuna-Korea vonn KRW 1313,84 -0.0638939
Malaysia ringgit MYR 4,87 0.0267089
Mehhiko peeso MXN 22,33 -0.1225682
Norra kroon NOK 9,56 -0.1222941
Poola slott PLN 4,29 -0.0955889
Rootsi kroon SEK 10,36 -0.0877591
Rumeenia leu RON 4,66 -0.0279186
Singapuri dollar SGD 1,61 -0.1430615
Suurbritannia nael GBP 0,89 -0.0224014
Šveitsi frank CHF 1,13 -0.2025004
Taani kroon DKK 7,46 -0.0495892
Tai baht THB 38,15 0.0298914
Tšehhi kroon CZK 25,58 -0.0390778
Türgi liir TRY 7,25 -0.0689474
Ukraina grivna UAH 32,96 -0.09335
Ungari forint HUF 323,72 -0.1357354
USA dollar USD 1,18 -0.0764591
Uus-Meremaa dollar NZD 1,76 -0.3503221
Valgevene rubla BYN 2,46 -0.093534
Vene rubla RUB 77,30 -0.2276778

Valdkonna töökuulutused

ITELLA ESTONIA otsib TRANSPORDIJUHTI

Itella Estonia OÜ

27. september 2018

ITELLA ESTONIA otsib ANALÜÜTIKUT

Itella Estonia OÜ

27. september 2018