Tallinnas alustasid sõitmist isejuhtivad bussid

29. juulil alustasid Tallinnas pilootprojektina sõitmist isejuhtivad bussid, mis hakkavad kõiki soovijaid sõidutama kuuel päeval nädalas marsruudil Kultuurikatel – Mere pst. Isejuhtivad bussid on Tallinna tänavatel Eesti Euroopa Liidu Nõukogu eesistumise raames, mille üks fookusvaldkondi on tehnoloogia areng ja selle mõju ühiskonnale. Bussid on käigus augusti lõpuni.

„Tehnoloogia kiirest arengust on igapäevaelu lihtsamaks muutmisel palju võita nii inimestel, ettevõtetel kui ka riikidel. Oskus seda arengut ära kasutada on Eesti ja kogu Euroopa jaoks üks lähiaastate võtmeküsimusi,“ sõnas Riigikantselei strateegiabüroo digi-innovatsiooni nõunik Marten Kaevats isejuhtivate busside liini avamisel.

„Kui veel 15 aasta eest tundusid nutitelefon, digiallkirjastamine, elektriauto või poe iseteeninduskassa ilmselt pigem ulmekirjandusest pärit ideedena, ei tundu täna sugugi uskumatu tehnoloogiagurude arvamus, et praegu sündivatel lastel pole autojuhilubadega enam midagi peale hakata. Tallinnas ringi sõitvad bussid annavad huvilistele võimaluse proovida omal nahal, milliseid võimalusi toob endaga kaasa tehnoloogia areng,“ lisas Kaevats.

Busside igapäevase Tallinnas opereerimisega tegeleb kaitsetööstusettevõte, mehitamata roomiksõidukite arendaja Milrem.

„Isejuhtimistehnoloogial on tugev potentsiaal muuta tulevikus ühistranspordi teenus efektiivsemaks ning oluliselt paremini meie hajaastustust katvaks. Kindlasti saaks isejuhtivad transpordivahendid tõsta oluliselt ka sõiduohutust ning vähendada ummikuid,“ ütles bussiliini avamisel Milremi ekspordijuht Gert D. Hankewitz.

„Isejuhtivate busside tehnoloogia on väga kiires arengufaasis ning kindlasti tulevikutehnoloogia, kuid praegu on siiski tegemist veel pilootprojektiga. See on õppeprotsess busside tootjale, meile kui opereerijale ning kõigile sõitjatele,“ sõnas Hankewitz. Ta lisas, et vastavalt projekti raames kogutud tagasisidele võib tekkida vajadus testida ja arendada sõiduprogrammi, mis võib väljalubatud graafikusse muudatusi tuua. “Seega, kui iga päev ei näe mõlemat bussi järjestikku sõitmas, ei tähenda see, et midagi on valesti. Oleme ilmselt lihtsalt mõtlemas uue viisi peale, kuidas busside opereerimist efektiivsemaks muuta.”

„Küberturve on kõikide sõidukite puhul saamas üha tähtsamaks teemaks, sest sõidukites on tarkvara, mille kaudu võib pahatahtlikut juhtimise üle võtta. Meie osalus projektis seisnebki selles, et siinsete isejuhtivate bussidega nii ei saaks juhtuda,“ selgitas Martin Ruubel Guardtime’st küberturvalisuse olulisust tänapäeva transpordi juures.

Isejuhtivad bussid tõi Prantsusmaalt kohale transpordiettevõte DSV ning busse hakkab opereerima mehitamata roomiksõidukite arendaja Milrem, kes koolitab busside esitlejaid ja tagab sõidukite tehnilise korrashoiu. Küberturvet tagab tarkvaraettevõte Guardtime. Projekti rahastamisele on kaasa aidanud ka Tallink ning Microsoft Eesti. Trassi ettevalmistuse eest vastutab Tallinna transpordiamet.

Olulised faktid isejuhtivate busside kohta:

  • Bussid hakkavad sõitma Kultuurikatla ja Mere pst peatuste vahel
  • Bussisõit on kõigile soovijatele tasuta
  • Isejuhtiva bussiga sõitmist on võimalik proovida augusti lõpuni
  • Bussid sõidavad liinil esmaspäevast laupäevani, kell 8.30-17.30
  • Korraga sõidavad liinil kaks bussi, bussid liiguvad üksteise järel
  • Ühte bussi mahub korraga kaheksa inimest. Ligipääs on tagatud ka ratastooliga
  • Mõlemas bussis on alati kohal esitleja, kes tutvustab sõitjatele busside sõitmistehnoloogiat. Esitleja bussis viibimine on kohustuslik ka liikluseeskirja järgimiseks
  • Bussis kehtivad tavapärased ühistranspordi viisakusreeglid, ehk kaassõitjate heaolu ja bussi korrasoleku huvides söögi ja joogiga bussi siseneda ei tohi
  • Pilootprojekti maksumuseks on umbes 100 000 eurot, millest 2/3 katavad partnerid erasektorist

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,56 -0.0063967
Brasiilia reaal BRL 4,29 1.6304219
Bulgaaria leev BGN 1,95 -0.0204583
Filipiinide peeso PHP 59,73 0.0653321
Hiina jüaan CNY 7,83 0.2791615
Hongkongi dollar HKD 8,82 0.325466
Horvaatia kuna HRK 7,42 -0.0377252
Iisraeli seekel ILS 4,15 0.3163411
India ruupia INR 81,76 0.0464997
Indoneesia ruupia IDR 16670,43 0.3494382
Islandi kroon ISK 140,10 1.2722278
Jaapani jeen JPY 128,38 0.5561213
Kanada dollar CAD 1,49 0.3971459
LAV rand ZAR 16,35 0.683405
Lõuna-Korea vonn KRW 1276,74 -0.0117473
Malaysia ringgit MYR 4,72 0.5281765
Mehhiko peeso MXN 23,13 1.2842125
Norra kroon NOK 9,58 0.321328
Poola slott PLN 4,29 -0.2951361
Rootsi kroon SEK 10,23 -0.3206503
Rumeenia leu RON 4,66 0.0709372
Singapuri dollar SGD 1,55 0.1094867
Suurbritannia nael GBP 0,87 -0.5041247
Šveitsi frank CHF 1,14 0.2822367
Taani kroon DKK 7,46 0.0067034
Tai baht THB 37,12 -0.1919582
Tšehhi kroon CZK 25,95 0.14278
Türgi liir TRY 6,18 0.8506261
Ukraina grivna UAH 31,35 0.2032644
Ungari forint HUF 322,63 0.2485784
USA dollar USD 1,13 0.3833467
Uus-Meremaa dollar NZD 1,67 -0.239349
Valgevene rubla BYN 2,41 0.5093095
Vene rubla RUB 76,52 0.5470247

Valdkonna töökuulutused