Üle mitme-setme aasta algas sel nädalal jää murdmine Soome lahel

Botnica Tallinna lahel
Botnica Tallinna lahel

Veeteede Ameti otsusel algas teisipäevast, 21. veebruarist jäämurre lisaks Pärnu lahele ka Soome lahel Sillamäe sadama piirkonnas. Põhjuseks on tugevad ja osaliselt rüsistunud jääväljad, mis raskendavad laevade liikumist selles piirkonnas ning nõrgema peamasinaga laevad vajavad juba jäämurdja abi, teatas amet.

Jäämurdeteenust hakkab riik laevadele osutama jäämurdjaga Botnica, mis suundub Sillamäe piirkonda teisipäeval. Viimati toimus jää murdmine Soome lahel Eesti vetes 2013. aasta talvel.

Riigihanke tulemusel on jäämurdeteenuse osutamiseks Soome lahel aastateks 2012-2022 talvisel navigatsioonihooajal nelja kuu vältel riigi kasutada ASi Tallinna Sadam tütarettevõttele TS Shipping kuuluv mitmeotstarbeline laev Botnica, mille eest maksab riik aastas 4,7 miljonit eurot. See summa on nii prahiraha kui ka valmisolekutasu neljaks talvekuuks. Nüüd, kui Botnica jääd murdma sõidab, lisandub sellele summale kütusekulu, mis on suurte jäämurdjate nagu Botnica ja Tarmo puhul keskmiselt 30 000 liitrit ööpäevas. Käesoleva aasta riigieelarves on jäämurdeteenuseks kokku planeeritud 5,676 miljonit eurot.

Teine jäämurdja, riigile kuuluv Tarmo, jääb ootele Hundipea sadamasse ja on valmis vajadusel ka välja sõitma. Eesti riik murrab jääd oma merealal nendele laevadele, mis suunduvad meie territooriumil olevatesse sadamatesse ja väljuvad sealt. Sadama akvatooriumis korraldab jää murdmist sadama valdaja ise.

Veeteede Amet kehtestas, et alates 1. märtsist peab Sillamäe sadamasse sisenevatel ja sealt väljuvatel jäämurdja poolt teenindatavatel laevadel olema jääklass FS II või samaväärne klassifikatsiooniühingute jääklass ning peamasina võimsus mitte vähem kui 1200 kW. Jäämurdja ei teeninda vedurlaev-pargas koosseise.

Pärnu lahel aga jätkab riigi jäämurdja EVA-316 10. jaanuarist alanud tööd. Jääpiir Pärnu sadama muulidest edela suunas on 25 meremiili. Mere poolt sadama muulide suunas kuni Sorgu saareni on uus või kaldast eraldunud jää paksusega 5-15 cm, mis on laevade poolt osaliselt läbitav ilma jäämurdja abita. Alates Sorgu saarest Pärnu suunas on tugevalt rüsistunud piirkond 6 meremiili ulatuses ja ükski laev ilma jäämurdja abita seda ala ei läbi. Rüsijääst edasi kuni sadama muulideni on kinnisjää paksusega 15-30 cm ja seal on ka jäämurdja poolt sõidetud osaliselt jäävaba kanal.

Jäämurdja EVA-316 on laevu teenindanud jäämurde algusest kuni tänaseni 151 korda. Laevakütust on alates jäämurde algusest kulunud 241 000 liitrit. Laevade ooteaeg jäämurdeteenuse saamisel pikeneb arvatavasti kuni 3 tunnini. Alates pühapäevast enam laevu üksikult ei teenindata, st juhul kui laevade saabumiste aegade vahe jääb 3 tunni piiresse, siis oodatakse ka teine laev ära ja saabunud laevad võetakse konvoisse ja suundutakse Pärnu sadama suunas. Sama skeem toimib ka sadamast väljuvate laevade puhul. Tuuled puhusid nädalavahetusel edelast ja läänest, mis tekitasid jääpiirile n-ö pressi ja pikendasid osade laevade puhul ka jäämurdeteenuse distantsi.

Jää murdmiseks on riigil kasutada neli alust. Kaks neist kuulub riigile – jäämurdja Tarmo Soome lahe tarvis ja mitmeotstarbeline laev EVA-316 Pärnu lahe vajadusi silmas pidades ning kaht laeva prahitakse - TS Shippingule kuuluvat Botnicat Soome lahe jaoks ja laevandusfirmale Alfons Hakans kuuluvat Protectorit Pärnu lahe jaoks.

Vaata, kus Botnica parasjagu asub, veebirakendusest www.marinetraffic.com.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,56 -0.2816721
Brasiilia reaal BRL 4,29 0.2313679
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0204541
Filipiinide peeso PHP 59,90 -0.206584
Hiina jüaan CNY 7,86 0.0547136
Hongkongi dollar HKD 8,88 0.2326238
Horvaatia kuna HRK 7,42 0.0364033
Iisraeli seekel ILS 4,18 0.2420843
India ruupia INR 81,72 -0.0464764
Indoneesia ruupia IDR 16728,98 0.0604107
Islandi kroon ISK 140,22 0.0142653
Jaapani jeen JPY 128,58 0.0856231
Kanada dollar CAD 1,50 0.1336184
LAV rand ZAR 16,22 -0.2668093
Lõuna-Korea vonn KRW 1279,84 0.0085956
Malaysia ringgit MYR 4,75 0.0505998
Mehhiko peeso MXN 23,07 -0.0008668
Norra kroon NOK 9,62 0.0228759
Poola slott PLN 4,29 -0.0744723
Rootsi kroon SEK 10,27 -0.0155766
Rumeenia leu RON 4,65 -0.0236315
Singapuri dollar SGD 1,56 0.0320657
Suurbritannia nael GBP 0,87 0.1264513
Šveitsi frank CHF 1,14 0.2198575
Taani kroon DKK 7,46 0.0120635
Tai baht THB 37,27 0.0472501
Tšehhi kroon CZK 26,01 -0.0153787
Türgi liir TRY 6,19 0.3274224
Ukraina grivna UAH 31,51 0.2299523
Ungari forint HUF 322,23 0.0341488
USA dollar USD 1,13 0.238769
Uus-Meremaa dollar NZD 1,67 0.2285439
Valgevene rubla BYN 2,42 0.2571121
Vene rubla RUB 75,95 0.1410781

Valdkonna töökuulutused