Üle mitme-setme aasta algas sel nädalal jää murdmine Soome lahel

Botnica Tallinna lahel
Botnica Tallinna lahel

Veeteede Ameti otsusel algas teisipäevast, 21. veebruarist jäämurre lisaks Pärnu lahele ka Soome lahel Sillamäe sadama piirkonnas. Põhjuseks on tugevad ja osaliselt rüsistunud jääväljad, mis raskendavad laevade liikumist selles piirkonnas ning nõrgema peamasinaga laevad vajavad juba jäämurdja abi, teatas amet.

Jäämurdeteenust hakkab riik laevadele osutama jäämurdjaga Botnica, mis suundub Sillamäe piirkonda teisipäeval. Viimati toimus jää murdmine Soome lahel Eesti vetes 2013. aasta talvel.

Riigihanke tulemusel on jäämurdeteenuse osutamiseks Soome lahel aastateks 2012-2022 talvisel navigatsioonihooajal nelja kuu vältel riigi kasutada ASi Tallinna Sadam tütarettevõttele TS Shipping kuuluv mitmeotstarbeline laev Botnica, mille eest maksab riik aastas 4,7 miljonit eurot. See summa on nii prahiraha kui ka valmisolekutasu neljaks talvekuuks. Nüüd, kui Botnica jääd murdma sõidab, lisandub sellele summale kütusekulu, mis on suurte jäämurdjate nagu Botnica ja Tarmo puhul keskmiselt 30 000 liitrit ööpäevas. Käesoleva aasta riigieelarves on jäämurdeteenuseks kokku planeeritud 5,676 miljonit eurot.

Teine jäämurdja, riigile kuuluv Tarmo, jääb ootele Hundipea sadamasse ja on valmis vajadusel ka välja sõitma. Eesti riik murrab jääd oma merealal nendele laevadele, mis suunduvad meie territooriumil olevatesse sadamatesse ja väljuvad sealt. Sadama akvatooriumis korraldab jää murdmist sadama valdaja ise.

Veeteede Amet kehtestas, et alates 1. märtsist peab Sillamäe sadamasse sisenevatel ja sealt väljuvatel jäämurdja poolt teenindatavatel laevadel olema jääklass FS II või samaväärne klassifikatsiooniühingute jääklass ning peamasina võimsus mitte vähem kui 1200 kW. Jäämurdja ei teeninda vedurlaev-pargas koosseise.

Pärnu lahel aga jätkab riigi jäämurdja EVA-316 10. jaanuarist alanud tööd. Jääpiir Pärnu sadama muulidest edela suunas on 25 meremiili. Mere poolt sadama muulide suunas kuni Sorgu saareni on uus või kaldast eraldunud jää paksusega 5-15 cm, mis on laevade poolt osaliselt läbitav ilma jäämurdja abita. Alates Sorgu saarest Pärnu suunas on tugevalt rüsistunud piirkond 6 meremiili ulatuses ja ükski laev ilma jäämurdja abita seda ala ei läbi. Rüsijääst edasi kuni sadama muulideni on kinnisjää paksusega 15-30 cm ja seal on ka jäämurdja poolt sõidetud osaliselt jäävaba kanal.

Jäämurdja EVA-316 on laevu teenindanud jäämurde algusest kuni tänaseni 151 korda. Laevakütust on alates jäämurde algusest kulunud 241 000 liitrit. Laevade ooteaeg jäämurdeteenuse saamisel pikeneb arvatavasti kuni 3 tunnini. Alates pühapäevast enam laevu üksikult ei teenindata, st juhul kui laevade saabumiste aegade vahe jääb 3 tunni piiresse, siis oodatakse ka teine laev ära ja saabunud laevad võetakse konvoisse ja suundutakse Pärnu sadama suunas. Sama skeem toimib ka sadamast väljuvate laevade puhul. Tuuled puhusid nädalavahetusel edelast ja läänest, mis tekitasid jääpiirile n-ö pressi ja pikendasid osade laevade puhul ka jäämurdeteenuse distantsi.

Jää murdmiseks on riigil kasutada neli alust. Kaks neist kuulub riigile – jäämurdja Tarmo Soome lahe tarvis ja mitmeotstarbeline laev EVA-316 Pärnu lahe vajadusi silmas pidades ning kaht laeva prahitakse - TS Shippingule kuuluvat Botnicat Soome lahe jaoks ja laevandusfirmale Alfons Hakans kuuluvat Protectorit Pärnu lahe jaoks.

Vaata, kus Botnica parasjagu asub, veebirakendusest www.marinetraffic.com.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,61 -0.0310405
Brasiilia reaal BRL 4,76 -0.0273132
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 63,59 0
Hiina jüaan CNY 8,06 0
Hongkongi dollar HKD 9,17 0
Horvaatia kuna HRK 7,43 0.0161634
Iisraeli seekel ILS 4,19 0
India ruupia INR 84,86 0
Indoneesia ruupia IDR 17407,32 0
Islandi kroon ISK 129,30 0.0851459
Jaapani jeen JPY 132,25 0
Kanada dollar CAD 1,52 -0.0065915
LAV rand ZAR 16,80 0
Lõuna-Korea vonn KRW 1308,78 0
Malaysia ringgit MYR 4,85 0
Mehhiko peeso MXN 22,12 0
Norra kroon NOK 9,57 -0.0177601
Poola slott PLN 4,31 0
Rootsi kroon SEK 10,32 0
Rumeenia leu RON 4,65 0
Singapuri dollar SGD 1,60 0
Suurbritannia nael GBP 0,90 -0.0111321
Šveitsi frank CHF 1,13 0
Taani kroon DKK 7,46 0
Tai baht THB 38,09 0
Tšehhi kroon CZK 25,58 0
Türgi liir TRY 7,39 0
Ukraina grivna UAH 32,94 0
Ungari forint HUF 324,11 0
USA dollar USD 1,17 0
Uus-Meremaa dollar NZD 1,76 0
Valgevene rubla BYN 2,44 0
Vene rubla RUB 78,06 0

Valdkonna töökuulutused

EDUKAS SUURETTEVÕTE otsib TARNEAHELA JUHTI

Tammiste Personalibüroo OÜ

24. september 2018

ITELLA ESTONIA otsib TRANSPORDIJUHTI

Itella Estonia OÜ

27. september 2018

ITELLA ESTONIA otsib ANALÜÜTIKUT

Itella Estonia OÜ

27. september 2018