Autor: Heija-Liis Ristikivi • 3. veebruar 2017
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Omniva vaatab ootusärevalt tulevikku

Aavo Kärmase teenistusleping lõpeb aprillis, hetkel on käimas konkurss Eesti Posti juhatusele uue esimehe leidmiseks.
Logistikauudised.ee käis juttu ajamas Baltimaade suurimat pakiautomaatide võrgustikku kavandava ettevõtte juhatuse esimehe Aavo Kärmase ja juhatuse liikme Ansi Arumeelega.

Omnivas uuritakse pidevalt uusi võimalusi ning turumuutustele ja nõudluse kasvule reageeritakse koheselt.

E-kaubandus on teenimisvõimalus, mida pole mõtet käest lasta

Ei ole mingi uudis, et kõige rohkem mõjutab Omniva äri digitaliseerumine ja e-kaubandus. Digitaliseerumine ja automatiseerumine mõjutavad meid kõiki kõige rohkem. Küsimus on ehk selles, kui innukalt sellega kaasa minnakse ja kas leitakse moodus, kuidas see enda kasuks tööle panna. Omniva on mooduse leidnud.

Post11 toob igal ööl Eestisse 20 tonni kaupa, mis sorteeritakse hetkel Pallasti tänava hoones ning saadetakse siis laiali Euroopasse ja Venemaale. Omniva juhatuse liikmete sõnul viib Post11 kohale 20% Hiina e-poodidest Venemaale tellitud kaubast.

Piiriülene e-kaubandus peaks lähiaastatel kasvama kolmekordseks. Maailmas moodustab e-kaubandus 7% jaekaubandusest ja Euroopas 8%, Eestis on selleks protsendiks kõigest 3, nii et arenguruumi on.

Niisiis plaanitakse kasvatada pakiautomaatide arvu Eestis, aga ka Baltimaades üldisemalt. 2016. aastal laiendas Omniva pakiautomaatide võrgustikku Baltimaades 35%, Lätis aga lausa 54%. Omniva juhtide sõnul on Baltikumi oluline vaadelda ühtse turuna, sest sellisena näevad Eestit, Lätit ja Leedut rahvusvahelised kliendid.

Omniva kontserni kuuluvad emaettevõttena AS Eesti Post ning tütarettevõtetena Eestis AS Maksekeskus, Leedus Omniva UAB ja Lätis Omniva SIA.

Omniva ja Hiina suurima erakullerfirma S.F. Expressi ühisettevõte Post11 toimetab Euroopasse ja Venemaale Hiina e-poest AliExpress tellitud pakke.

Rahvusvahelises äris jõuliselt edasi

Kogu ettevõttes kasvaski 2016. aastal kõige kiiremini rahvusvaheline äri: tõus oli lausa 107% ning käive 28 857 000 eurot. Nõnda moodustab rahvusvaheline äri juba 30% Omniva kogukäibest. Paki- ja postiäri käive on esialgu veel enam-vähem samal tasemel – kummagi osakaal ettevõtte käibes oli 33%. Täpsemalt öeldes oli pakiäri käive 31 552 000 eurot ja postiäri käive 31 780 000 eurot.

Omnival on nüüdseks jaotuskeskused nii Suurbritannias kui Saksamaal. Peamiste konkurentidena näevad nad DHLi ehk Saksa posti ja teisi postiteenuste pakkujaid, kes on samuti arendanud koostööd hiinlastega ning veavad samuti AliExpressist ja Alibabast tellitud telefoniümbriseid ja kõrvaklappe eurooplastele laiali. Post11 keskendub aga pigem Põhjamaade turule. Teenuseid osutatakse 10le Ida- ja Põhja-Euroopa riigile. Kui ise ei tee, teeb keegi teine, tõdevad Kärmas ja Arumeel. Konkurentidele jalgu jääda pole neil plaaniski ja järgmisena tahetakse laieneda USAsse.

Samal ajal on neil juba käesolev aasta esimesel poolel plaanis hakata jõuliselt arendama ka eksporti Euroopast Hiina. Teatavasti on Hiina kasvav keskklass väga huvitatud Euroopa kaupadest ning euroopalikust elustiilist, mistõttu tundub loogiline tarnida ka Saksamaa ja selle lähiriikide kraami hiinlastele koju kätte.

Raugev postiteenus vajab kaasajastamist

2006 – 2016 on kirjateenuse mahud langenud 4 korda. Universaalne postiteenus, milleks Omnivat kohustab riik ja mida pakub kontserni emaettevõte Eesti Post, moodustas 2016. aasta käibest 16% ja teenis 2 miljonit eurot kahjumit.

Omniva on pannud oma praeguse Pallasti tänava hoone müüki. Tallinn-Tartu maantee äärde Rae valda ehitatakse uut logistikakeskust, mis peab ennekõike teenima pakiveoäri huve. Kohe-kohe on algamas ehitushange, sisse loodetakse kolida 2018. aastal.

Praegune hoone on ehitatud omal ajal kirjade sorteerimiseks. Siis, kui saadeti veel kirju. Nüüdseks on kirjade saatmine tohutus mahus vähenenud, ent pakiveoäri kasvab ülehelikiirusel koos e-kaubanduse arenguga. Omniva juhid tõdesid, et postmargiga kirjadest pooled on jõulukaardid ja saadetakse jõulude ajal, ülejäänud pool tigupostiga rändavatest kirjadest-kaartidest saadetakse aasta esimese 11 kuu jooksul.

Universaalse postiteenuse tekitatud kahjumit, mida tasandab pakivedude kasum, püütakse järgmisel aga aastal optimeerida, sidudes inimesed postkontoritest lahti. Üks eesmärk on ka ajakohastada postiteenuste seadust. Kindlasti ei kao postiteenus kuhugi, ent üle on Omniva juhtide sõnul tarvis vaadata, kuidas teenuseid täpselt teenuseid tagatakse, kui tihti tagatakse ja kuidas on seda kõige mõistlikum. Mida see reaalselt klientide jaoks tähendab, ei soovitud täpsustada.

Igasse Eesti külla oma pakiautomaat

Küll aga on kindel see, et pakiautomaate paigaldatakse peagi iga külapoe juurde ja piimapuki kõrvale. Omniva korraldab peagi uue hanke ning võrku on plaanis investeerida veel kuni 20 miljonit eurot. Eesmärk on võtta kasutusele uus tehnoloogia ning leida sobiliku suuruse ning võimalustega automaadid igasse konkreetsesse paika.

Otsitakse mitmekesisemat valikut automaate, et need vastaksid klientide vajadustele täpsemini. Siililegi on selge, et tohutusuuri automaate väikestesse küladesse panna ei ole mõtet. Küll aga on täheldatud tendentsi, et kui pakiautomaat mingisse asukohta paigaldatakse, kasvab selle teeninduspiirkonnas väga kiiresti e-poodidest tehtud tellimuste hulk. Nii et kui taristu on olemas, siis tulevad kiiresti ka kaubad.

Investeeringud digiärisse muudavad ka Omnivat ennast

Investeerimisprojekte on Omnival tegelikult 3. Pakiautomaatidest ja logistikakeskusest sai juba räägitud, aga uuest logistika infosüsteemist mitte. Projektiga tehti algust 2016. aastal ja valmima peaks see 2017. aasta sügisel. Eesmärk on tulla turule uue kliendiliidesega, mis arvestaks rohkem kliendi soovidega, võimaldades näiteks valida, kas soovitakse teavitust saada SMSi, e-kirja või mobiilirakenduse kaudu.

Ka selle süsteemi puhul on üldine eesmärk automatiseerida tööprotsessi. Kui 2018. aastal uude logistikakeskusse kolitakse, ei ole Omnival plaanis töötajate arvu suurendada. Loodetakse vaid, et töötajad tulevad ettevõttega kaasa ning automatiseeritud protsessid peaksid võimaldama sama arvu inimestega teha ära kõvasti rohkem tööd.

Küll aga võib juhtuda, et osakonniti töötajate arvud hakkavad digitaliseerimise käigus muutuma ja rohkem hakkab minema tarvis IT valdkonna inimesi. Küll aga on selle pärast hetkel veel vara muretseda, usuvad Omniva juhid.

Alustavale ettevõtjale, kes soovib teha endale e-poodi, pakub Omniva valmislahendust, mis toimib ühtmoodi nii Eestis, Lätis kui ka Leedus. Pole tarvis hakata otsima kohalikke pankasid ja nendega eraldi kokkuleppeid sõlmima. Omniva lahendus annab maksevõimaluse kõigis Baltimaades, ettevõtja ülesanne on ainult oma veeb läti ja leedu keelde tõlkida.

„Kui rong hakkab sõitma Hiinast Lätti, siis me kindlasti uurime seda ka,“ ütles Ansi Arumeel, kui küsisime, kas Post11 plaanib jääda lennuvedude juurde või on mõeldud ka teiste transpordiliikide peale. Samas tunnetatakse Omniva juhtide sõnul selgesti, et klient ootab paki kohalejõudmist kärsitult ja mida kiirem tarne, seda parem.

Samas tuleb välja, et hiinlased on endale pähe võtnud, et peagi hakatakse tarnima kõikjale üle maailma vaid 72 tunniga. Omniva juhid usuvad, et kui hiinlased endale midagi pähe võtavad, siis teevad nad selle ära ka. Jääme ootama.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077