Majanduskomisjoni esimehe Aivar Koka sõnul kaalub komisjon seaduse jõustamise tähtaega. „Seadust saab rakendada alates hetkest, kui kõik turu osapooled on selleks valmis. Et biokütuse turul toimiks reaalne konkurents, peaks biolisandit pakkuma rohkem kui üks maaletooja, aga hetkel on talvise diisli biolisand ainult Nestel,“ ütles Kokk Riigikogu pressiteate vahendusel.
Eelnõu kohaselt peab alates tänavu maist tarbimisse lubatud kütus sisaldama vähemalt 3,3 protsendi energiamahu ulatuses biokütust. Järgmisel aastal on vastav tase 6,4 protsenti, 2019. aastal 8 protsenti ning 2020. aastal 10 protsenti.
Eelnõuga võetakse üle Euroopa Liidu kohustus, mille kohaselt peab aastaks 2020 liikmesriikides tarbitud transportkütustest moodustama taastuvast allikast toodetud kütus 10 protsenti kütuste koguenergiast.
Majandus- ja taristuminister Kadri Simsoni sõnul on Eesti viimane Euroopa Liidu riik, kes kohustuse üle võtab. Eelmisel aastal kasutati Eesti transpordisektoris 0,2 protsendi ulatuses taastuvast energiaallikast toodetud kütust, põhiliselt roheelektrit.
Biokütust toodetakse taastuvatest allikatest nagu jäätmed, loomsed taimsed rasvad, toiduks kõlbmatud teraviljad, rapsiseemned jne. Meie lähiriikidest toodetakse seda näiteks Soomes ja Leedus.
Majanduskomisjon otsustas saata valitsuse algatatud vedelkütuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (361 SE) Riigikogu täiskokku esimesele lugemisele 8. veebruaril.
DPD tegevjuht Rainer Rohtla kommentaar:
DPD tervitab ja toetab riigi plaani muuta vedelkütuse seadust, kohustades tarnijaid lisama bensiini ja diislikütusesse biolisandit ehk taastuvast allikast toodetud kütuseid. On täiesti selge, et transport jätab oma jälje keskkonnale. Küsimus on, kuidas seda ökoloogilist jalajälge võimalikult minimeerida.
DPD grupi prioriteet on juba aastaid teostada süsinikuneutraalset pakivedu. Mõõdame ja vähendame järjepidevalt CO2-heitmeid ja kompenseerime järelejääva koguse emissiooni, finantseerides taastuv- ja puhta energia tootmise projekte Euroopas ja maailmas. DPD teostab hetkel transporti pakisõidukitega, mis vastavad kõik EUR5 nõuetele. Ühe turuliidrina tunnetame vastutust ja DPD järgmine siht on praegu kõrgeimatele nõudmistele vastavad EUR6 pakisõidukid.
See ei ole eelnõu, mis koristab Eesti teedelt tossava vanaraua, küll aga on see väike, ent väga oluline samm keskkonna säästlikuma transpordi suunas, motiveerides ettevõtjaid investeerima keskkonda säästvamatesse transpordi vahenditesse.