Lõpetage päevarahadega jantimine - täiendatud maksueksperdi kommentaariga!

Rain Transpordi juhataja Toomas Raud
Rain Transpordi juhataja Toomas Raud

Kuna päevaraha pealt ei maksa makse ei tööandja ega töötaja, ahvatleb see paljusid veoettevõtteid tegema autojuhtidele väljamakseid päevaraha vormis, märkis Rain Transpordi juhataja Toomas Raud Äripäeva Logistikauudised.ee korraldatud autovedajate aastakonverentsil.

Päevarahade ebavõrdne maksustamine annab konkurentsieelise

Raua sõnul tuleb Eesti riiki tunnustada välisvedude autojuhtidele maksuvaba päevaraha kehtestamise eest, kuid samas pole õiglane ega loogiline see, et Eesti-siseste vedude puhul maksuvaba päevaraha võimalus puudub. Erinevad päevaraha maksmise võimalused sise- ja välisvedude juhtidele moonutavad Raua arvates tööjõuturul ausat konkurentsi.

Kui võrrelda tööandja kulusid välis- ja sisevedude autojuhtidele, siis 1312 euro suuruse netosissetuleku puhul kulub tööandjal maksudeks välis- ja sisevedude autojuhtidele vastavalt 213 ja 905 eurot. Eesti-siseste vedude puhul makstakse autojuhile töötasu täismahus palgana, välisvedude puhul on päevaraha aga sisuliselt osa palgast. Tööandjakulud kokku nimetatud palganumbri juures oleksid välisvedude autojuhile 1525 eurot ja sisevedude juhile 2217 eurot.

Päevarahal puudub kindel eesmärk

Raua järgi jääb ebamääraseks ka päevaraha otstarve seadusandja silmis. „Kui see oleks selge, siis oleks võimalik argumenteerida, millistel tingimustel saaks autojuhtidele päevaraha maksta ka sisevedudel,“ leiab Raud ja esitab omalt poolt päevaraha kohta kaks oletust.

Esimene oletus:

Päevaraha on töötasu ja osa palgast. Raua sõnul just nii enamik autojuhte päevarahale otsa vaatabki, kuid seadusandja seisukoht ei ole nii ühemõtteline. Näiteks maksustatakse üle lubatud piirmäära makstud päevaraha nagu töötasu, mitte nagu erisoodustus. Samas kui keskmise töötasu arvestamisel ja muudel juhtudel päevaraha selle hulka ei arvestata ning meie koduteedel sõitvate autojuhtide palgatõendil see ei kajastu.

Teine oletus:

Kui riigi seisukohast päevaraha ikka päris palk ei ole, siis äkki on ta hüvitis või kompensatsioon. Kui jah, siis mida hüvitatakse?

Esimese mõttena toob Raud välja täiendavate toidukulude kompensatsiooni, sest kodust kaugel läheb söömine kallimaks. Tõepoolest, söögiteema on regulatsioonis olemas. Näiteks võib välislähetuses päevaraha vähendada kuni 70 protsenti, kui on tagatud tasuta toitlustamine. Samas kui päevaraha ülemmäär ei sõltu sellest, kas sõit läheb Petserisse või Bergenisse, siis päris toiduraha see ikka pole.

Teise mõttena tuleb Raual pähe, et päevarahaga hüvitatakse lihtsalt kodust eemal viibimisega seotud ebamugavusi. Äkki on see midagi euroametnike koduigatsuse tasustamise sarnast, küsib Raud. Aga kui esimese 15 lähetuspäeva eest võib maksta kuni 50 eurot ja edasi mitte rohkem kui 32 eurot, siis hakkab loogika tõrkuma. Kas siis tõesti pikemas lähetuses olles koduigatsus väheneb, küsib ta retooriliselt.

 

Kivi ministeeriumi kapsaaeda

Seega ei ole päevaraha kasutuseesmärgid Raua arvates praegu täpselt fikseeritud. Kui maksumaksjate liit juhtis omal ajal sotsiaalministeeriumi tähelepanu sellele, et siseriiklike päevarahade kaotamine kujutab endast ebavõrdset kohtlemist, siis ministeerium vältis sisulist vastust. „Siseriiklik päevaraha kaotati põhjusel, et mõistlik põhjendus siseriikliku päevaraha kehtestamiseks praegusel hetkel puudub,“ tsiteeris Raud sotsiaalministeeriumi seisukohta.

Sellist seisukohta on Raual raske mõista ja ta tõi näiteks, et kui üks autojuht sõidab Tallinnast koormaga Valgasse ja teine Läti Valka ning mõlemad tulevad järgmisel hommikul Tallinnasse tagasi, siis olulist erinevust töö iseloomus, võimalikes ebamugavustes või tööjõukuludes ju ei ole.

Raud tunnustab kõrgelt Eesti kaubandus- ja tööstuskoja initsiatiivi, millega üritati taastada võimalus maksta teatud ulatuses päevaraha maksuvabalt ka siseriikliku lähetuse korral. Rahandusministeerium aga leidis, et ettepanek kuulub rohkem töö- kui maksuõiguse valdkonda ning seetõttu heideti pall tagasi sotsiaalministeeriumi otsustusringi, kelle seisukohta juba Raud kirjeldas.

Samamoodi nagu kaubandus-tööstuskoda ja maksumaksjate liit leiab ka Raud, et siseriikliku lähetuse päevaraha kaotamine 2009. aastal rikub võrdse kohtlemise põhimõtet ning võimalus maksta päevaraha tuleks taastada. Rõhutades siinjuures just seda, et taastada tuleb tööandja võimalus, mitte kohustus päevaraha maksta.

Raud tõi eeskujuliku näitena välja meie naabri Soome regulatsiooni, kus on maksuvaba päevaraha võimalik maksta nii siseriiklike kui ka välisriiklike lähetuste korral. Kui siseriiklik lähetus kestab 6–9 tundi, siis makstakse osalist päevaraha, mille ülempiir on 19 eurot. Kui siseriiklik lähetus kestab 10 või enam tundi, siis makstakse päevaraha täies ulatuses ning ülempiir on 40 eurot. Kui on tagatud tasuta toitlustamine, siis on päevaraha 50 protsenti väiksem.

Osale arutelus

  • Merit Pärnpuu

Toetajad

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,51 0.196779
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 60,67 -0.53447
Hiina jüaan CNY 7,80 -0.528027
Hongkongi dollar HKD 9,19 -0.585136
Horvaatia kuna HRK 7,50 -0.074582
Iisraeli seekel ILS 4,11 -0.471743
India ruupia INR 76,63 -0.565781
Indoneesia ruupia IDR 15926,00 -0.648783
Islandi kroon ISK 124,22 -0.280957
Jaapani jeen JPY 133,74 0.247367
Kanada dollar CAD 1,49 0.523075
LAV rand ZAR 16,08 0.571099
Lõuna-Korea vonn KRW 1333,60 -0.246839
Malaysia ringgit MYR 4,98 -0.541469
Mehhiko peeso MXN 22,37 0.387231
Norra kroon NOK 9,41 0.071805
Poola slott PLN 4,24 0.004722
Rootsi kroon SEK 9,62 -0.153953
Rubla RUB 67,72 -0.223954
Rumeenia leu RON 4,60 0.021746
Singapuri dollar SGD 1,60 -0.273648
Suurbritannia nael GBP 0,89 -0.737376
Šveitsi frank CHF 1,16 0.245409
Taani kroon DKK 7,44 -0.020823
Tai baht THB 39,06 -0.484076
Tšehhi kroon CZK 25,67 -0.18661
Türgi liir TRY 4,32 0.013875
Ukraina grivna UAH 31,39 -0.499579
Ungari forint HUF 307,95 0.055234
USA dollar USD 1,18 -0.568627
Uus-Meremaa dollar NZD 1,69 0.307706
Valgevene rubla BRL 3,76 0.189136
Valgevene rubla BYN 23207,00 -0.10761

Valdkonna töökuulutused

TRANSIIDIKESKUSE AS otsib KOMMERTSDIREKTORIT

Transiidikeskuse AS

20. november 2017