Uus seadus paneb vedajale suuremad kohustused

Majandusministeeriumi veondus- ja liiklustalituse juhtivspetsialist Eda Rembel.
Majandusministeeriumi veondus- ja liiklustalituse juhtivspetsialist Eda Rembel.

Kui praeguses autoveoseaduses puudub säte ettevõtja kohustuste kohta, siis uute normide järgi vastutavad autojuhtidele esitatud nõuete täitmise eest vedajad.

Vedaja vastutab, et tema autojuht oleks käinud ameti- ja täiendkoolitusel ning ADR koolitusel, kui tegu on ohtlike ainete veoga. „Iga ettevõtja peaks tegema kõik, et rikkumisi ei oleks. See on ettevõtja suur vastutus, et tema autojuhti rikkumise eest kas välisriigis või Eestis ei karistataks,“ märkis majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi veondus- ja liiklustalituse juhtivspetsialist Eda Rembel eilsel Äripäeva autovedajate aastakonverentsil.

Uue seaduse järgi on ka autojuhi korduvad rasked rikkumised vedaja risk tegevusloa või sõiduki tegevusloa kinnitatud ärakirja kehtivuse peatamiseks või kehtetuks tunnistamiseks. Pädev asutus saab õiguse tunnistada sõiduki tegevusloa ärakiri kehtetuks kohe, kui sõiduk on võõrandatud või kasutusleping lõppenud. Praegu sellist võimalust pole ning sõiduki tegevusloa ärakirja kehtetuks tunnistamiseks tuleb läbi viia haldusmenetlus.

 „Uues seaduses täpsustuvad ka kahepoolse ja CEMTi veoloa andmise ja äravõtmise alused. Kui praegu kehtiva seaduse järgi on nende veolubade andmise ja äravõtmise reeglid kehtestatud ministri määrusega, siis nüüd oleme kirjutanud neid nõudeid autoveo seadusesse, sest nende asukoht on ikka seaduses, mitte ministri määruses,“ mainis Rembel ning tõi näite, et tulevikus võib pädev asutus korduvate raskete autoveoalaste rikkumiste korral veoloa ära võtta.

Uue autoveoseaduse jõustumise järel tuleb vedajatel ka tähelepanelikult jälgida, et kõik nende autojuhid oleksid maksu- ja tolliameti töötajate registris registreeritud. Kuna politseile antakse õigus hakata autojuhtide töötamist registrist kontrollima, võib vedajat trahvida autojuhi mitteametlikult töötamise või registrisse kandmata jätmise eest.

Täpsustatakse ka riikliku järelevalve meetmeid, näiteks on läbi kirjutatud veo katkestamise tingimused ning ka trahvide maksmata jätmine võib kaasa tuua veo katkestamise. „Justiitsministeerium on sellele praegu vastu ja me otsime nendega lahendust, sest probleem on eriti suur just välisriikide vedajate seas. Näiteks Läti ja Poola juhid, kes on saanud meie politseilt trahvida, ei maksa sageli trahve. Meie tahaksime õigust sellised juhid juhtimisest kõrvaldada või vedu seisma panna, kuid justiitsministeeriumiga ei õnnestunud seda sellisel kujul läbi viia. Vaatame, millise tulemuseni me detsembris läbirääkimistega jõuame,“ tähendas Rembel.

Leebemaks muutub vedaja hea maine nõue

Uue autoveoseadusega täpsustatakse ka vedaja hea maine nõuet, mille sisu on igal ELi liikmesriigil õigus ise kehtestada. Kui praegu võib suure raskusastmega rikkumiste puhul ettevõtjalt tegevusloa ära võtta ja tunnistada ta hea maine nõudele mittevastavaks, siis uues autoveoseaduses eristatakse kaalutlusõiguseta ja kaalutlusõigusega karistusi.  

„Kaalutlusõiguseta karistused on väga rasked rikkumised, näiteks I astme kuriteod ja II astme tahtlikud kuriteod, samuti maksukorralduse seaduse teatud rikkumised ja tolliseaduse rasked rikkumised. Kaalutlusõigusega karistuste hulka jäävad need, mis puudutavad sõidu- ja puhkeaega ning nende puhul toimub haldusmenetlus, mille viib läbi pädev astus, kes hindab, kas need rikkumised on sellise kaaluga, et ettevõtte peaks tunnistama hea maine nõudele vastavaks või mittevastavaks,“ täpsustas Rembel.

Lihtsamaks muutub ka asendusdokumendi taotlemine, kui vedajale antud tegevusluba või sõiduki tegevusloa ärakiri on kadunud, varastatud, hävinenud või on dokumendile kantud vedaja aadress muutunud. Vedaja saab taotleda sama kehtivusajaga asendusdokumenti, mille väljastamise eest on riigilõiv 18 eurot. Praeguse seaduse järgi tuleb läbida tegevusloa taotlemise menetlus ning maksta menetlustasu.

Loa puudumise eest karmim karistus

Kui ettevõtja tegeleb tasulise veoseveoga ilma seaduses ettenähtud tegevusloata, siis saab see uue autoveoseaduse jõustumisel karistatavaks vaid karistusseadustiku § 372 alusel kui ebaseaduslik majandustegevus. Trahv juriidilisele isikule hakkab olema kuni 32 000 eurot. „Statistiliselt võib välja tuua, et politsei avastab aastas 30 juhtumit ikka, kui üritatakse veokiga teha ebaseaduslikku tasulist autovedu. Oleme tasulistelt vedajatelt kuulnud väga palju nurinat ja see muudatus viib meie arvates selleni, et seadust täidetakse trahvi hirmus paremini,“ avaldas Rembel.

Uue seaduse vastutusalas toob Rembel välja veel nüansi, kus rikkumiste eest kohaldatavad karistused sätestatakse edaspidi olenevalt rikkumise raskusastmest. Autoveoalaste rikkumiste raskusastmed on määratletud ELi komisjoni määrusega nr 2016/403.

Ka oma kulul autoveol on ettevõtja tulevikus kohustatud tõendama, et vedu vastab oma kulul veo nõuetele, mis on kehtestatud EP ja nõukogu määrusega (EÜ) nr 1072/2009. Kui nõuetele vastavust ei tõendata, loetakse vedu tasuliseks autoveoks.

Kehtestatakse ka nõuded veose paigutamisele, kinnitamisele ja katmisele. Lisaks vedaja vastutusele hakkavad nõuded ja vastutus kaasnema ka veose saatjale.

Autoveoseaduse eelnõu praegune käekäik

Uut autoveoseaduse eelnõu hakkas majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi töögrupp koostama 2013. aastal ning see valmis 2015. aasta lõpus. Selle aasta jooksul kooskõlastati eelnõu ministeeriumidega. Viimane kooskõlastus peeti justiitsministeeriumiga, mis võttis plaanitust neli kuud rohkem aega. Seetõttu ei teostu ka esialgne plaan jõustada uus autoveoseadus 2017. aasta jaanuaris. Praegu tegeleb töögrupp justiitsministeeriumi ettepanekute läbi vaatamisega ning eelnõu plaanitakse esitada valitsusele detsembris või jaanuaris.

Plaanitav uue autoveoseaduse jõustumise aeg võiks töögrupi hinnangul olla 1. oktoober 2017. „Kindlasti järgmise aasta esimene pool läheb riigikogu menetlusele. Vaatame, millised ettepanekud veel riigikogust tulevad, võib-olla on seal asju, mis vajavad ümber tegemist,“ avaldas Rembel ning soovitas kõikidel huvilistel uuel aastal aktiivselt uudiseid vaadata ja jälgida veondusorganisatsioonide kodulehti, kust leiab informatsiooni autoveoseaduse edasi liikumise kohta.

Osale arutelus

  • Merit Pärnpuu

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,59 0.0378621
Brasiilia reaal BRL 4,26 0.0610243
Bulgaaria leev BGN 1,95 0.0614376
Filipiinide peeso PHP 59,80 0.0619154
Hiina jüaan CNY 7,70 0.0610485
Hongkongi dollar HKD 8,92 0.0606013
Horvaatia kuna HRK 7,43 0.0619771
Iisraeli seekel ILS 4,19 0.062054
India ruupia INR 80,94 0.0618123
Indoneesia ruupia IDR 16108,46 0.0616205
Islandi kroon ISK 137,72 0.16
Jaapani jeen JPY 124,78 0.064154
Kanada dollar CAD 1,51 0.0265587
LAV rand ZAR 15,73 0.0610633
Lõuna-Korea vonn KRW 1278,99 0.0618057
Malaysia ringgit MYR 4,67 0.0599649
Mehhiko peeso MXN 21,69 0.0618255
Norra kroon NOK 9,72 0.0617379
Poola slott PLN 4,29 0.0629723
Rootsi kroon SEK 10,26 0.0624171
Rumeenia leu RON 4,70 0.0616943
Singapuri dollar SGD 1,54 0.0583128
Suurbritannia nael GBP 0,88 0
Šveitsi frank CHF 1,13 0.0618921
Taani kroon DKK 7,47 0.0616382
Tai baht THB 36,08 0.0615644
Tšehhi kroon CZK 25,58 0.0586717
Türgi liir TRY 6,04 -0.1487038
Ukraina grivna UAH 31,76 0.0617533
Ungari forint HUF 317,93 0.0629465
USA dollar USD 1,14 0
Uus-Meremaa dollar NZD 1,69 0.0593683
Valgevene rubla BYN 2,44 0.0615536
Vene rubla RUB 75,22 0.0617234

Valdkonna töökuulutused

VENIPAK EESTI OÜ otsib MÜÜGIESINDAJAT

Venipak Eesti OÜ

24. jaanuar 2019