18. november 2016
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Eestis arendatud kosmosetehnoloogia lahendab veokite käivitusprobleemi

SkelStardiga varustatud veokil ei esine enam tühjadest akudest ja suurtest miinuskraadidest tingitud käivitusprobleeme.
Foto: Skeleton Technologies
Eesti ettevõte Skeleton Technologies on juba mõnda aega olnud turul uue tootega SkelStart, mis lahendab mootori käivitusprobleemid. Tegu on superkondensaatoritel põhineva seadmega, mis paigaldatakse akude ja starteri vahele.

Sisuliselt jaotab lahendus voolutarbimise kaheks: käivitusvool tuleb alati läbi SkelStardi ja kõik muu voolutarbimine akudelt. Süsteemil on kolm põhilist kasutegurit. Esiteks ei suudaks 21-22V pingega akud mootorit käivitada, küll aga on see piisav SkelStardi laadimiseks, sest SkelStart vajab laadimiseks minimaalselt 18V ja maksimaalselt 8 minutit.

Teine SkelStardi suur kasutegur on temperatuuritaluvus. Kui tavalise pliiaku mahtuvus langeb juba -20°C korral ligi 40%, siis superkondensaatoritel põhineva SkelStardi mahtuvus langeb -20°C korral 2% ja -40°C korral kõigest 5%. Kolmandaks kasuteguriks on pikk eluiga: kui pliiakude eluiga on ligi 2000-3000 tsüklit ja veoki tavakasutaja vahetab oma akusid iga kahe aasta tagant, siis superkondensaatorite eluiga on 1 000 000 tsüklit ja eeldatav eluiga on vähemalt 10 aastat.

Kokkuvõtvalt saab öelda, et SkelStardiga varustatud veokil ei esine enam tühjadest akudest ja suurtest miinuskraadidest tingitud käivitusprobleeme.

SkelStart pole lisaaku, vaid võimas lisakäiviti

Veokile paigaldatud ja laetud SkelStart suudab starterit järjest käivitada umbes 30 sekundit, vajab seejärel mõni minut laadimist ning on taas kasutusvalmis. Akude ülesanne on jätkuvalt suurema koguse energia salvestamine. Oluline on, et SkelStardi tippvõimsus on oluliselt kõrgem kui pliiakudel ehk mootor käivitub kiiremini ja seda ka suurte miinuskraadide korral. See omakorda pikendab starteri ja mootori eluiga.

Veokile paigaldatud SkelStart on alati laetud olekus ja valmis mootorit käivitama. Tavakäivitus kestab 1-3 sekundit ja seejärel kulub 15-20 sekundit SkelStardi uuesti täislaadimiseks. Kui esinevad muud takistavad tegurid, miks veok ei käivitu, suudab SkelStart starterit käivitada umbes pool minutit, mille jooksul langeb seadme pinge 16-17V-ni.

Autojuhi jaoks tähendab see seda, et tühjad akud ei tekita talle enam peavalu. Isegi kui õlid ja kütus on hangunud, akud tühjad ja SkelStardi energia hetkeks kasutatud, ei pea juht isegi kabiinist väljuma. Mõne minuti pärast on tal maksimaalne käivitusvool jälle olemas.

Kliente Eestist ja Soomest Kanadani

Eestis on täna ligi 50 veokit SkelStardiga varustatud. Seadme peamisteks tarbijateks on ettevõtted, kellel on 2012. aasta ja uuemad veokid, sest veokite juures on märgata tendentsi: mida uuem veok, seda suurem on energiadefitsiit.

SkelStardil on kliente üle Euroopa, eriti populaarsed on need Soomes ja Kanadas, kusjuures viimases kasutatakse põhiliselt 12V SkelStarti. Eestis ja Soomes vahendab SkelStardi müüki ettevõte Startax OÜ. Pilootkogustena on 24V SkelStarti müüdud ka kaevandus- ja metsandusettevõtetele, näiteks L-suuruses puurimismasinale, buldooserile, metsaveotraktorile. 12V SkelStarti kasutatakse täna ka näiteks teleskooplaaduri ja Cookson 50 jahi käivitamisel.

Skeleton Technologies

Skeleton Technologies on Euroopa juhtiv superkondensaatoritel põhinevate energialahenduste arendaja ja tootja. Karbiidsel süsinikul ehk grafeenil põhinevad superkondensaatorid on viinud globaalse läbimurdeni jõudluses, pakkudes võrreldes konkureerivate toodetega kaks korda suuremat energiatihedust ja viis korda suuremat võimsustihedust. Firma klientideks on juhtivatest autotootjatest kuni kosmonautika peatöövõtjateni.

 

Rohkem infot: www.skeletontech.com

www.skelstart.com

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077