Vanad head ajad ei tule enam kunagi tagasi

Raivo Vare
Raivo Vare

Eesti majandusteadlane ja arvamusliider Raivo Vare analüüsib logistika ja raudteevedude hetkeseisu.

Logistika- ja transiidisektor on oma teenindava iseloomu tõttu järgimas üldisi trende majanduses. Ühelt poolt tugevneb stagneeruval turul konkurentsivõitlus, mistõttu just optimeerimine on see, mis määrab olemasolevate turuosaliste majandusliku eksistentsi. Omaette mõju avaldavad suuremate logistikafirmade strateegilistest valikutest tulenevad sammud. Näiteks konteinerlaevade ehituses ja ekspluateerimisel tehtud otsused mõjutavad nii vedude hindu kui ka nende kulgemismarsruuti.

Teiselt poolt võetakse kasutusele üha uusi tehnoloogilisi lahendusi. Aina suuremat osakaalu omandavad jae- ja väikepartiilised veod, konteineriseerumine hõlmab üha uusi kaubagruppe ja täiustub tehnoloogiliselt. Nõuded teenuste kvaliteedile ja kiirusele kasvavad, lausa kohustuslikuks on muutunud IT-võimaluste maksimaalne kasutus, et infovahetus oleks kliendile mugav. Samal ajal karmistuvad looduskaitselise iseloomuga nõuded, mis ei jäta avaldamata mõju ei modaalsustevahelisele konkurentsile, kasutatavatele tehnoloogiatele ja transpordikorralduslikele regulatsioonidele kui ka sektori ettevõtete ja nende klientide poolt kasutatavatele majandamismudelitele.

Meie senises rahvusvahelises tööjaotuses peaaegu et esimesena kunagi toimima hakanud eduloo – transiidisektori – senine mudel on jäädavalt muutunud. Venemaa poliitilised protsessid on seda muutuse toimumist vaid kiirendanud, kuid mitte põhjustanud. Tuleb endale aru anda, et tegu on olnud siiski objektiivse protsessiga ja nõndanimetatud vanad head ajad ei tule enam kunagi tagasi. Seni meil kasutuses olnud raudteesektori majandamise mudeli, kus kõik – nii taristu kui reisijateveo – maksis suuresti kinni kaubavedu, aeg on ümber.

Eestisse jõudnud euroopalikust raudteemudelist ja Rail Balticuga seotud küsimustest räägib Raivo Vare pikemalt juba 17. novembril toimuval Logistika Aastakonverentsil.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,54 -0.134635
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 59,34 0.180633
Hiina jüaan CNY 7,78 0.13648
Hongkongi dollar HKD 9,19 0.139453
Horvaatia kuna HRK 7,53 0.005309
Iisraeli seekel ILS 4,14 0.091954
India ruupia INR 75,58 0.348793
Indoneesia ruupia IDR 15987,00 0.162897
Islandi kroon ISK 123,98 0.005646
Jaapani jeen JPY 132,51 0.128461
Kanada dollar CAD 1,51 -0.049584
LAV rand ZAR 15,39 -0.075327
Lõuna-Korea vonn KRW 1279,50 0.086045
Malaysia ringgit MYR 4,81 0.273206
Mehhiko peeso MXN 22,42 -0.195839
Norra kroon NOK 9,85 -0.039184
Poola slott PLN 4,21 0.095093
Rootsi kroon SEK 9,98 -0.066356
Rubla RUB 69,10 -0.03472
Rumeenia leu RON 4,62 0.043262
Singapuri dollar SGD 1,59 0.132517
Suurbritannia nael GBP 0,88 -0.015871
Šveitsi frank CHF 1,16 0.042946
Taani kroon DKK 7,44 -0.006044
Tai baht THB 38,32 0.287882
Tšehhi kroon CZK 25,67 -0.05451
Türgi liir TRY 4,54 0.112359
Ukraina grivna UAH 32,67 0.10235
Ungari forint HUF 314,22 0.009548
USA dollar USD 1,18 0.097008
Uus-Meremaa dollar NZD 1,68 -0.215413
Valgevene rubla BRL 3,88 0.103305
Valgevene rubla BYN 23878,00 0.100612

Valdkonna töökuulutused

Lemminkäinen otsib TEEDEEHITUSE PROJEKTIJUHTI

Finesta Baltic OÜ

30. detsember 2017