Vanad head ajad ei tule enam kunagi tagasi

Raivo Vare
Raivo Vare

Eesti majandusteadlane ja arvamusliider Raivo Vare analüüsib logistika ja raudteevedude hetkeseisu.

Logistika- ja transiidisektor on oma teenindava iseloomu tõttu järgimas üldisi trende majanduses. Ühelt poolt tugevneb stagneeruval turul konkurentsivõitlus, mistõttu just optimeerimine on see, mis määrab olemasolevate turuosaliste majandusliku eksistentsi. Omaette mõju avaldavad suuremate logistikafirmade strateegilistest valikutest tulenevad sammud. Näiteks konteinerlaevade ehituses ja ekspluateerimisel tehtud otsused mõjutavad nii vedude hindu kui ka nende kulgemismarsruuti.

Teiselt poolt võetakse kasutusele üha uusi tehnoloogilisi lahendusi. Aina suuremat osakaalu omandavad jae- ja väikepartiilised veod, konteineriseerumine hõlmab üha uusi kaubagruppe ja täiustub tehnoloogiliselt. Nõuded teenuste kvaliteedile ja kiirusele kasvavad, lausa kohustuslikuks on muutunud IT-võimaluste maksimaalne kasutus, et infovahetus oleks kliendile mugav. Samal ajal karmistuvad looduskaitselise iseloomuga nõuded, mis ei jäta avaldamata mõju ei modaalsustevahelisele konkurentsile, kasutatavatele tehnoloogiatele ja transpordikorralduslikele regulatsioonidele kui ka sektori ettevõtete ja nende klientide poolt kasutatavatele majandamismudelitele.

Meie senises rahvusvahelises tööjaotuses peaaegu et esimesena kunagi toimima hakanud eduloo – transiidisektori – senine mudel on jäädavalt muutunud. Venemaa poliitilised protsessid on seda muutuse toimumist vaid kiirendanud, kuid mitte põhjustanud. Tuleb endale aru anda, et tegu on olnud siiski objektiivse protsessiga ja nõndanimetatud vanad head ajad ei tule enam kunagi tagasi. Seni meil kasutuses olnud raudteesektori majandamise mudeli, kus kõik – nii taristu kui reisijateveo – maksis suuresti kinni kaubavedu, aeg on ümber.

Eestisse jõudnud euroopalikust raudteemudelist ja Rail Balticuga seotud küsimustest räägib Raivo Vare pikemalt juba 17. novembril toimuval Logistika Aastakonverentsil.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,58 0.5150706
Brasiilia reaal BRL 4,50 0.5088491
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.005114
Filipiinide peeso PHP 62,15 -0.0755676
Hiina jüaan CNY 7,86 0.5681455
Hongkongi dollar HKD 9,10 -0.3974337
Horvaatia kuna HRK 7,39 -0.0148872
Iisraeli seekel ILS 4,24 0.1465305
India ruupia INR 80,09 0.301831
Indoneesia ruupia IDR 16770,73 0.0888645
Islandi kroon ISK 124,22 0.0241565
Jaapani jeen JPY 131,02 -0.2284496
Kanada dollar CAD 1,54 0.3132546
LAV rand ZAR 15,61 1.1387056
Lõuna-Korea vonn KRW 1318,70 0.277556
Malaysia ringgit MYR 4,71 -0.2711462
Mehhiko peeso MXN 22,19 0.9332788
Norra kroon NOK 9,57 0.7080335
Poola slott PLN 4,33 0.5038778
Rootsi kroon SEK 10,37 0.5312445
Rumeenia leu RON 4,65 0.0881777
Singapuri dollar SGD 1,59 0.2960071
Suurbritannia nael GBP 0,89 0.3932584
Šveitsi frank CHF 1,16 0.0344204
Taani kroon DKK 7,45 0.0067104
Tai baht THB 38,79 0.1432768
Tšehhi kroon CZK 25,89 0.2400496
Türgi liir TRY 5,59 0.3263637
Ukraina grivna UAH 30,62 0.0974143
Ungari forint HUF 325,56 0.5714992
USA dollar USD 1,16 -0.412442
Uus-Meremaa dollar NZD 1,72 0.6541292
Valgevene rubla BYN 2,31 0.1991601
Vene rubla RUB 73,60 0.4161136

Valdkonna töökuulutused