Vanad head ajad ei tule enam kunagi tagasi

Raivo Vare
Raivo Vare

Eesti majandusteadlane ja arvamusliider Raivo Vare analüüsib logistika ja raudteevedude hetkeseisu.

Logistika- ja transiidisektor on oma teenindava iseloomu tõttu järgimas üldisi trende majanduses. Ühelt poolt tugevneb stagneeruval turul konkurentsivõitlus, mistõttu just optimeerimine on see, mis määrab olemasolevate turuosaliste majandusliku eksistentsi. Omaette mõju avaldavad suuremate logistikafirmade strateegilistest valikutest tulenevad sammud. Näiteks konteinerlaevade ehituses ja ekspluateerimisel tehtud otsused mõjutavad nii vedude hindu kui ka nende kulgemismarsruuti.

Teiselt poolt võetakse kasutusele üha uusi tehnoloogilisi lahendusi. Aina suuremat osakaalu omandavad jae- ja väikepartiilised veod, konteineriseerumine hõlmab üha uusi kaubagruppe ja täiustub tehnoloogiliselt. Nõuded teenuste kvaliteedile ja kiirusele kasvavad, lausa kohustuslikuks on muutunud IT-võimaluste maksimaalne kasutus, et infovahetus oleks kliendile mugav. Samal ajal karmistuvad looduskaitselise iseloomuga nõuded, mis ei jäta avaldamata mõju ei modaalsustevahelisele konkurentsile, kasutatavatele tehnoloogiatele ja transpordikorralduslikele regulatsioonidele kui ka sektori ettevõtete ja nende klientide poolt kasutatavatele majandamismudelitele.

Meie senises rahvusvahelises tööjaotuses peaaegu et esimesena kunagi toimima hakanud eduloo – transiidisektori – senine mudel on jäädavalt muutunud. Venemaa poliitilised protsessid on seda muutuse toimumist vaid kiirendanud, kuid mitte põhjustanud. Tuleb endale aru anda, et tegu on olnud siiski objektiivse protsessiga ja nõndanimetatud vanad head ajad ei tule enam kunagi tagasi. Seni meil kasutuses olnud raudteesektori majandamise mudeli, kus kõik – nii taristu kui reisijateveo – maksis suuresti kinni kaubavedu, aeg on ümber.

Eestisse jõudnud euroopalikust raudteemudelist ja Rail Balticuga seotud küsimustest räägib Raivo Vare pikemalt juba 17. novembril toimuval Logistika Aastakonverentsil.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,58 0
Brasiilia reaal BRL 4,27 0
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 59,68 0
Hiina jüaan CNY 7,72 0
Hongkongi dollar HKD 8,94 0
Horvaatia kuna HRK 7,43 0
Iisraeli seekel ILS 4,20 0
India ruupia INR 80,94 0
Indoneesia ruupia IDR 16149,58 0
Islandi kroon ISK 137,60 0
Jaapani jeen JPY 124,45 0
Kanada dollar CAD 1,51 0
LAV rand ZAR 15,63 0
Lõuna-Korea vonn KRW 1277,95 0
Malaysia ringgit MYR 4,68 0
Mehhiko peeso MXN 21,66 0
Norra kroon NOK 9,74 0
Poola slott PLN 4,29 0
Rootsi kroon SEK 10,28 0
Rumeenia leu RON 4,69 0
Singapuri dollar SGD 1,54 0
Suurbritannia nael GBP 0,88 0
Šveitsi frank CHF 1,13 0
Taani kroon DKK 7,47 0
Tai baht THB 36,17 0
Tšehhi kroon CZK 25,54 0
Türgi liir TRY 6,09 0
Ukraina grivna UAH 31,91 0
Ungari forint HUF 319,39 0
USA dollar USD 1,14 0
Uus-Meremaa dollar NZD 1,68 0
Valgevene rubla BYN 2,45 0
Vene rubla RUB 75,56 0

Valdkonna töökuulutused

VENIPAK EESTI OÜ otsib MÜÜGIESINDAJAT

Venipak Eesti OÜ

24. jaanuar 2019