Autor: Logistikauudised.ee • 4. august 2016
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Avastamata mugavusteenus autopargis

Suurema autopargi korral tuleb odavam võtta täisteenusliising, kui palgata inimene autoparki haldama.
Foto: Andres Haabu
Täisteenusliising on sõiduki soetamiseks enamlevinud tavaliisingute kõrval ettevõtete jaoks Eestis veel eksklusiivne teenus. Samas vabastab täisteenusliising ettevõtte mittevajaliku kapitali soetamisest ja autopargi haldustegevustest.

Täisteenusliisinguga ostab ettevõte autopargi haldamist. Eestis see veel eriti levinud ei ole. Eesti Liisingühingute Liitu kuuluvate ettevõtete portfellist moodustas teenusliising eelmisel aastal vaid 2,8% ja uusmüügist 3%. Hinnanguliselt haldavad Eestis tegutsevad täisteenusliisingu pakkujad ca 5000 auto suurust sõidukiparki. Ametisõidukeid on Eestis kasutusel aga enam kui 50 000.

See tähendab, et erinevalt Lääne-Euroopale on Eesti ettevõtete seas levinud endale kapitali soetamine, isegi kui seda otseselt ei vajata ning optimaalsem oleks teenuse korras sõidukeid kasutada.

Avis Budget Eesti müügiosakonna juhataja Madis Sinijärve väitel on täisteenuse kasutamine sellegi poolest tõusutrendis, sest võttes arvesse erinevaid regulatsioone ja kohustusi, on aja ja ressursi kokkuhoiu mõttes kasulik autopargi haldamine anda üle teenusepakkujale. “Ettevõtte seisukohast on täisteenusliisingu eeliseks professionaalne abi, alates sõiduki ostuprotsessist ja igakuisest haldusest kuni sõiduki tagastuseni. Kliendil aidatakse leida sõiduk ratsionaalsetel alustel, nii et see vastaks ettevõtte kõikidele vajadustele,” kirjeldas Sinijärv.

Kokkuhoid täisteenusliisingugaArvestatud 10 sõidukiga autopargile

Ajaline. Ca 25 töötundi aastas, kui töötaja(d) ei pea enam tegelema ettevõtte autopargi haldusega. Kokku kuni 2500 eurot.Kütuse ja pesu soodustus. Läbi täisteenusliisingu eripakkumiste ca 1100 eurot.Ostujõult. Suurusjärgus 3000 eurot aastas – ca 900 eurot auto kohta, ehk 25 eurot kuus. Tuleb ostuhinna allahindluselt ja jääkväärtuselt.Sääst kokku ca 6600 eurot aastas ehk 55 eurot kuus auto kohta. Arvestades haldusteenuste tasuks ligi 17 eurot kuus ühe auto kohta, on sääst kokku ca 4560 eurot aastas ehk 38 eurot kuus auto kohta.

Allikas: Avis Budget Eesti

Kasu tuleb ajavõidust

Ettevõtted, kes on autopargi haldamisel kapitaliliisingult üle läinud täisteenusliisingule, toovadki eelisena esile suurt ajalist kokkuhoidu, mille võrra saab tegeleda põhitööga, kuid ka ettevõtte ressursside efektiivsemat kasutamist.

Ettevõtte Tomorrow’s Trends & Tools töötajad sõidavad täisteenusliisingust hangitud autodega. Ettevõtte sõidukipargis on 10 väike-keskklassi kuuluvat Toyota Aurist ja Kia Cee’di. Varasemalt tegeles Tomorrow’s Trends & Toolsi tegevjuht Dmitri Novikov ettevõtte sõidukipargi haldamisega ise, kuid firma laienemise tõttu tundis ta, et autodega igakuiselt majandamine on põhitöö kõrval ebamõistlikult suure ajakuluga.

“Analüüsides enda tööd ja sellele kuluvat aega, selgus, et ettevõtte sõidukitega majandamine neelas ettevõtte kasvades väga suure osa töönädalast. Samas ei tundunud ka mõistlik võtta tööle veel üht inimest, kellele selle eest töötasu maksta. Võrreldes erinevaid liisingupakkumisi, selgus, et summa eest, mis oleks kulunud uue töötaja palgale, saime ettevõttesse võtta veel ühe uue sõiduki, mis lihtsustas töökohustusega kaasnevat logistikat,” selgitas Novikov.

Ragn-Sellsi tegevjuht Rain Vääna, kelle töötajad on mitmeid aastaid kasutanud täisteenusliisingusse võetud uusi sõidukeid, tõi esile, et nende ettevõte eelistas täisteenust eelkõige seetõttu, et töötajad saaksid tegeleda vaid enda põhitefevusega ega peaks aega kulutama administratiivsetele küsimustele.

Vääna sõnul otsustati, et autopargi kulusid saaks efektiivsemalt juhtida, kui tugiteenuse osutamine usaldatakse valdkonna spetsialistide kätte. “Auto omamine on kulu, aga töötaja iga minut on ettevõttele potentsiaalne tulu. Aeg, mis panustatakse kliendiga suhtlemisse, on võimalus. Aeg, mis kulub autoga tegelemisele, on raisatud ressurss ehk kulu,” rõhutas Vääna.

Võimalustest autopargis kulusid kokku hoida kuuleb 25. augustil konverentsil "Säästlik autopark".

Lisainfot vaata konverentsi Säästlik Autopark leheküljelt.

Liisingumakse katab ka haldustegevused

Võrreldes kapitaliliisinguga, mida nii Tomorrow’s Trends & Tools kui Ragn-Sells on varasemalt kasutanud, hõlmab täisteenusliisingu pakett rohkemat. “Saan sama kuumakse juures rohkem, sest lisaks sõidukile ja kindlustustele katab kuumakse ka ööpäevaringse abi, rehvivahetused ja autode korralised hooldused. Rääkimata õnnetusjuhtumitest, mille puhul kogu asjaajamise korraldab kliendihaldur,” rääkis Novikov.

Ta meenutas, et enne täisteenusliisingu kasuks otsustamist küsis ta omal käel mitmest pangast liisingupakkumisi, kuid võttes arvesse lisanduvaid kulutusi, osutus lõpphind liiga suureks. “Liisingutasu oli vaid üks kulurida, millele tuli juurde otsida veel kõige optimaalsemad kindlustused, hooldused, rehvivahetused jms, millele kas igakuiselt või kvartaalselt aega tuli pühendada – arvestades, et ettevõtte autoparki kuulus palju autosid,” tõi Novikov esile.

Vääna lisas, et täisteenusliisingu puhul on rahasäästu kõrval üheks suurimaks väärtuseks mugavus, mida võimaldab kliendihaldur, kes on abiks erinevates standard- ja kriisiolukordades. “Kliendina hindan väga personaalset lähenemist ja koostööpõhist mälu. Koostööpartner teab ja mäletab just sinu ettevõtte ja töötajate jaoks olulisi detaile ja autodega seotud spetsiifilisi küsimusi. Millised autod, milliseks otstarbeks, millised on kasutajate eelistused,” rääkis ta ning lisas, et kuigi ise sebides võib tunduda odavam, siis tegelikult on see eksiarvamus, sest nende kogemus näitab reaalset rahalist ja ajalist kokkuhoidu.

Täisteenusliising võimaldab sõiduki kulud ette planeerida ning koondada kõik ühte kuumaksesse. Novikov tõstis esile, et neile on igapäevaselt kasuks ka soodustused teenusepakkuja koostööpartneritelt. “Näiteks teatud autopesulates käies on meil võimalus teha arve täisteenusliisingu kuumakse osana, mis on ühtlasi ka tavahinnast soodsam. Kokkuvõttes hoiab see lisateenuste pealt raha kokku ja lihtsustab ka meie ettevõtte tööd, sest me ei pea muretsema täiendava raamatupidamise jms pärast,” ütles ta.

Ettevõtted eelistavad kasutusrenti Mart Siilivask, ASi Swedbank pressiesindaja

Sõidukite finantseerimiseks on tõepoolest olemas mitmed võimalused. Eraisikute seas on levinud nii kasutus- kui kapitalirent, samas ettevõtted eelistavad üldjuhul kasutusrenti. Eriti tuntav on see trend uute autode segmendis.Tulenevalt kliendi vajadustest ja profiilist on võimalik leida sobiv lahendus – alates lihtsast kapitalirendist kuni keerukama täisteenusliisinguni, mis võimaldab lisaks tavapärasele finantseerimisele ja kindlustusele lisada liisingumaksesse kõikvõimalikke sõidukiga seotud kulusid ning seeläbi ettevõtte rahavooge juhtida, vabastades samal ajal ettevõtte personali sõidukiga seotud asjaajamistest. Tasub mainida, et autopargi haldusteenust on võimalik pakkuda ka ilma finantseerimiseta ehk näiteks sõidukitele, mis on kliendi enda omanduses.

 

TASUB TEADA

Milline liisingutüüp sobib teie vajadustega

Kapitalirent Liisinguperioodi jooksul tuleb igakuiste maksetena tasuda liisinguandjale kogu sõiduki maksumus koos intressidega. Üldiselt on kuumakse veidi suurem kui kasutusrendi puhul. Selleks, et kuumaksed oleksid väiksemad, on võimalik jätta viimane osamakse suurem – siis on tegemist jääkväärtusega kapitalirendiga. Kui kõik maksed on korrektselt tasutud, kuulub auto omanikule. 

Sobib, kui on soov pärast liisingu lõppemist saada auto omanikuks. Tasumine.

Liisinguperioodi lõpp.

Jääkväärtusega kapitalirendilepingu puhul tuleks läbi mõelda, kust viimane suurem osamakse võtta. Näiteks oletame, et liisitakse 13 000 eurot maksev auto 5 aastaks, sissemakse on 10%, jääkväärtus 25% ning aastaintress 5,5%. Sel juhul on jääkväärtus lepingu lõppedes ligi 2900 eurot.

Kasutusrent Liisinguandja ostab valitud auto ning annab selle teatud perioodiks sõitjale kasutada. Sõitja tasub igakuiseid liisingumakseid Võib masina tagastada või jääkväärtusega välja osta. Tagastamisel peab auto olema heas korras ning vastama tagasiostja kehtestatud nõuetele. Võib ka kehtida läbisõidukilomeetrite piirang, st, et auto ei või liisingu lõppedes olla läbi sõitnud rohkem kui lepingus ette nähtud.

Sobib siis, kui eesmärk pole saada pärast liisinguperioodi lõppemist auto omanikuks, vaid näiteks liisida järgmine auto.Tasumine.

Liisinguperioodi lõpp.

Järelmaks

Sobib, kui auto ostetakse eraisikult või firmalt, kes pole käibemaksukohustuslane. Tingimuste poolest sarnane kapitalirendiga.

Allikas: SEB

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077