Liiklustrahvil täitus 120 aastat: 12,9 km/tunnis osutus kihutamiseks

Ajalooline elektritakso
New Yorkis sõitsid elektritaksod juba eelmisel sajandivahetusel. Nemad olid ka...

Ajal, kui Eestis arutati trahvide mitmekordistamise üle, uuris logistikauudised, millal said liiklustrahvid alguse. Trahvide algusaeg oli karm. Esimene liiklustrahv kirjutati välja 120 aastat tagasi ja jalgrattaga liikuvast politseinikust möödudes olid sa kindlasti juba kihutaja.

Ükski hobusõiduk ei liikunud nii kiiresti, et selle juhti oleks kinnipeetud ja teda oleks ähvardanud trahv. Nii kui teedele ilmusid mootorsõidukid, hakkasid tekkima liiklusohtlikud olukorrad.

Esimene teadaolev liiklustrahv kirjutati 1896. aasta 28. jaanuaril Inglismaalt. Walter Arnold  suutis 3,2 km/ h alas liikuda oma uue autoga 12,9 kilomeetrit tunnis. Peale mõningast vaidlust teemal, kas tegemist on erikäsitluse alla käiva mootorsõidukiga või hobuseta vankriga, määrati trahvi suuruseks 1 šilling.

Ameerika Ühendriikide esimene teadaolev kiiruseületamine on fikseeritud New Yorgis 1899. aastal. Kuigi hoburakendid olid veel domineerivad sõiduvahendid, liikus juba piisavalt palju mootorsõidukeid. Uuendusliku moevooluga kaasas käies pakuti elektriautodega taksoteenust. Ühe sellisega teenis leiba ka Jacob German. Tegemist oli  Electric Vehicle Co autoga, mis päeviti ringi sõitis ja ööseks keskusesse laadima viidi. Ühel päeval patrullis jalgrattapolitseinik linna tänavail, kui märkas möödumas kaelamurdvalt kiiresti liikuvat auto. Jalgadele valu andes sõtkus korravalvur kihutajale järele ning pidas süüdlase kinni. Hulljulge juhi kiiruseks hinnati 19,3 km/h, mis oli kaugelt suurem kui sirgetele teelõikudel lubatud 12,9 km/h ja kurvides lubatud 6,4 km/h. Lubamatu teo eest määrati taksojuhile koheselt vanglakaristus.

Samas ei ole teada, kas karistatavale ka paberil trahvikviitung esitati. Ajaloohuvilised on jõudnud konsensusele, et esimene paberil fikseeritud trahv esitati 1904. aastal Ohio osariigis Harry Myers  nimelisele mehele. Tema kihutas samuti 19,3 km/h. Viimane pääses siiski vanglast ning kandis oma karistus raha makstes.

Kiiruseületamist mõõdeti stopperiga

Esimestel autodel puuduseid spidomeetrid. Samuti ei olnud veel leiutatud kiiruse mõõtmiseks radareid. Kiiruse mõõtmine toimus hinnangulise võrdluse meetodil. Kui auto möödus jalgrattal sõitvast politseinikust, oli trahv soolas.

Autotoojate vahel käis kibe võistlus aina parema ja kiirema sõiduki arendamiseks. See omakorda sundis politseinikke võtma kasutusele uusi võimalusi kihutajate tabamiseks. Jalgrattad asendusid mootorratastega ning peagi autodega. Kusjuures meetod, kus politsei jälitab mõnd kiiruse ületajat jälgides oma spidomeetrit, toimib mõnedes riikides siiani täiesti seaduslikult.

Juba 1907. aastal heideti Suurbritannias politseile ette, et nad tegelevad pigem trahviraha kogumisega, kui õnnetuste ennetusega. Selle asemel, et avalikult linnatänavatel korda pidada, peidetakse ennast maanteedel hekkide taha ning varitsetakse sealt kiiruse ületajaid. Kiirus saadi teada tol korral lihtsa valemiga: läbitud vahemaa jagati kulunud ajaga. Maanteele oli märgitud maha lõik, stopperiga mõõdeti aega, mille jooksul auto seda läbis. Ilmselgelt sai tulemus olla kõike muud kui täpne, arvestades inimlikku reageerimiskiirust ja silmamõõtu.

Teine Maailmasõda andis kiiruse mõõtmiseks radarid

Esimesed radarid distantsilt kiiruse mõõtmiseks arenesid välja Teise Maailmasõja ajal ja juba alates 1949. aastast kasutab politsei radarseadmeid kiiruse mõõtmiseks. 1990-ndate algul hakati kiiruse ületamist fikseerima liikluskaamerate abil. Kusjuures Suurbritanniast on enamjaolt siiani kasutusel need esimesed kaamerad, kus salvestamine toimub filmilindile. Nende paigaldamine maksis 20 000 naela ning hoolduskulud on märkimisväärselt kõrged.

Karistused liikluseksimuste eest on riigiti väga erinevad. Mõned riigid on kehtestanud punktikogumise süsteemi. Väärteo eest on ette nähtud mingi hulk või tasemega punkte, mis salvestuvad liikleja andmetesse. Eriti ränga liikluskuriteo toimepaneku eest määratakse ka vanglakaristusi – ülisuured kiiruse ületamised ja inimelude kaotamisega lõppenud avariid. Siiski on peamiseks kartusvahendiks rahatrahv. Ka need võivad olla riigiti väga erinevad. Näiteks on Skandinaavias trahvid seotud liiklejate sissetulekuga. Ei ole harukordne, et kiiruse ületamise eest määratud trahv on ulatunud kuuekohalise numbrini.

 

Eesti liiklustrahvide võrdlust teiste riikidega loe lähemalt Delfist.

Osale arutelus

  • Helen Helm

Toetajad

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,50 -0.213604
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 60,65 -0.069199
Hiina jüaan CNY 7,81 0.088466
Hongkongi dollar HKD 9,18 -0.101163
Horvaatia kuna HRK 7,50 -0.074582
Iisraeli seekel ILS 4,12 0.072907
India ruupia INR 76,61 -0.04358
Indoneesia ruupia IDR 15935,00 0.025108
Islandi kroon ISK 124,22 -0.280957
Jaapani jeen JPY 133,88 0.11217
Kanada dollar CAD 1,49 -0.131096
LAV rand ZAR 16,09 0.054705
Lõuna-Korea vonn KRW 1331,60 -0.075041
Malaysia ringgit MYR 4,98 0.100419
Mehhiko peeso MXN 22,34 -0.151092
Norra kroon NOK 9,40 -0.097554
Poola slott PLN 4,24 0.129888
Rootsi kroon SEK 9,62 0.059682
Rubla RUB 67,65 -0.087138
Rumeenia leu RON 4,60 -0.002173
Singapuri dollar SGD 1,60 -0.006237
Suurbritannia nael GBP 0,89 -0.166787
Šveitsi frank CHF 1,16 -0.151654
Taani kroon DKK 7,44 0.004567
Tai baht THB 39,06 -0.127844
Tšehhi kroon CZK 25,67 0.01948
Türgi liir TRY 4,34 0.286506
Ukraina grivna UAH 31,36 -0.088245
Ungari forint HUF 307,84 -0.048702
USA dollar USD 1,18 -0.123032
Uus-Meremaa dollar NZD 1,69 -0.115285
Valgevene rubla BRL 3,76 -0.098359
Valgevene rubla BYN 23187,00 -0.090486

Valdkonna töökuulutused

TRANSIIDIKESKUSE AS otsib KOMMERTSDIREKTORIT

Transiidikeskuse AS

20. november 2017