Liiklustrahvil täitus 120 aastat: 12,9 km/tunnis osutus kihutamiseks

Ajalooline elektritakso
New Yorkis sõitsid elektritaksod juba eelmisel sajandivahetusel. Nemad olid ka...

Ajal, kui Eestis arutati trahvide mitmekordistamise üle, uuris logistikauudised, millal said liiklustrahvid alguse. Trahvide algusaeg oli karm. Esimene liiklustrahv kirjutati välja 120 aastat tagasi ja jalgrattaga liikuvast politseinikust möödudes olid sa kindlasti juba kihutaja.

Ükski hobusõiduk ei liikunud nii kiiresti, et selle juhti oleks kinnipeetud ja teda oleks ähvardanud trahv. Nii kui teedele ilmusid mootorsõidukid, hakkasid tekkima liiklusohtlikud olukorrad.

Esimene teadaolev liiklustrahv kirjutati 1896. aasta 28. jaanuaril Inglismaalt. Walter Arnold  suutis 3,2 km/ h alas liikuda oma uue autoga 12,9 kilomeetrit tunnis. Peale mõningast vaidlust teemal, kas tegemist on erikäsitluse alla käiva mootorsõidukiga või hobuseta vankriga, määrati trahvi suuruseks 1 šilling.

Ameerika Ühendriikide esimene teadaolev kiiruseületamine on fikseeritud New Yorgis 1899. aastal. Kuigi hoburakendid olid veel domineerivad sõiduvahendid, liikus juba piisavalt palju mootorsõidukeid. Uuendusliku moevooluga kaasas käies pakuti elektriautodega taksoteenust. Ühe sellisega teenis leiba ka Jacob German. Tegemist oli  Electric Vehicle Co autoga, mis päeviti ringi sõitis ja ööseks keskusesse laadima viidi. Ühel päeval patrullis jalgrattapolitseinik linna tänavail, kui märkas möödumas kaelamurdvalt kiiresti liikuvat auto. Jalgadele valu andes sõtkus korravalvur kihutajale järele ning pidas süüdlase kinni. Hulljulge juhi kiiruseks hinnati 19,3 km/h, mis oli kaugelt suurem kui sirgetele teelõikudel lubatud 12,9 km/h ja kurvides lubatud 6,4 km/h. Lubamatu teo eest määrati taksojuhile koheselt vanglakaristus.

Samas ei ole teada, kas karistatavale ka paberil trahvikviitung esitati. Ajaloohuvilised on jõudnud konsensusele, et esimene paberil fikseeritud trahv esitati 1904. aastal Ohio osariigis Harry Myers  nimelisele mehele. Tema kihutas samuti 19,3 km/h. Viimane pääses siiski vanglast ning kandis oma karistus raha makstes.

Kiiruseületamist mõõdeti stopperiga

Esimestel autodel puuduseid spidomeetrid. Samuti ei olnud veel leiutatud kiiruse mõõtmiseks radareid. Kiiruse mõõtmine toimus hinnangulise võrdluse meetodil. Kui auto möödus jalgrattal sõitvast politseinikust, oli trahv soolas.

Autotoojate vahel käis kibe võistlus aina parema ja kiirema sõiduki arendamiseks. See omakorda sundis politseinikke võtma kasutusele uusi võimalusi kihutajate tabamiseks. Jalgrattad asendusid mootorratastega ning peagi autodega. Kusjuures meetod, kus politsei jälitab mõnd kiiruse ületajat jälgides oma spidomeetrit, toimib mõnedes riikides siiani täiesti seaduslikult.

Juba 1907. aastal heideti Suurbritannias politseile ette, et nad tegelevad pigem trahviraha kogumisega, kui õnnetuste ennetusega. Selle asemel, et avalikult linnatänavatel korda pidada, peidetakse ennast maanteedel hekkide taha ning varitsetakse sealt kiiruse ületajaid. Kiirus saadi teada tol korral lihtsa valemiga: läbitud vahemaa jagati kulunud ajaga. Maanteele oli märgitud maha lõik, stopperiga mõõdeti aega, mille jooksul auto seda läbis. Ilmselgelt sai tulemus olla kõike muud kui täpne, arvestades inimlikku reageerimiskiirust ja silmamõõtu.

Teine Maailmasõda andis kiiruse mõõtmiseks radarid

Esimesed radarid distantsilt kiiruse mõõtmiseks arenesid välja Teise Maailmasõja ajal ja juba alates 1949. aastast kasutab politsei radarseadmeid kiiruse mõõtmiseks. 1990-ndate algul hakati kiiruse ületamist fikseerima liikluskaamerate abil. Kusjuures Suurbritanniast on enamjaolt siiani kasutusel need esimesed kaamerad, kus salvestamine toimub filmilindile. Nende paigaldamine maksis 20 000 naela ning hoolduskulud on märkimisväärselt kõrged.

Karistused liikluseksimuste eest on riigiti väga erinevad. Mõned riigid on kehtestanud punktikogumise süsteemi. Väärteo eest on ette nähtud mingi hulk või tasemega punkte, mis salvestuvad liikleja andmetesse. Eriti ränga liikluskuriteo toimepaneku eest määratakse ka vanglakaristusi – ülisuured kiiruse ületamised ja inimelude kaotamisega lõppenud avariid. Siiski on peamiseks kartusvahendiks rahatrahv. Ka need võivad olla riigiti väga erinevad. Näiteks on Skandinaavias trahvid seotud liiklejate sissetulekuga. Ei ole harukordne, et kiiruse ületamise eest määratud trahv on ulatunud kuuekohalise numbrini.

 

Eesti liiklustrahvide võrdlust teiste riikidega loe lähemalt Delfist.

Osale arutelus

  • Helen Helm

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,57 -0.1522939
Brasiilia reaal BRL 4,28 0.0959873
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0204562
Filipiinide peeso PHP 59,64 0.1175167
Hiina jüaan CNY 7,90 0.0595223
Hongkongi dollar HKD 8,91 0.1033383
Horvaatia kuna HRK 7,42 -0.0255906
Iisraeli seekel ILS 4,25 0.2027919
India ruupia INR 81,15 -0.0714242
Indoneesia ruupia IDR 16570,74 -0.074835
Islandi kroon ISK 140,81 -0.0213008
Jaapani jeen JPY 128,40 0.1560062
Kanada dollar CAD 1,51 0.0462749
LAV rand ZAR 16,00 -0.1435481
Lõuna-Korea vonn KRW 1287,30 0.2601327
Malaysia ringgit MYR 4,78 0.3360921
Mehhiko peeso MXN 23,15 0.0769337
Norra kroon NOK 9,75 -0.102459
Poola slott PLN 4,31 -0.0928053
Rootsi kroon SEK 10,33 -0.0590068
Rumeenia leu RON 4,66 -0.0193083
Singapuri dollar SGD 1,56 0.1151705
Suurbritannia nael GBP 0,89 0.0112486
Šveitsi frank CHF 1,13 0.0265229
Taani kroon DKK 7,46 -0.0214437
Tai baht THB 37,52 0.0968338
Tšehhi kroon CZK 26,02 -0.0153728
Türgi liir TRY 6,13 0.3222535
Ukraina grivna UAH 31,59 0.0969487
Ungari forint HUF 321,17 -0.0186782
USA dollar USD 1,14 0.123131
Uus-Meremaa dollar NZD 1,67 -0.1971562
Valgevene rubla BYN 2,39 0.0795745
Vene rubla RUB 74,95 -0.3138924

Valdkonna töökuulutused

Ehitusmaterjalidega tegelev ettevõte otsib LOGISTIK_KLIENDITEENINDAJAT

Tammiste Personalibüroo OÜ

29. november 2018