Autor: Harro Puusild • 25. veebruar 2016
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Tarneahelajuhile strateegiline roll ettevõttes

PROLOGi tegevjuht Peep Tomingas ütleb, et tarneahelajuhti ei peaks koormama operatiivse tegevusega.
Foto: Raul Mee
Tarneahela juhtimine on oluline ettevõtte konkurentsivõime säilitamisel, seepärast peaks tarneahelajuhile andma aega analüüsida ja planeerida. Nutikas tehnoloogia tuleb ka selles tegevuses appi.

Kui ettevõtte juht on teinud kõik, et müüki suurendada, aga tulemused ikka ei parane, on aeg võtta tööle tarneahe­lajuht, ütleb Eesti Ostu- ja Tarneahelate Juhtimise Ühingu ProLog juht Peep Tomin­gas.

Tema sõnul tuleb tarneahelajuht vabastada ettevõtte operatiivtegevustest – juhil peab olema aega mõtelda, analüüsida, planeerida, suhelda ja kohtuda huvigruppidega ettevõtte sees ja väljas.

Pärnu tarneahela-konverents 2016 “Transformatsioon”

Toimub 10.–11. märtsil.Teemad:Kas kohanduda uue ärikeskkonnaga või areneda uuele tasemele.Teistsugused juhtimisstruktuurid ja teistsugune juhtimine.Kuidas rakendada digitaalseid võimalusi kliendi, tarnija ja organisatsiooni suhetes.Kuidas rakendada digitaalse transformatsiooni võimalusi tarneahelate juhtimises.Muutuste juhtimine organisatsioonis.Teistsuguste vajadustega töötajate juhtimine.Lisainfo: vaata SIIT.

Kas Eestis leidub piisavalt häid tarneahelajuhte?

Erinevates ettevõtetes võivad nende ametinimetused erinevalt kõlada. Üldjuhul on ettevõtetes ostujuht ja/või hankejuht, ainult väga suurtes Eesti ettevõtetes on tarneahelajuhid. Samas, töötaja ametinimetus ja ülesanded ei pruugi alati olla otseses vastavuses. Selliseid tarneahelajuhte, kes tõesti jälgiksid strateegilisel kõrgemal tasemel kogu ettevõtte materjalivoogu, alates toormaterjali hankimisest, läbi tootmise ja kuni kliendini välja, selliseid on vähe.

 

Ja palgasurve järelikult on suur?

Palgasurve ka, aga ma kahjuks ei näe ka väga palju kohti, kus seda Eestis õppida saab. Parimaid teadmisi pakuvad rahvusvahelised instituudid, nt CIPS Suurbritannias ja ISM Ameerika Ühendriikides. Eestis oleks kõige parem lahendus juba praktiseerivale ostu- ja hankejuhile ennast täiendada Tallinna Tehnikaülikooli logistikainstituudi magistriõppes. Kolmas võimalus ennast harida on käia konverentsidel. Eesti Ostu- ja Tarneahelate Juhtimise Ühing ProLog on võtnud oma missiooniks erialateadmiste arendamise. Oleme logistikakutsealade kutseandja, mis tähendab, et me töötame välja logistikavaldkonna ja sealhulgas ka ostu- ja tarneahelate juhtimise kutsestandardeid. Teeme ka palju koostööd haridusasutustega, kes meie kutsestandardite põhjal väljatöötatud õppekavade järgi annavad kutseharidust.

 

Kellest ettevõttes võiks areneda tarneahelajuht ja kuidas korraldada tarneahe­lajuhi tööd?

arneahelajuhi positsioon oleks loogiline jätk ostujuhile ja hankejuhile. Samas võib ka tootmis- või finantsjuht arendada ennast tarneahelajuhiks. Finantsjuht ongi tarneahelajuhi kõige lähedasem liitlane ettevõtte struktuuris.

Kindlasti peab tarneahelajuht olema ettevõttes lahutatud operatiivsest tegevusest. Sellest ei ole kasu, kui operatiivtasandi töötajale antakse lisaks strateegilise tasandi vastutus. See ei tööta, kuna ta ei saa lahti pakilistest operatiivtasandi tegevustest. Tarneahelajuhil peab olema aega analüüsida, planeerida, mõtelda, suhelda, kohtuda tarnijate ja siseklientidega, et leida võimalusi ettevõtte tegevuse efektiivsemaks ja konkurentsivõimelisemaks muutmiseks.

 

Millal peaks üldse ettevõte tarneahelajuhi kaasama, kuidas seda momenti ära tunda?

Kui ettevõtte juht on teinud kõik selleks, et suurendada müüki ja tootlikkust, kuid jätkuva tugeva palga- ja konkurentsisurve tõttu ettevõtte kasumlikkus ei parane, siis see ongi see koht, kus tuleks leida uus lisakäik. Selleks tuleks tööle võtta tarneahelajuht. Praegu näen küll, et paljud Eesti ettevõtted ja eksportiv tööstus tervikuna on ära kasutanud odava tööjõu krediidi, mille 25 aastat tagasi saime. Siiani on olnud võimalik sellel liugu lasta ja on suudetud püsida konkurentsis, kuid see aeg on möödas. Meie konkurentsieeliseks olnud odavad tootmissisendid on kadunud, tõusevad palgad ja energiamaksud. Tegelikult oleks pidanud ammu hakkama investeerima protsesside automatiseerimisse ja tarneahelate juhtimisse. Professionaalne tarneahela juhtimine annab selleks häid võimalusi. Iga ostuga säästetud euro jõuab otse kasumireale. Sama tulemuseni jõudmine läbi müügi suurendamise on keerulisem. Müüki tuleb suurendada kordades rohkem, kuna kasum suureneb vaid müügimarginaali võrra.

 

Märtsis toimub ProLogi kaasabil Pärnu tarneahelakonverents. Millest seal räägitakse?

Selle konverentsi ja ka ProLogi eesmärk on levitada oskusi ja teadmisi tarneahelate juhtimisest, et see aitaks tõsta ettevõtete ja ka kogu Eesti konkurentsivõimet. Nagu ikka, liigume konverentsil üldisematelt teemadelt detailidesse. Alustame globaalsetest trendidest ja arengust. Majanduslik ja poliitiline keskkond on pidevas muutumises, ühelt poolt suureneb globaalne ebakindlus, kuid teiselt poolt areneb väga tormiliselt tehnoloogia. Konverentsil räägimegi, kuidas nendes olukordades hakkama saada. Sellel aastal õnnestus kohale kutsuda erakordselt palju välisesinejaid. Põnevaid ettekandeid ootan hankejuhtimise professionaalidelt Jack Quarlesilt ja Chris Gallagherilt. Globaalset arengut avab Accenture Põhja-Euroopa juht Klas Monni. Huvitava ettekande teeb Tele2 juht Argo Virkebau, kes räägib, kuidas Tele2 sai oma ostuprotsessi kontrolli alla ja mis sundis neid sellele mõttele ja mida nad täpselt saavutasid.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077