25. jaanuar 2016
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Statoil: järgmisest nädalast liigub transpordis tankimine Eestist Lätti

Statoil hoiatab, et kütuseaktsiisi tõusu järel liigub tankimine Eestist Lätti.
Foto: Erik Prozes
Statoil Fuel & Retail annab soovituse enne järgmise nädala kütusaktsiisi tõusu sõidukiomanikel kütusepaagid täis tankida ja hoiatab, et Lätiga tekkiv kütusehinna erinevus viib nii transpordifirmade kui piirialade elanike tankimised Lätti.

Veebruarist jõustuv aktsiisitõus suurendab mootorikütuste hindades riiklike maksude osakaalu seniselt 60 protsendilt veelgi ning kergitab Eestis bensiiniliitri jaehinda koos käibemaksuga 5 senti ning diislikütuse hinda 6,5 senti.

“Viimased poolteist aastat langenud toornafta hind aitab küll vähendada maksutõusu mõju lõpptarbijale, kuid tuleb arvestada, et nafta edasine hind on prognoosimatu. Kuna mootorikütuste aktsiisimäärad kasvavad Eestis ka järgneval kahel aastal, muutuvad kütusehinnad Eestis regiooni kallimateks,” märkis Statoil Fuel & Retail Eesti ASi mootorikütuste tootejuht Indrek Sassi.  

“Järgnevad kuud näitavad, kui palju transpordifirmade kaugsõidu veoautosid hakkab tankima madalamate aktsiisimääradega Lätis ja Leedus ehk milliseks kujuneb mootorikütuste aktsiisi tegelik laekumine,” lausus Sassi. „Eestis 1. veebruarist 14% tõusev diislikütuse aktsiisimäär viib diislikütuse jaehinnad 6-10 sendise erinevuseni võrreldes Läti ja Leeduga. Arvestades konkurentsiolukorda transpordisektoris, liigub suur osa rahvusvahelisi vedusid teostavaid ettevõtteid oma kütuse tankimisega Lätti, Leetu ja Poola. Kindlasti saab hoogu ka piirialade elanike poolt naaberriigi külastamine, eesmärgiga tankida soodsamat diislikütust, sest 6 senti liitrilt odavam kütus ahvatleb kindlasti paljusid.“

Aktsiisitõus jätkub ka järgnevatel aastatel – 1. jaanuaril 2017 ja 1. jaanuaril 2018 lisandub mootorikütuste aktsiisidele veel kümme protsenti. 2018. aasta alguseks kasvab mootoribensiini aktsiis 33 protsenti ning diislikütuse aktsiisimäär 38 protsenti võrreldes hetkel kehtiva aktsiisiga. Ainuüksi aktsiisitõusust tulenevalt tõuseb jaehind koos käibemaksuga kolme aasta jooksul ca 18 senti.

Kuni 2014. aastani oli kütuseaktsiisi laekumine selgelt seotud Eesti teede heakorraga – 75 protsenti kütuseaktsiisist läks Eesti teede ehitusse ja korrashoidu, kuid nüüdseks on teedesse investeeritav rahasumma kütuseaktsiisist lahti seotud.

Toornafta hinnad on langenud 18 kuud järjest tasemelt 110 USD barrel hinnatasemele alla 30 USD barreli eest. Prognoose toornafta hinna kujunemisele on olnud erinevaid, kuid valdavalt ennustatakse lähiajal hinnataset 30-50  USD/barreli eest. EIA (U.S. Energy Information Agency) prognoosib 2016. aastaks Brenti nafta keskmiseks hinnaks 40 USD/barrel, 2017. aastaks 50 USD/barrel.

Autor: Tanel Raig, logistikauudised.ee toimetaja

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077