16. detsember 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Venemaa lõpetas TIR süsteemi blokeerimise

ERAA TIR osakonna juhtaja Lauri Lusti tegi Transpordi õigushommikul teataavaks Venemaa ostuse lubada läbi Eesti piiripunktide taas TIR-vedusid.
Foto: Martin Kivimäe
Logistikauudiste eile toimunud Transpordi õigushommiku seminaril teatas Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsiooni (ERAA) TIR osakonna juht Lauri Lusti, et Venemaa on taas avanud vedajatele kõik kolm piiripunkti Eestiga sisenemiseks Venemaale TIR-märkmikega.

Möödunud reedel jõudis ERAAsse info, et TIR märkmike kasutamiseks tehakse Eesti jaoks lahti kõik kolm piirpunkti. „Kuni paberil ei ole näinud, ei julge siiski kinnitada,“ lisas Lusti.

Lusti viitas muutuste põhjusena eelmisel nädalal peetud Venemaa presidendi Vladimir Putini kõnele, kus president rääkis ka Venemaa tolli tegevusest TIR süsteemist lahtiütlemisel ja tolliametnike osalusel läbi kindlustusfirma Arsenal siseriikliku tagatissüsteemi loomisel. President nimetas tolliameti tegevust otseseks varguseks, mis on kestnud juba 3 aastat. „Peale kõnet tekkis internetiavarustesse palju pilte käsi laiutavast Venemaa tolliülemast Beljaninovist, kes tunnistas, et on süüdi,“ rääkis Lusti.

Samas selgitas Lusti, et pööre Venemaal suhtumisest TIR-süsteemi võib olla põhjustatud ka Kremli administratsiooni ärihuvidest. Turule tuli Gazpromi osalusega ja tihedalt Kremli administratsiooniga seotud kindlustusselts, kes hakkas osalema TIR kindlustussüsteemis. „Kuna nähti, et tulud, mida võiks teenida hajuvad Arsenali kaudu kuhugi ära, siis on mulle öeldud, et 1. maist seda siseriikliku süsteemi enam üldse ei ole,“ rääkis Lusti.

Lusti ütles, et ta siiski ei usu, et siseriiklik tagatissüsteem kaob. Tema sõnul on TIR täna paberil ja ebamugav käsitleda. Siseriiklik tagatissüsteem on vaatamata kõigile oma puudustele täis elektrooniline süsteem. „Ei pea mässama mingite paberitega ja arvutisse jääb jälg,“ ütles Lusti. Ka IRU on katsetamas e-TIRi, kuid see toimub alles esimese pilootprojektina Iraani ja Türgi vahel.

Siseriiklikul tagatissüsteemil on ka hinnaeelis. Lusti hinnangul on selle puhul kulu 20 eurot veose kohta väiksem võrreldes TIR tagatisega. Lusti ütlusel teavad neid eeliseid ka kliendid ja langetavad ikkagi otsuse mugavama ja odavama siseriikliku tagatissüsteemi kasutamise kasuks. „Mul ei ole õiget usku, et midagi muutub. Nad võivad ju deklaratiivselt öelda, et võite TIRiga sõita, aga teevad selle kasutamise väga ebamugavaks. Lõpuks otsustab ikkagi klient,“ lausus Lusti Venemaa tolli lubaduse kohta kasutada Venemaal taas TIR-märkmike. Samas on Venemaa tekitatud segaduse tõttu ka IRU hakanud tegelema TIRi tootearendusega ja võib loota, et mingi aeg tuleb e-TIR ja TIR märkmikud muutuvad ka odavamaks.

Autor: Tanel Raig, logistikauudised.ee toimetaja

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077