Autor: Harro Puusild • 19. november 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Tarneahela analüüs eeldab protsesside kaardistamist ja joonistamist

Lean Enterprise Estonia konsultant Ingrid Joost.
Foto: Raul Mee
Lean Enterprise Estonia konsultant Ingrid Joost rääkis Logistika Aastakonverentsil, et tarneahela analüüsimiseks tuleb luua ühine arusaam protsessidest ning selleks tuleb protsessid kaardistada ja välja joonistada.

„Mida me teame tarneahelast? Seda, et see on seotud esiteks ühtpidi info liikumisega ja teistpidi tulevad läbi tarneahela tagasi tooted ja teenused. Tänapäeva maailmas ei konkureeri enam tarneahela üksikud ettevõtted, vaid tarneahelad tervikuna,“ rääkis Lean Enterprise konsultant Ingrid Joost oma ettekandes. „Tegelikult võib öelda, et mida läbipaistvam on kogu tarneahel, seda edukam on tarneahel tervikuna.“

„Peame vaatama konkurente ja võrdlema end nende tarneahelaga. Tarneahelad konkureerivad omavahel. Mida paremini oskame neid hallata, seda konkurentsivõimelisemad nad on,“ selgitas Joost ja lisas, et tarneahela tundmiseks on vaja seda analüüsida.

Miks, mida, kes ja kuidas teeb

Tema sõnul on oluline tarneahela analüüsimisel selgitada välja, miks, mida, kes ja kuidas täpselt teeb. „Selleks, et analüüsida ettevõtte protsesse, peame teadma, miks me midagi teeme. Millist infot on vaja, millisel kujul ja kes seda infot vajab ning kes sellega midagi teeb,“ rääkis Joost. „Lõpuks on vaja teada, kuidas me midagi teeme,“ ütles ta ja lisas, et need on esimesed asjad, mis tuleks ettevõtetel algul selgeks teha.

Joosti sõnul tuleb luua ühine arusaamine protsessist. „Kõige lihtsam selleks on protsesside kaardistamine ja ülesjoonistamine. Kaardistamise tulemusena tekib meil voog, mida näeme. See on visuaalne ja kokkuvõtlik,“ ütles Joost ja lisa, et mida visuaalsem on protsess, seda paremini on see haaratav.

Paika tuleb panna protsessi sisend ja väljund

„Mis on meie eesmärk? Kui räägime tarneahelatest, siis seal on oluline, mis on lõppkliendi soov. Igal etapil peame vaatama, mis on antud kliendi soov. Peame paika panema selle, mis on meie protsessi väljund ja milline on meie protsessi sisend. Mida on meil vaja selleks, et sisendist saaks väljund ehk milliseid tegevusi me selles protsessis tegelikult teeme,“ selgitas Joost.  

Samuti on Joosti sõnul oluline vaadata, millised on erinevate inimeste rollid ja vastutused protsessis. „Meid huvitab, kuidas meie protsessid toimivad ja millised tegevusi inimesed reaalselt teevad. Kui tahame protsesse muuta läbipaistvamaks, siis peame teadma iga inimese ülesannet protsessis. Samuti milliseid abivahendeid ta kasutab,“ ütles Joost.

„Miks on rollid olulised? Täna on väga aktuaalne teema ka ressursside kasutamine. Läbi ressursside kaardistamise saame teada, kuidas me oma ressursse kasutame. Näiteks, kui koormatud mingid inimesed on? See aitab kaasa ressursside tõhusamale kasutamisele,“ selgitas Joost.

„Meid huvitab, kuidas me midagi teeme ja milliseid vahendeid kasutame. Kust saame info, millist infot vajame ja kuidas infot edasi anname. See kõik peaks välja tulema protsesside analüüsimisega,“ ütles Lean Enterprise konsultant.

Ei tohi raamidesse kinni jääda

Joost hoiatas, et kui tegevuses jääda kinni raamidesse, et teistmoodi pole võimalik asju teha, siis pole võimalik ka protsesse läbipaistvamaks muuta. „Esimese asjana peaksid kõik tarneahelas olevad ettevõtted tegelema pidevalt oma protsesside analüüsimisega. Milline on see tegevus, mis lisab antud protsessis väärtust? Milline ei lisa? Milline toetab väärtust? Teame, et mittelisavad peame elimineerima,“ märkis ta.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077