5 ettepanekut, mis lõpetavad varimajanduse autotranspordis

Autovedajate Aastakonverentsil esitas Eesti sisevedudega tegeleva ASi Rain omanik Toomas Raud 5 ettepanekut, mis aitavad kaotada autotranspordiärist varimajanduse.

1. Karistada lisaks ümbrikupalga maksjale ka selle vastuvõtjat.
Töötajate suhtes rakendatakse täna ümbrikupalga kontekstis prääniku poliitikat – neile üritatakse selgitada, et see pole neile kasulik, sest nõustudes ümbrikupalgaga saavad nad  vähem pensioni, vanemahüvitist, töötuskindlustuse väljamakseid ja muid sotsiaalseid hüvesid, samuti on neil raskem pangast laenu saada. Kahjuks on näha, et paljud töötajad ei suuda või ei taha näha järgmisest palgapäevast kaugemale. Seetõttu tuleks lisaks präänikule hakata ka piitsa kasutama - karistada tuleb lisaks ümbrikupalga maksjale ka selle vastuvõtjat. Kui sanktsioon oleks piisavalt suur mõlemale osapoolele, siis maksja ja vastuvõtja hakkavad mõtlema, kas tasub riskida, sest vahele jäädes on kahju tunduvalt suurem kui tulu.

2. Võtta varimajandusega tegelevalt vedajalt litsents ja vajadusel panna maksuvõla tasumiseks veokid sundmüüki.
Ainult karmide abinõudega saame varimajanduse vastu võidelda. Iga ettevõtja saab otsustada, millised on tagajärjed, kui ta valib varimajanduse tee. Uskusin, et olukord paraneb, kui töö- ja puhkeaja korduvate rikkumiste eest lubati võtta ettevõttelt litsents. Minu teada pole veel üheltki firmalt seda võetud. Usun, et äärmusliku abinõuna peab ümbrikupalka maksvatelt ettevõtjatelt võtma võimaluse jätkata tegevust veoteenuse osutajana, samuti tuleb takistada tegevuse jätkamist uue juriidilise keha alt. Tuleb vältida olukorda, kus tasumata tööjõumaksudest tekkinud võlad kantakse maha ja jätkatakse puhtalt lehelt uue firmaga.

Kolmas ja neljas meede on mõeldud varimajanduse ohjamiseks kaubikute sektoris. Selles sektoris on laialt levinud varimajandus, sest kaubikute juhte on raske kontrollida.

3. Paigutada kaubikutele sõidumeerikud ja viia sisse töö- ja puhkeaja arvestus sarnaselt veokitega.
Eelkõige e-kaubanduse levikuga Eestis ja kogu maailmas võib täheldada pakiveo sektori kiiret kasvu. Kuna tegemist on perspektiivika ja suurt potentsiaali omava valdkonnaga, siis on hüppeliselt kasvanud kaubikute ja pakkide käitlemisega tegelevate firmade arv. See omakorda on toonud kaasa konkurentsi teravnemise ja suure  hinnasurve. Kahjuks on paljud ettevõtted  valinud libeda tee ja soovivad konkurentsieelist saada trikitamisega töötasu maksmisel.

Neljas meede on mõeldud eeskätt ametnikele, kes tegelevad varimajanduse vastu võitlemisega.

4. Tuua vedaja majandusaasta aruandes lisaks täiskohaga töötajate arvule välja ka poole kohaga töötavate töötajate arv.
Paljudes firmades on vormistatud autojuhid tööle poole kohaga – pool palka makstakse mustalt ja pool ametlikult. Sellise olukorra vältimiseks peavad veofirmad, mis on ilma selge sisulise põhjenduseta valdavalt komplekteeritud osakoormusega töötavate autojuhtidega, sattuma maksuameti erilise tähelepanu alla.

Viies meede tuleb lisada  uuenevasse autoveoseadusse.

5. Panna veo tellijale kohustus kontrollida, kas vedaja maksab kõik riigimaksud.
Hetkel on olukord halb. Paljud ettevõtted, kes tellivad vedusid, oskavad väga hästi arvutada ja teavad suurusjärku, kust algab maksude optimeerimine. Turul valitseb ebanormaalne olukord - tellijad suruvad hinda alla, sest vedajaid on palju ja kõik soovivad tööd. Teiselt poolt ka tellijal on tugev hinnasurve - võidumees on see, kes valib odavama vedaja, mis siis, et see makse ei maksa. Olukord muutub, kui tellija vedu tellides jagaks vastutust selle eest, et vedaja maksab korralikult riigimakse. Vastutuse jagamine tähendab, et tellija peab vedaja eest maksma maksud, kui vedaja seda ise ei tee. See viib selleni, et enamusele tellijatele läheks veohind küll kallimaks, aga kaoks konkurentsieelis varimajanduse näol.

See meede nõuab tõelist poliitiliselt tahet, sest vastuseisjate armee on suur. 

Lisaks neile ettepanekutele on vaja tõhustada politseitöötajate täiendõpet varimajanduse küsimustes ja  politsei kontrolli teedel. Politseile tuleb kindlasti tagada lihtsad ja kergesti kasutatavad tehnilised võimalused. Näiteks kui politsei lööb auto numbri arvutisse, siis näeb ta korraga ühest aknast, kas kõik kontrollitava veokiga seonduv on korras - ülevaatus, kindlustus, raskeveomaks, ühenduse tegevusluba jne. Samuti peab kontrollima veoki roolis oleva isiku staatust töötamise registris.

Toomas Raud leidis, et lisaks riigi esindajatele peaksid nii  Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsioon kui ka Autoettevõtete Liit võtma võitluse  varimajandusega oma prioriteediks. „Nimetatud organisatsioonid ühendavad valdavalt ausaid vedajaid ja ausa konkurentsi tingimuste tagamine oleks seega nende liikmete otsestes huvides. Samas on selge, et võitluses varimajandusega tuleb teha ka ebapopulaarseid otsuseid, mis ajavad ilmselt paljud firmad tagajalgadele,“ möönis Raud. Ta lisas, et ei ole näinud uut autoveoseadust, kuid kardab, et see ei ole uuenenud meetmete osas, mis peaksid tagama tulemusliku varimajanduse tõkestamise.

 

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,58 0.0632431
Brasiilia reaal BRL 4,45 0.1844852
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.025565
Filipiinide peeso PHP 60,22 0.0830951
Hiina jüaan CNY 7,85 0.1838564
Hongkongi dollar HKD 8,90 0.1925004
Horvaatia kuna HRK 7,40 -0.1538109
Iisraeli seekel ILS 4,28 0.2716373
India ruupia INR 80,37 0.1844926
Indoneesia ruupia IDR 16498,21 0.1848459
Islandi kroon ISK 138,80 -0.0144071
Jaapani jeen JPY 127,75 -0.0547645
Kanada dollar CAD 1,53 0.1176855
LAV rand ZAR 16,29 0.0135038
Lõuna-Korea vonn KRW 1281,50 0.1289214
Malaysia ringgit MYR 4,75 0.1855288
Mehhiko peeso MXN 22,82 0.0477942
Norra kroon NOK 9,92 0.0665544
Poola slott PLN 4,28 -0.0956871
Rootsi kroon SEK 10,30 -0.0213536
Rumeenia leu RON 4,64 0.0409403
Singapuri dollar SGD 1,56 0.1413428
Suurbritannia nael GBP 0,90 0.0556607
Šveitsi frank CHF 1,13 0.1152891
Taani kroon DKK 7,47 -0.0214265
Tai baht THB 37,21 0.1542375
Tšehhi kroon CZK 25,73 -0.0116573
Türgi liir TRY 6,08 0.1400606
Ukraina grivna UAH 31,62 0.1846924
Ungari forint HUF 322,02 0.0093171
USA dollar USD 1,14 0.1848429
Uus-Meremaa dollar NZD 1,66 0.066313
Valgevene rubla BYN 2,42 0.1243214
Vene rubla RUB 76,73 0.1996649

Valdkonna töökuulutused