Autor: Tea Taruste, kaasautor • 16. juuni 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Maanteeamet võttis sõidukipargi kulud kontrolli alla

Maanteeamet hakkas jälgima ameti sõidukite kasutamist, mille tulemusena vähenes esimeses kvartalis kütusekulu võrreldes eelmise aastaga pea viiendiku võrra.

Maanteeamet võttis mullu tõsiselt ette oma sõidukipargile tehtavate kulutuste kokkuhoiu. Sügisel paigaldati autodele ka GPSid. Tänaseks on maanteeamet juba sõidukiparki saanud vähendada kümne sõiduki võrra ning 1. juulil loobutakse veel osadest autodest.

Muutus, mis maanteeametis autopargi kulude kokkuhoiu eesmärgil algatati, oli mitmetahuline  ega piirdunud vaid jälgimisseadmete paigaldamisega, rääkis maanteeameti peadirektori asetäitja liiklusohutuse ja ühistranspordi alal Lauri Lugna,. Maanteeamet on muutused viinud läbi pika perioodi jooksul, põhjuseks eelkõige sõidukite liisinglepingud: otsustati, et kehtivaid lepinguid üles ütlema ei hakata.

Protsessi alustati sõidukite üldarvu vähendamisest. Aasta eest koosnes ameti sõidukipark 210 autost, 2014.aastal vähenes sõidukite arv kümne võrra, 1. juuliks loobutakse veel 9 sõidukist. Lugna märkis, et vähenemine oleks olnud suuremgi, kui seoses lisandunud tee-ehituse objektidega poleks juurde palgatud projektijuhte, kelle kasutusse osa sõidukid läksid. "Kokkuhoid ei tohi muutuda koonerdamiseks ja kõik vajalikud tööd peavad tehtud saama," lisas ta. "Samas näiteks võivad ühes asukohas paikneda erinevate üksuste või osakondade sõidukid ja siis on loomulik, et neid vajadusel jagatakse teineteisega."

Ühena esimestest sammudest vaadati üle sõidukite senine kasutamise kord. "Meil oli palju sõidukeid, mida inimesed said kasutada isiklikuks otstarbeks, selle eest tasuti erisoodustusmaksu. Vähendasime nende sõidukite arvu, mis olid personaalkasutuses ning viisime neli sõidukit üldkasutusse, et tõsta sõidukite kui ressursi kasutusintensiivsust," selgitas ta. Kui esialgu sai üldkasutusse läinud autosid broneerida MS Outlook´is, siis pärast seda, kui GSM Valve maanteeameti 198 sõidukile GPS-seadmed paigaldas, kasutatakse teenusepakkuja broneerimiskeskkonda.

GPS-andmed on olnud Lugna sõnul suurepärane vahend, mille alusel sõidukipargi kasutamisega seotud otsuseid teha; olgu siis tegemist sõidukipargi suuruse muutmisega või sõidukite asutusesisese ümbersuunamisega efektiivsemaks kasutamiseks, võttes arvesse ka sõidukite vanust. "GPS andmestik on ka vahend, mille kaudu on lihtne tuvastada, kas sõidukite kasutus on olnud reeglitekohane. Keskkond võimaldab lihtsalt fikseerida, kui tegemist on olnud erasõiduga," rääkis Lugna.

Erasõitude eest tuleb töötajal endal tasuda, summa arvatakse palgast maha. "Kui muutuste käigus erisoodustuste maksmine lõpetati, otsustasid nii mõnedki töötajad endale vahemaa kodu-töö-kodu läbimiseks omale auto osta või liisida Mõistagi tuli algul töötajatele päris palju selgitada, miks muutused ette võetakse," lisas ta.

Sõidukipargi kahanemine, autode kasutuskorra muutmine ja GPS-seadmete paigaldamine on toonud märkimisväärse kokkuhoiu. Käesoleva aasta kolme esimese kuu kütusekulu on võrreldes eelmise aastaga vähenenud 19% ehk ligi 17 000 liitrit. Sõidukite hooldus- ja remondikulud on nelja kuu võrdluses kahanenud 12% ehk 8045 euro võrra. Lisaks on maanteeamet leidnud, et kokkuhoiule aitab kaasa ühistranspordi laialdasem kasutamine. "Paljud, kes sõidavad mitme linna vahel, ei pea seda tegema autoga. Lihtne on soetada ühistranspordi piletid ja teha Tallinn-Tartu sõidud hoopis rongiga," sõnas Lugna.

Lõplik analüüs sõidukite kasutusefektiivsusest seisab tänavu veel ees ja Lugna usub, et kokkuhoiuvõimalusi leitakse veelgi: "Peame muidugi arvestama, et meie töö on sesoonne ja ka aastate lõikes võivad töödemahud erinevad olla, sõltuda eksamineeritavate arvust ja ehitusobjektide asukohtadest. Fookus on ikkagi sellel, et autod jõude ei seisaks."

 

PANE TÄHELE Maanteeameti kokkuhoiuprogramm

Sõidukite arvu vähendamine. 2014 aastal vähenes sõidukite arv 10 sõiduki võrra. Ühtlasi suunati seni personaalkasutuse olnud 4 sõidukit üldkasutusse. 2015 a 1.juuliks väheneb arv veel 9 sõiduki võrra. Vähenemise arv oleks suurem, aga juurde on võetud projektijuhte, kellele läks osa vabanenud sõidukeid (4 sõidukit).

GPS seadmete paigaldamine sõidukitele. Kõigile sõidukitele on paigaldatud GPS seadmed - 198 sõidukit (sh eksami sõidukid 31 ).

Kütusekulu vähenemine. 2015 esimese kolme kuu kütuse kulu vähenemine, võrrelduna 2014 a kolme esimese kuuga, on 19 % ehk ligi 17 000 liitrit.

Hooldus- ja remondikulu vähenemine. 2015 aasta 4 kuu võrreldes 2014 aasta 4 kuuga vähenes 12 % sõidukite hoolduse ja remondi kulu 63566 €'lt 55521 €'le ehk 8045 võrra.

Erisoodustuse maksmise lõpetamine. Alates 1 .juulist 2015 a ei maksta enam ühegi sõiduki pealt erisoodustust. Erisoodustusega sõidukites loobumine algas juba 2014 aastal.

Erasõitude eest tasub töötaja. Sõidukeid kasutatakse ainult töösõitudeks, kui vajalik teha ka erasõitu, siis erasõidud tasutakse töötaja poolt ametile vastavalt valitsuse määrusele 0.30 Euri/ km

Isikliku sõiduauto kasutus. Isikliku sõiduauto kompenseerimist maanteeametis üldjuhul ei ole, seda kasutatakse ainult erandjuhtudel ning töötajale makstakse vastavalt Valitsuse määrusele 0,30 eur/km.

Sõidukite parkimine. Sõidukid pargitakse maanteeameti territooriumil va töötajad, kelle teenistusülesanded on seotud "Riigi põhi- ja tugimaanteede hoiu toimimine" plaaniga (järelevalve ja kriisi reguleerimine ning reageerimiskohustus 24/7)

Ühistranspordi kasutamine. Sõlmitud on lepingud bussi ja rongipiletite ostmiseks, mis on suurendanud ka ühistranspordi kasutamist, eriti Tallinn Tartu vahel.

 

KOMMENTAAR

Hans Alter, GSMvalve OÜ juhatuse liige

GSMauto teenuse GPS seadme paigaldus maksab kõigest 35 eurot auto kohta ja tavaliselt tasub see firmale ära juba esimese kuuga. Ka maanteeameti puhul tasusid GPS-süsteemid end koheselt ära. Üks pool tootest on kütusekulu vähenemine ja maksude optimeerimine, kuid tihti ilmneb, et firmas on ka liiga palju autosid ja mõne saab liisingusse tagasi anda.

"Usalda, aga kontrolli" funktsioon, mida GPS seadmed täidavad, on kasulikud igas firmas ja vahet pole kas ettevõttel on 1 õi 500 autot. Suve tulles võib nii mõnelgi müügimehel, kelle käsutuses ettevõtte auto, olla ahvatlus Pirita rannas sõbrannaga kohvi juua, aga juhile raporteerida, et käidi kliendi juures. GPS-seadmetega seda muret pole, iga sõit on kontrollitav.

 

Maanteeameti haldusjuht Rein Einer räägib maanteeameti sõidukipargi kulude kontrolli alla võtmisest lähemalt 27. augustil toimuval konverentsil "Säästlik Autopark". Konverentsi kavast loe lähemalt SIIT.

Autor: Tea Taruste

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077