6 ettevõtte küsitlus - kas ja kuidas tarneahelat planeerida?

Logistika juhtimises on oluline mõiste tarneahel, mis hõlmab kogu toote arengutsüklit tooraine tootjast kuni pakendi käitlemiseni.

Üldjuhul peavad Eesti ettevõtted tarneahela planeerimist üleliigseks kuluks. Pigem tegutsetakse intuitiivselt. Äripäeva küsitles mõningaid ettevõtteid, et kuidas nad näevad enda positsiooni tarneahelaturul?

Saku Õlletehase juhatuse esimehe Margus Kasteina sõnul on tarneahela mõistmine ja optimeerimine äri planeerimisel võtmetähtsusega: “Suudame tootjana tõhusalt töötada vaid juhul, kui näeme nii ennast kui kõiki oma partnereid selle väärtusahela lahutamatu osana. Seda enam, et meie klientide jaoks tulevad kõik tooted Sakult. Teisisõnu tähendab see, et meie ülesanne on tagada kogu ahela sujuv toimimine, sealhulgas asjaomaste osakondade omavaheline koostöö, et lõppfookus jääks kliendi ja tarbija teenindamisele.”

Pärnu Mööblivabrik OÜ juhi Jüri Makarovi sõnul ei ole eraldi tarneahela süsteemi läbivaatamine väiksema ettevõtte jaoks väga oluline, veelgi enam, selle eraldi planeerimine võib olla liigne kulu. “Kuniks otsest lattu tootmist ei ole, on kõik korras. Bürokraatiat ja näitajaid, millel silma peal hoida, on ju niigi palju: statistika- ja maksuamet, tööinspektsioon ja nii edasi.” Aastatega on Makarovi sõnul välja kujunenud ja paika loksunud ka konkreetsed logistilised lahendused.

Wolf Groupi emafirma OÜ Krimelte juhatuse esimehe Jaan Puusaagi sõnul ei pruugi see, kas firmad ise oma positsioonist tarne­ahelas endale aru annavad, olla väga oluline. “Kokkuvõttes konkureerivad kõik oma tarneahelatega, sõltumata sellest, kas nii sellest ka aru saadakse. Mida laiem on tegevusgeograafia, seda aktuaalsem tarneahelate jälgimine on,” väitis ta. Puusaagi hinnangul seab lõppude lõpuks ettevõtja kujutlusvõime piirid, kui laialt või kitsalt enda jaoks tarneahelat nähakse.

Krimelte tarneahelal on Puusaagi sõnul geograafiast lähtudes piiriks maakera ise, aga toote seisukohast algab tarneahel kliendi vajaduse mõistmisest ja tootedisainist ning lõpeb sellega, kui toode on kasutatud ja selle pakend utiliseeritud.

2007. aastal Jõgevamaal Tabivere vallas asutatud ja sest saati jõudsasti kasvanud paatide ja muude klaasplastist toodetega tegeleva OÜ Lingalaid tegevjuht Vahur Poolak ütles, et tarneahela täpne läbimõtlemine oli firma rajamisel üks esimestest sammudest.

“Me näeme praegu oma tootmistsüklis viit peamist etappi, alates toorme tarnest kuni toote lõpptarbijani jõudmiseni. Sealhulgas on eriti oluline kolmepoolne kokkulepe meie, Soome turustaja ja transpordifirma vahel,” ütles Poolak. Logistiliste ülesannete lahendamisel ­aitab alati laotarkvara, kuigi alguses saadi hakkama ka lihtsate Exceli tabelitega.

Kuna tarned on suured ja ulatuvad enamasti mitmesaja paadini, siis võetakse logistika planeerimine ette enamasti mitu kuud varem. Läbi vaadatakse olulisemad parameetrid, et kõik saaks õigel ajal tehtud ja jaotusvõrku mööda laiali saadetud. Poolaku sõnul on planeerimine on siin selgelt võtmesõna.

Estanc ASi tarneahela planeerija Katrin Tuuder ütles, et kui firma tootmismaht ületab kriitilise piiri, siis on tihtipeale otstarbekas palgata tarneahela korraldamiseks tööle eraldi inimene. “Meie ettevõte on mõne aastaga üsna kiiresti kasvanud ja seoses sellega oleme hakanud tähelepanu pöörama ka tarneahelale. Seda nii ettevõtte sees kui ka väljaspool, et oma protsesse efektiivistada,” ütles Tuuder.

Kogu Estanci tarneahelaprotsess on kiires arenemisfaasis. Praeguseks on endale täpselt teadvustatud protsessi keerukust, ja iga lüli vajaduste analüüsiks abivahendina kasutusele võetud Visio tarkvara. “Järgmise sammuna seisab ees analüüs, seejärel korduvate tegevuste vältimine ja võimalusel protsesside lühendamine ja lihtsustamine,” ütles firma hankejuht Kersti Ojamets.

Igas osakonnas on omad väikesed tarneahelad ning nende optimeerimisega tegeleb firma iga päev. Suure ahela optimeerimine seisab veel ees.

7 Kohvipoisi juhataja Vallo Tonsiver möönis, et nende tegevus sujub ka põhjaliku planeerimiseta. "Meie tegevusest – kohvi, kohvimasinad ja nende hooldus – moodustab peamise osa teenindus, mistõttu ei tohi tarneahel kliendile kindlasti tunda olla," ütles ta. Tonsiver täpsustas, et nad kasutavad logistika optimeerimiseks juba aastaid laotarkvara, mis tagab tellimuste õigeaegsuse. "Kõiges, mis puudutab transporti, teeb meie jaoks suure osa olulistest töödest ära logistikafirma," kommenteeris ta.
Kindlasti oleks tema sõnul võimalik luua ka mingi “teaduslikum” süsteem, aga selleks peab vast olema saavutatud mingi kriitiline tegutsemise maht. "Praegu on meil ka ilma eraldi planeerimiseta kõik logistiliselt sujuv ja kiire. Eks me optimeerime, mida vähegi saab, et inimtööjõudu võimalikult efektiivselt ära kasutada," ütles ta.

Lugege seda lugu pikemalt Äripäevast!

 

Osale arutelus

  • Kaur Maran

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,57 0.072065
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 64,75 -0.310998
Hiina jüaan CNY 7,86 -0.166495
Hongkongi dollar HKD 9,69 -0.159714
Horvaatia kuna HRK 7,44 0
Iisraeli seekel ILS 4,34 -0.153966
India ruupia INR 79,97 -0.159559
Indoneesia ruupia IDR 16820,00 -0.053479
Islandi kroon ISK 124,54 0.150381
Jaapani jeen JPY 132,25 -0.007561
Kanada dollar CAD 1,56 -0.014756
LAV rand ZAR 14,49 0.099446
Lõuna-Korea vonn KRW 1326,00 0.219182
Malaysia ringgit MYR 4,83 -0.006213
Mehhiko peeso MXN 22,97 -0.132604
Norra kroon NOK 9,66 0.090436
Poola slott PLN 4,14 0.024189
Rootsi kroon SEK 9,91 0.08237
Rubla RUB 69,91 -0.248269
Rumeenia leu RON 4,66 0
Singapuri dollar SGD 1,63 0.024548
Suurbritannia nael GBP 0,89 0.040627
Šveitsi frank CHF 1,15 0.037312
Taani kroon DKK 7,45 0.014232
Tai baht THB 38,95 0
Tšehhi kroon CZK 25,30 -0.019759
Türgi liir TRY 4,66 -0.045016
Ukraina grivna UAH 33,59 -0.15962
Ungari forint HUF 311,05 0
USA dollar USD 1,24 -0.138629
Uus-Meremaa dollar NZD 1,68 0.099218
Valgevene rubla BRL 4,01 -0.184336
Valgevene rubla BYN 24218,00 -0.156662

Valdkonna töökuulutused

Logistika Pluss otsib KLIENDIHALDURIT

Logistika Pluss OÜ

21. veebruar 2018

Ball Transport otsib KLIENDIHALDURIT

M-Partner HR OÜ

26. veebruar 2018