Tarnija juhitud laovaru toob kiiresti märgatavad võidud

Logistikakulud moodustavad toote hinnast märkimisväärse osa. Selle vastu aitavad innovaatilised tarnemudelid, millest säravamalt paistab silma VMI.

Toote sisendkulusid uurides on lihtne märgata, et logistikakulud moodustavad märkimisväärse osa toote hinnast. Logistikute rolli olulisuse kasvule on andnud tugeva tõuke allhankijate kolimine Hiinas üha sügavamale sisemaale ning uute lähtekohtade lisandumine tarneahelasse. Keerukus loob ideaalse kasvupinnase innovaatiliste tarnemudelite tekkeks. Kõige säravamalt on siin silma paistmas VMI tarnemudel.

Nagu nimigi ütleb, liigub VMI puhul vastutus suuremal määral tarnija õlgadele ning kauba ostjal on võimalik loobuda mitmetest tööülesannetest. Peamine erinevus tavapärasest tarnemudelist on sisend laovarude haldamises. Kui tavaliselt on haldus kauba ostja ülesanne, siis VMI puhul tegeleb sellega kauba müüja. Tiheda infovahetuse tulemusena jagatakse planeeritavate tootmismahtude andmeid ning kauba müüja jälgib, et kaubavarud kliendi laosaldos ei langeks mitte kunagi alla lubatud määra. Märgates varude vähenemist on tarnijal võimalus luua tellimus ostja lattu ja tagada sellega kokkulepitud tasemete täitmise.

Tarnekiiruse tõstmiseks omab müüja VMI ladu ostja juures või vahetus läheduses. Lähedus võimaldab reageerida nõudluse muutusele kiirelt ja pakkuda paindlikke lisandväärtust loovaid teenuseid. Tarnija võidab kõikide eksportkaupade konsolideerimisest merekonteineritesse, lisades kaubad, millele pole laadimise hetkel tellimust, lisades aubad, mida muidu oleks lennukiga transporditud, või kasutades kaubaruumi regiooni teiste klientide varustamiseks. Otsetarnete korral saab tarnija laadida merekonteinerisse vaid  kinnitatud tellimusega kaupa. VMI ladu kasutades on võimalik vältida osaliselt laetud konteinerite transportimist.
Kauba ostja võiduks on 24 h tarneaeg Eesti tootmisüksusesse meretranspordi hinnaga, vähene vajadus laopinna ja kaubakäsitlejate järele ning võimalus tellida väikeste osadena vaid kaupa, mida järgneval päeval tootmises vajatakse, parandades seeläbi rahavoogu.

VMI lao puhver muudab transpordi odavamaks
Balti Logistika kogemustele tuginedes kasutab keskmine tootmisettevõte oma tarneahelas Aasiast ja Põhja-Ameerikast  toodete importimisel 90% mahust meretransporti ning 10% lennutransporti. Sellise suhtarvu korral moodustab lennutranspordi kulu koguni 78% logistika eelarvest. Kasutades tarneahelas VMI  kontseptsiooni tekib tootjal võimalus vabaneda kulukast lennutranspordist tänu VMI laos olevale puhvrile, mis imporditi merd mööda ja hoiustatakse lühiajaliselt järgmise tellimuseni.

Isegi väiksemate kaubamahtude korral on rahaline võit erakordselt suur. Tuues näitlikuks kaubamahuks ühe 40jalase merekonteineri nädalas, annab täieliku meretranspordi kasutamine ühes kalendrikuus ligi 19 000eurose kokkuhoiu.
Paraku võib meretransport kõrgeima nõudlusperioodi ajal jääda liiga aeglaseks. Sel juhul tuleb appi populaarsust koguv raudteetransport, mis on vaid kuni kahe nädala võrra aeglasem lennutranspordist, kuid annab võrreldes lennutranspordiga rahalise võiduks ligi 17 000 eurot. VMI ladu kasutades tekivad tarnijal laoga seotud kulud, kuid võrreldes transpordilt võidetud summaga, moodustavad laokulud vaid viiendiku võidust.

VÕRDLUS
Meretranspordiga võidab

*Välja toodud transpordihind on indikatiivne suunal Aasia – Eesti.
** 72 000 kg vastab ca 4 x 40’ konteineri mahuga

Partneri valikul jälgi tehnoloogilist taset
Efektiivsuse saavutamiseks on oluline logistikapartneri valik. Mida keerulisemad on tarneahelad, seda olulisem on leida kogemustega partner. Esimesena sammuna tasub uurida, millist ladu kasutatakse VMI logistikakeskuseks. Suuresti peab paika reegel: mida modernsem ladu, seda väiksemad kõrvalkulud ning risk lao seisukorrast tulenevateks kaubakahjudeks.

Teine oluline faktor on partneri poolt kasutatavad IT-süsteemid. Spetsiaalselt VMI lahenduseks disainitud süsteemide abil on võimalik saavutada märkimisväärne ajavõit laovarude juhtimisel. Li­sandväärtusena liigub täislahenduse korral kogu info automaatselt, staatuseuuendused on igal ajal veebiüleselt jälgitavad ning genereerida saab erinevate ajaperioodide kohta kõikvõimalikke kvaliteedinäitajate aruandeid.

VMI lahendus toob kiiresti võidud
Alustades VMI lahendusega võib üsna kiiresti märgata esimesi võite – näiteks 100% lähedane tarnetähtaegadest kinnipidamine, defektsete toodete kiire tagastamine ja asendamine, varude olemasolu järsu nõudluse kasvu rahuldamiseks ja kiire reageerimisvõime ootamatusteks. Pärast kogemuse tekkimist on hakanud VMI mudelit kasutavad ettevõtted märkama üha rohkem pikemaajalisi võite. Neist olulisimaks peetakse fikseeritud toodete hinda pikema perioodi vältel, millega saab vältida tarnehindade hooajalisest muutusest põhjustatud suuri muutusi tootehinnas. Strateegiliseks võiduks saab pidada tarnija ja tootja lähenemist ja koostöö pikaajalist kindlustamist, mis tekib läbi pideva suhtluse ning hea tarnekindluse. Ehk kui te veel täna mõtlete, kas ja kuidas kaubavooge efektiivsemalt juhtida, siis tasub olla konkurentidest samm ees ja kasutada VMI lahendust.

 

VMI avastas Wall-Mart

Esimese sammu VMI juurutamisel tegi Wall-Mart koostöös P&G-ga 1985. aastal. Uue tarnekontseptsiooni kasutusele võttu peavad nad oma edu üheks alustalaks. Peagi leidis VMI laialdast kasutust Wall-Marti konkurentide varustusahelas.

2000ndate algusest on VMI populaarsus jõudnud tootjateni ja leiab nende seas aasta-aastalt üha laialdasemat kasutuselevõttu. Hea pilguheidu annab Peter D. Franke 2010. aastal ilmunud uuring “Vendor-Managed Inventory for high value parts”, mis viidi läbi Saksamaa  kõrgtehnoloogia sektori tootmisettevõtete seas. Tulemustest selgub, et kõik VMI juurutanud ettevõtted olid saavutatud tulemustega rahul ja enamus plaanis laiendada VMI kontseptsiooni suuremale hulgale tarnijatele.

TranspordiliikHind, eurot/kg*Kaubamaht kuusTranspordikulu, 
Meretransport0,08 72 000 kg**5760
Lennutransport2,68000 kg20 800
Raudtee transport0,458000 kg3600

Osale arutelus

  • Siimu Kaas

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,56 0.790544
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 59,96 0.443893
Hiina jüaan CNY 7,82 0.190952
Hongkongi dollar HKD 9,21 0.183883
Horvaatia kuna HRK 7,57 0.019829
Iisraeli seekel ILS 4,14 0.096634
India ruupia INR 76,59 -0.351275
Indoneesia ruupia IDR 15947,00 0.037638
Islandi kroon ISK 121,73 -0.182038
Jaapani jeen JPY 132,75 -0.202984
Kanada dollar CAD 1,51 0.569616
LAV rand ZAR 16,55 -0.709888
Lõuna-Korea vonn KRW 1291,00 0.077519
Malaysia ringgit MYR 4,91 -0.213583
Mehhiko peeso MXN 22,49 0.309539
Norra kroon NOK 9,73 0.661666
Poola slott PLN 4,23 -0.044846
Rootsi kroon SEK 9,95 0.652315
Rubla RUB 70,09 -0.197915
Rumeenia leu RON 4,64 0.118567
Singapuri dollar SGD 1,60 0.181692
Suurbritannia nael GBP 0,89 0.110961
Šveitsi frank CHF 1,17 -0.067512
Taani kroon DKK 7,44 0.013574
Tai baht THB 38,70 -0.077459
Tšehhi kroon CZK 25,59 0.078228
Türgi liir TRY 4,59 0.848351
Ukraina grivna UAH 31,34 0.165893
Ungari forint HUF 311,57 -0.083378
USA dollar USD 1,18 0.130841
Uus-Meremaa dollar NZD 1,74 1.054885
Valgevene rubla BRL 3,87 0.298414
Valgevene rubla BYN 23217,00 0.146659

Valdkonna töökuulutused

TRANSIIDIKESKUSE AS otsib KOMMERTSDIREKTORIT

Transiidikeskuse AS

20. november 2017