Autor: Marge Ugezene • 23. märts 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Parme Transi kentsakas kohtulahing

Transpordiärimees ja kunagine riigikogu liige Jüri Šehovtsov sattus kentsakasse kohtuvaidlusesse kaduma läinud kütusekaartide tõttu, mis võisid lõpuks jõuda Afganistani rekkajuhtide kasutusse.

Šehovtsovi ettevõtte, Eesti ühe edukama transpordifirma Parme Transi jaoks tähendab kaotatud kohtulahing 21 000-eurost väljaminekut tulenevalt kohtu rahuldatud nõudest, pluss 98% ulatuses mõlema poole kohtukulude tasumist.

"Oleme aus firma, kus töötab 300 inimest ja meil on 90 autot. Töötame välismaal, kõik partnerid on väga soliidsed - kuulsad ja tuntud firmad. Me ei ole poisikesed metsast, aga nemad on mingid aferistid," ütles Šehovtsov Äripäevale karmilt sõiduautode ja veokite müüja ASC Motorsi kohta, kellele nad pidid kohtuteel alla vanduma. "Maine, mis meil Eestis on, meid eriti ei loksuta, sest me ei tööta Eestis, vaid välismaal," lisas Šehovtsov.

Tööd on Šehovtsovi sõnul Parme Transil siiski vähe. Ta nentis, et Saksamaal pankrotistus firma, mis jäi Parme Transile 420 000 eurot võlgu. "See on väga suur löök. Meie jaoks on küsimus, kas suudame kõik 300 töökohta alles hoida."

Kuid nüüd kohtusaaga juurde. Parme Transi territooriumil seisis 2012. aasta septembris müügiks kolm Mercedes-Benzi veoautot, mille ostu vormistamiseks ja ülevõtmiseks tuli kohale autode ja veokite ostu-müügiga tegeleva ASC Motorsi omanik ja juhatuse liige Andero Sõnitsar. Autodega sõitsid kohtumaterjalide põhjal minema kolm autojuhti, kes töötasid Afganistani ettevõttes Ahank Wais S. Qasim. Viimasele müüs autod edasi Sõnitsari ettevõte.

Need olid täiesti tavalised tehingud. Šehovtsovi ja Sõnitsari firmad olid Šehovtsovi kinnitusel varemgi äri ajanud, probleeme polnud. Peagi rikkusid praeguseks kolme aasta tagusesse aega jäävad tehingud aga mõlema mehe läbisaamise täielikult.

Arved võõraste tankimiste eest

Kui 2012. aasta oktoobris laekus Parme Transile kaks arvet kogusummas pea 20 000 eurot, hakkas tüli vaikselt tuure üles võtma. Nimetatud summa eest oli keegi Parme Transi nimel olnud kaartidega ostnud kütust ja tasunud teedemaksu.

Selgus, et kuidagi olid Parme Transi kütusekaardid rändama läinud, ilmselt jäänud autojuhtidele, kes kolme maha müüdud autoga Eestist lahkusid. Parme Transi inimesed olid kindlad, et kütusekaardid olid tehingu järel üle antud autodokumentide hulgas, sest varem on sõidukeid müüdud õigusega kaarte kasutada. Seekord ei näinud tehing aga ette kütusekaartide kaasaandmist.

Andero Sõnitsar vandus omakorda, et kaarte dokumentide vahel polnud, oletades, et ehk jäid need autodesse. Kohus leidis, et Sõnitsari asi ei olnud kontrollida, kas Parme Transi töötajad unustasid midagi veokitesse. Kohtus ei leidnud tõendamist ka see, et Sõnitsar oleks teadnud, et kaardid kaasa võeti või et tema firma töötajad nendega kuskil maksnuks.

"Meile tuli tööle uus kolonniülem, kes oli ainult kaks nädalat tööl olnud ja ei teadnud kõiki asju. Talle anti korraldus, et pane kõik dokumendid ümbrikusse. Ümbrikutes olid ka kütusekaardid, kuid ta ei teadnud, et need tuleb ära võtta," kirjeldas Šehovtsov Äripäevale, kuidas paksu pahandust toonud kaardid kadusid. "Andero (Sõnitsar - toim) võttis ümbrikud enda kätte. Kui need kaardid kadusid, siis Andero käis ja ütles, et võttis Afganistani autojuhtidega ühendust ning et kui saab tõestada, et nad kasutasid kaarte, siis maksavad raha tagasi."

Parme Trans ootas Šehovtsovi sõnul kannatlikult raha, sest Sõnitsar olevat lubanud neilt järgmisi autosid ostes kahju hüvitada.

Üks kütusekaartideta, teine autota

Aeg läks ja 2013. aasta maikuus ostis ASC Motors Parme Transilt taas kaks veoautot Mercedes-Benz Actros. Kummagi auto hind oli 22 000 eurot.

"Küsisime (Sõnitsarilt - toim), kus raha on, lubasid ju, et raha makstakse tagasi. Hakkas lolli mängima, et see pole tema asi ja tema selle eest ei vastuta," meenutas Šehovtsov soovi, et tehtaks tasa kütusekaartide kasutamisega tekitatud kahju. Šehovtsovi väitel kulutasid kaartidega kadunud autojuhid enim raha Rumeenia tanklas, kust nad täispaakidega lahkusid.

Kuigi ASC Motors oli raha veokite eest ära maksnud, polnud ta ühte kahest ostetud veokist kätte saanud. Seega pea kaks kuud pärast tehingut taganes ASC Motors ühe, veel kätte saamata auto ostmise lepingust, nõudes selle auto eest makstud raha tagasi. Paar päeva hiljem teatas Parme Trans, et teeb tasaarvestuse - juulikuu lõpuks sai ASC Motors 22 000 eurost tagasi 2081 eurot, ülejäänud raha mitte. Parme Trans jättis sendipealt tagasi maksmata kahju, mis nende väitel tekkis minema rännanud kütusekaartide kasutamisest.

Kohtutes käis vaidlus selleni välja, et riigikohus asja menetlusse ei võtnud ning jõusse jäi otsus Šehovtsovi ettevõtte kahjuks.

Loe pikemalt Äripäevast.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077