Autorid: Annika Matson, Annika Matson Kald • 3. märts 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Turvaline tankimine eeldab töötajate usaldamist

Autopargi omamine ettevõttes või rahvusvahelise veoteenuse osutamine eeldab, et autojuht tangib masinasse kütust ka teel olles ehk ajal, mil selle eest ei ole tööandjal ise vahetult võimalik tasuda. Selleks sobiva võimaluse valimisel on määravaks töötaja usaldamine.

Uurisime, millist varianti ettevõtted kasutavad. Kas töötajatele on tankimiseks väljastatud limiidiga kütusekaardid, arveldatakse arvetega, kantakse kindel summa kütuse ostmiseks töötaja kontole või omab ettevõte ise tanklat.

Omnival kaks eratanklat

Omniva transpordi halduse grupi juhi Marten Seepteri sõnul on Omnival eratankla nii Tallinnas Pallasti tänaval kui ka Tartu kandekeskuse territooriumil. Ta lisas, et teenust osutab ettevõttele 2013. aastal kütusehankes edukaks osutunudN-Terminal OÜ. “Mõlemal juhul on tegemist diislikütuse tanklatega, kus peamiselt tangitakse Omniva autoparki kuuluvaid sõidukeid. Lisaks oleme loonud võimaluse teenust kasutada ka allhankijatel ning Omniva oma töötajatel, kes on teenuse pakkujaga otse lepingulises suhtes. Põhilised eelised on aja ning kulude kokkuhoid ja mugavus. Nii mõnelgi juhul jääb ära spetsiaalne tanklasse sõitmine ning sellega kaasnev kilometraaž,” kommenteeris ta.

Seepter märkis, et Omniva on töötajatele väljastanud ka limiidiga kütusekaardid, mis on kohandatud vastavalt nende töövajadustele. Seepter põhjendas, et valiku peamiseks põhjuseks on turvalisus. “Juhul, kui kaart peaks kaduma või varastatama, on kahju minimaalne ja lisaks on meil tankimised väga detailselt nähtavad autopargi kaughalduse süsteemis,” toonitas ta ning lisas, et kaardi andmeid kasutatakse peamiselt logistika analüüsis, eesmärgiga tõsta efektiivsust. Kuid ka järelevalvel on oma roll.

“Usaldades autojuhile tööandaja vara, ei ole kuritarvitamine ühelgi juhul täielikult välistatud,” ütles advokaadibüroo Lextal vandeadvokaat Oliver Nääs. Parim lahendus oleks tema sõnul kasutada krediittankimise teenust. “Sellisel juhul on autojuhi kasutuses kaart, millega on võimalik tasuda ainult koostööpartneriks olevates tanklates ainult kütuse eest,” märkis ta.

Mõistagi ei ole Nääsi sõnul ka krediittankimise puhul välistatud, et kütust tangitakse näiteks pere või sõprade autodesse, kuid risk selliseks kuritarvituseks on siiski tagasi hoidlik.

Autojuht maksab ise ja saab hiljem hüvitist“Põhimõtteliselt on ka mõeldav, et tööandja ei pea enda vara kütuse tankimiseks autojuhile usaldama, kui autojuht tangib teel olles kütust oma raha eest ning tööandaja hiljem hüvitab need kulutused. See aga eeldab, et autojuht on suuteline oma rahaga kütuse eest jooksvalt tasuma kuni kuluhüvitise saamiseni.

Eesti Energias on kasutusel erinevate kütusefirmade krediitkaardid, millega saab osta kütust ning autotarvikuid. Iga autoga on seotud üks kütusekrediitkaart. “Tankimise ja läbisõidu info kogutakse autopargi haldamise programmi, kus kütusekulu analüüsitakse. Selle süsteemi plussiks on asjaolu, et arvestades ettevõtte suurust ja ostetava kütuse mahtu, on sel moel võimalik soetada kütust soodsamalt kui näiteks eraisikuna,” rääkis ettevõtte pressiedendaja Eliis Vennik. Ta lisas, et nende tootmisettevõtete juures on nende geograafilise paiknemise tõttu kasutusel ka oma kütusetanklad.

 

KOMMENTAAR

Eesti Energia kasutab kütusefirmade krediitaarte

Eliis Vennik,

Eesti Energia pressiesindaja

Eesti Energias on kasutusel erinevate kütusefirmade krediitkaardid, millega saab osta kütust ning autotarvikuid. Iga autoga on seotud üks kütusekrediitkaart. Tankimise ja läbisõidu info kogutakse autopargi haldamise programmi, kus kütusekulu analüüsitakse. Selle süsteemi plussiks on asjaolu, et arvestades ettevõtte suurust ja ostetava kütuse mahtu, on sel moel võimalik soetada kütust soodsamalt kui näiteks eraisikuna. Tootmisettevõtete juures on tootmisettevõtete geograafilise paiknemise tõttu kasutusel oma kütusetanklad.

 

MIS ON MIS

Kaks võimalust töövõtjatele kütuse tankimiseks teel olles

1. Krediittankimise teenus ehk kindla limiidiga kütusekaardid. Autojuhi kasutuses on kütusekaart, millega on võimalik tasuda ainult koostööpartneriks olevates tanklates ainult kütuse eest.

+ Kuritarvitamise võimalused on piiratud. Kaarti on võimalik kasutada ainult konkreetsete koostööpartnerite juures ning määratud limiidi ulatuses.+ Töötajal ei ole võimalust pöörata ettevõttele antud krediiti otse sularahaks ning see enda taskusse panna.– On võimalik, et ettevõttele usaldatud krediidi arvel tangitakse kütus töötaja sõbra, sugulase või mõne muu kolmanda isiku autosse. Selline risk on suurem riigi siseste ja väiksem rahvusvaheliste vedude korral.

2. Kulude hüvitamine hiljem ja arvete alusel. Sel juhul ei pea tööandja enda vara kütuse tankimiseks autojuhile usaldama. Autojuht tangib teel olles kütust oma raha eest ning tööandja hüvitab kulutused hiljem.

+ Tööandjale kõige kindlam lahendus, kuna töötaja käes ei ole tööandaja vara.+ Lisaks võimaldab selline lähenemine kulutuste põhjendatust hinnata alles pärast kulutuste tegemist.– Eeldab töötaja krediidi võimekust ehk rahalisi sääste, mida saab töötaja kasutada kuni kuluhüvitise väljamaksmiseni.– Eeldab töötaja usaldust tööandja vastu, kuna töötaja kannab krediidiriski, mis võib realiseeruda tööandja pankrotistumisel.

Allikas: Oliver Nääs

31. märtsil toimub “Kütuseturu aastakonverents 2015” Konverentsilt saab ülevaate nii Eesti kui ka maailma kütuse turul toimuvast. Räägitakse maksupettustest kütuseturul ja sellest, mis toimub aktsiiside vallas. Päeva teine pool keskendub töötajate usaldusele ja kontrollile, räägitakse ka sellest, milliseid mooduseid kasutada kütusekaartidega seoses. Loe konverentsi kava kohta täpsemalt SIIT.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077