Kuidas luuakse edukaid tarneahelaid?

Gartneri hinnangul on juba seitse aastat parimate tarneahelate tipus Apple. Tallinna Tehnikaülikooli logistikainstituudi tarneahela juhtimise õppetooli hoidja Hele Hammeri sõnul tehakse maailma parimas tarneahelas otsuseid lõpptarbija huvidest lähtudes, et pakkumine vastaks nõudlusele.

IT analüüsi- ja konsultatsiooniettevõte Gartner on juba kümme aastat koostanud „Tarneahela juhtimise TOP 25“ nimekirja. Eesmärk on tõsta teadlikkust tarneahelate toimimisest ja selle mõjudest ettevõtte käekäigule. Viimati oli jätkuvalt tipus Apple (esikohal seitsmendat aastat järjest), McDonald´s, Amazon, Unilever, P&G.

Nimekirja pääsemise eelduseks on 10 miljardi dollari suurune aastakäive. Eesti ettevõtete käibenumbrid selle piirini ei küüni. Tallinna Tehnikaülikooli logistikainstituudi tarneahela juhtimise õppetooli hoidja Hele Hammeri kinnitusel on tarneahela juhtimise teema Eestis aktuaalne, isegi kui meil puuduvad 10 miljardi dollarilise aastakäibega ettevõtted. „Tarneahela juhtimine on üks olulisi, kui mitte kõige olulisem juhtimise tööriist – tegeleb see ju kogu tarneahela väärtuse maksimeerimisega,“ lausus ta.

Tarneahela juhtimise kontseptsiooni kohaselt ei võistle turul mitte ettevõtted, vaid terved tarneahelad. „Ettevõtted on üha enam sunnitud tõdema, et edukas olemiseks ei piisa, et ettevõte on hästi juhitud. Tavaliselt on tarneahelas päris palju osalejaid: alates tooraine tootjatest, komponentide koostajatest, mitmetest vahendajatest (maaletoojad, hulgimüüjad) kuni jaemüüjani välja. Kett on nii tugev kui tema kõige nõrgem lüli,“ selgitas Hammer.

Maailma parim tarneahel on tema sõnul selline, kus otsuseid tehakse lõpptarbija huvidest lähtudes ning optimeerides kõigi tarneahela lülide tööd, et pakkumine vastaks nõudlusele. Tarneahela juhtimise eesmärk on ühelt poolt maksimeerida toodete-teenuste müüki lõpptarbijale, teiselt poolt minimeerida kulud üle kõikide tarneahela lülide. Hammer märkis, et need kaks poolt on omavahel seotud: minimaalsete kuludega tarneahel tähendab ka optimaalset hinda, mis omakorda soodustab läbimüüki.

Võtmesõna koostöö
Tarneahelate optimeerimise võtmesõnaks on koostöö ettevõtete vahel.  „See kõlab lihtsalt, aga on tegelikult keeruline. Ei saa rääkida koostööst, kui oma hankijatega vastanduda ning püüda välja kaubelda parimad tingimused, arvestamata, kuidas need mõjuvad hankija pikaajalisele majanduslikule võimekusele. Esmapilgul väga heana tunduvad tingimused ühele lülile, näiteks hinna ja makseperioodi osas, võivad teisele lülile tuua kaasa raskusi. See omakorda võib väljenduda kvaliteedi languses, tarnete viibimises ja lõpptarbija rahulolematuses,“ tõi Hammer näite.

Koostöö aluseks tarneahelas on pidev infovahetus:  varude, nõudluse, prognooside ja probleemide kohta. Selle info põhjal saab teha otsuseid, mis arvestavad ka teiste lülide huvidega. Hammeri sõnul eeldab infovahetus avatust ja usaldust teiste lülide vastu, kui seda pole, ei tasu ka edule loota.

Sõlmpunkt on infoliikumine
Kommunikatsiooni olulisust tarneahelate optimeerimisel rõhutas ka Rimi Eesti Food AS tarneahela juht Allar Kahju. „Kuivõrd hankija-jaeketi tarneahelad on väga keerulised ja mastaabid suured, on kõige olulisem valdkond eduka tarneahela koostöö osas info juhtimine. 2012. aastal alustasime hankijatele koguste prognooside saatmist. See aitas hankijal oma tarneahelas teha vajalikud toimingud, et toode oleks lõppkliendile kindlasti saadaval. Praegu on üks meie strateegilistest eesmärkidest hakata automatiseeritult jagama oma partneritele kõikide sortimenditoodete iganädalasi tellimuste prognoose, mis võimaldaks kogu ahela tarnekindlust veelgi parandada,“ kirjeldas Kahju.

Rimil on mitmete suurte tootjatega igakuine koosolek, kus vaadatakse üle eelneva kuu tarnekindlused ning arutatakse koos, kuidas oleks võimalik veelgi suurema kindlusega tagada toodete olemasolu lõppkliendile. „Samuti tegeleme paralleelselt koostöös kaupade liikumise logistika korraldamisel. Näiteks suundadel, kus kaubamahud on väiksemad, püüame leida hankijatega koos vedusid, mis võimaldaks meil auto pinda jagada ning saavutada seeläbi win-win olukord kogukuludes,“ lisas ta.

Uued tehnoloogiad olulised
Logistiliste protsesside parendamisel on tähtis roll uute tehnoloogiliste võimaluste järjepideval rakendamisel. Rimi võttis möödunud aastal kasutusele varustamise tarkvara, mis võimaldab  tellimisprotsesse automatiseerida ja seeläbi kaubatellimuse kvaliteeti tõsta. „Projekt on olnud edukas ning kliendiuuringud näitavad, et oleme seeläbi suutnud kaupade kättesaadavust oma klientidele parandada,“ rõõmustas Kahju. „Väiksemate tehniliste uuendustega tegeleme igapäevaselt: olgu selleks siis automaatne aluste virnastaja või uus tarkvarajupp kesklaos mahalaadimiste paremaks ja kiiremaks korraldamiseks. Üldine trend näitab, et tarneahelat on võimalik kõige rohkem optimeerida uute IT lahenduste toel, mis aitavad keerukate arvutuste ja modelleerimistega seal, kus inimene jääks suurte mastaapide tõttu hätta,“ lisas tarneahela juht.

Hammer märkis, et erinevad tegevusvaldkonnad on elektroonilise infovahetuse kasutuselevõtuga erinevas faasis (näiteks autotööstuses on see pea 100%) ning enam pole ka väikeettevõtjaile piiranguks lahenduste kõrge hind.

„Infovahetuse elektroonilisele kujule viimine on eelduseks heale koostööle ning aitab oluliselt suurendada ka kogu tarneahela efektiivsust. Erinevatel hinnangutel lühendab tehingute infovahetuse viimine paberilt elektrooniliseks nende töötlusaega koguni kuus korda. See omakorda võimaldab üle kogu tarneahela paremini tagada, et õige kaup oleks õigel ajal õiges kohas ning lõpptarbija rahulolev,“ kinnitas ta.

Milline on tarneahea edu valem räägitakse 12.-13. märtsil Pärnu Tarneahelakonverentsil. Vaata esinejaid SIIT .

Osale arutelus

  • Tea Taruste

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,59 0.0755953
Brasiilia reaal BRL 4,27 0.0351659
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.005114
Filipiinide peeso PHP 59,97 0.0533921
Hiina jüaan CNY 7,72 0.0349759
Hongkongi dollar HKD 8,92 0.0358934
Horvaatia kuna HRK 7,42 0.0094298
Iisraeli seekel ILS 4,20 0.0476508
India ruupia INR 80,93 0.048216
Indoneesia ruupia IDR 16165,30 0.0352112
Islandi kroon ISK 137,63 0.0072664
Jaapani jeen JPY 124,59 -0.0240732
Kanada dollar CAD 1,51 0.099318
LAV rand ZAR 15,73 0.1451573
Lõuna-Korea vonn KRW 1284,58 -0.2384188
Malaysia ringgit MYR 4,68 0.2547853
Mehhiko peeso MXN 21,78 0.0298544
Norra kroon NOK 9,73 0.0431783
Poola slott PLN 4,28 0.0256889
Rootsi kroon SEK 10,25 0.0400246
Rumeenia leu RON 4,71 0.0956267
Singapuri dollar SGD 1,54 0.0323813
Suurbritannia nael GBP 0,88 0.0680812
Šveitsi frank CHF 1,13 0.070609
Taani kroon DKK 7,47 0.0120566
Tai baht THB 36,12 -0.0592183
Tšehhi kroon CZK 25,58 0.0430225
Türgi liir TRY 6,05 -0.0066136
Ukraina grivna UAH 31,80 0.0352271
Ungari forint HUF 317,29 0.0189137
USA dollar USD 1,14 0.0351989
Uus-Meremaa dollar NZD 1,69 0.1718722
Valgevene rubla BYN 2,44 0.0368535
Vene rubla RUB 75,45 0.0550356

Valdkonna töökuulutused

VENIPAK EESTI OÜ otsib MÜÜGIESINDAJAT

Venipak Eesti OÜ

24. jaanuar 2019