Ettevõtte sisemine kultuur tagab eduka tarneahela

Suurte kogemustega tarneaehaljuhi Emöke Sogenbitsi sõnul on tarneahela edukaks toimimiseks oluline roll ettevõtte kultuuril.

Sogenbits on töötanud elektroonikatööstustes nii Eesti kui ka välismaistes ettevõtetes. Viimatised töökohad on tal olnud éolane Tallinn hanke ja tarneahela juhina, Enics’i operatsioonide juhina j akliendijuhina ning Solectron Budapest väärtusahela juhina. Oma karjääris on tal erinevate kultuuride kogemus ja see kogemus ütleb, et ettevõtte kultuuril, missioonil ja visioonil on edukaks tarneahela toimimiseks oluline roll.

Kui palju erinevaid ettevõtte kultuure olete kogenud? Mis on peamised erinevused ettevõtte kultuurides, mis võivad tarneahelat mõjutada?
Olen oma elektroonikatööstuses töötatud aja jooksul näinud ja kogenud palju erinevaid ettevõtete kultuure, mitte ainult ettevõtetes, kus olen ise maailma erinevates paikades töötanud, vaid ka tarnijate juures, kellega olen koos töötanud. Üks põhjustest, miks tarnijaid soovitatakse alati külastada veel enne koostöö alustamist on just nimelt vajadus “nuusutada tarnija õhku”, tutvuda mitte ainult nende tehniliste võimaluste vaid ka inimeste, ettevõttes valitseva õhkkonna ja kultuuriga. Kogenud hankejuht oskab tarnija kohta peale selle külastamist öelda palju rohkem, kui vaid ettevõtte tutvustusest ja andmetest välja lugeda saab.
Tarneahela toimimist mõjutab küll ettevõtte profiil, tegevusharu ja ka kultuuriruum, kus ta tegutseb, kuid eelkõige algab minu jaoks kõik ettevõttesisesest suhtumisest tarneahelasse ja ostufunktsiooni kui sellisesse. Kahjuks kohtab veel praegugi palju ettevõtteid, kus ostjatesse ja tarneahelasse suhtutakse kui “tugifunktsiooni” ja mis veel halvem, osakonda, kes “raha kulutab”…

Julgen väita, et iga ettevõte, iga (ka kõige väiksem) üksus, on lõpptulemusena teatud mõttes oma juhi nägu, nii et siin tuleb tihti ka juhtidel peeglisse vaadata ja küsida endalt küsimus – milleks minu ettevõttele on vaja tarneahelat ja kuidas tarneahel aitab kaasa minu eesmärkide saavutamisele?!

Mis on Eesti ettevõtete tarneahela nõrgim lüli?
Ma arvan, et Eestis on tarneahelate juhtimises veel kõvasti arenguruumi. Ja tegelikult – nii nagu on pidevas muutumises maailm, milles tarneahelad on üles ehitatud, ei saa ka tarneahelate areng ”kunagi valmis”. Põhiliselt on siiski puudus väliskoolitustest ja samuti inimestest, kes oleks kogenud ka mujal maailmas töötades, kuidas tarneahel reaalselt töötab ja missugused on selle väärtused. Tarneahelas töötades tuleb ennast alati väga täpselt positsioneerida nii oma toodete turu, tarnijate baasi kui ka keskkonna suhtes, milles töötad. Vaid Eestist vaadates tundub pilt tihti moonutatud – see, mis on Eestis suur ja tähtis, ei oma maailmamastaabis suurt tähtsust, samas võib mõni mujal maailmas toimuv protsess jääda hoopis arusaamatuks (ka mõnede kaugete ettevõtete kultuur, miks nad mingeid asju teevad just nii).

Nii võibki kergesti ka ostjatel tekkida põhjendamatu ”tähtsuse” tunne suhetes oma tarnijatega.

Millised on 3 peamist põhimõtet eduka tarneahelaga ettevõtte kultuuri loomiseks? 
Eduka tarneahelega ettevõte on kultuurne ettevõte. Ettevõte, millel on tugev sisemine kultuur; missioon ja visioon, mis ei ole kirjatükk paberil või laused seinal, vaid mille järgi ettevõte ”elab ja hingab”, mida kannavad endas kõik töötajad alates ja eelkõige tippjuhist ja seda teavad kõik kuni reatööliseni – selline ettevõte on üldreeglina ka väga hea tarneahela üles ehitanud. Sest hea tarneahel ei sõltu mitte niivõrd protsessidest ja töövahenditest, vaid inimestest ning nende suhtumisest nii ettevõttesiseselt kui ka -väliselt. Tihtipeale on ettevõtte visioon ja missioon suunatud eelkõige klientidele ja ka sisemistele väärtustele, kuid need peavad edasi kanduma ka tarnijatele – sel juhul on võimalik üles ehitada tarneahel, mis peegeldab ka ettevõtte väärtusi. Nii et julgeksin rõhutada visiooni, missiooni ja väärtusi ning neid kandvaid inimesi.

Ettevõtte kultuuri rollist tarneahelate juhtimisel kuuleb pikemalt Pärnu Tarneahelakonverentsil 12.-.13. märtsil. Lisainfo ja registreerimine SIIN.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,57 0.3573708
Brasiilia reaal BRL 4,35 0.5806556
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.0613811
Filipiinide peeso PHP 59,75 0.6519322
Hiina jüaan CNY 7,91 0.3349191
Hongkongi dollar HKD 8,93 0.192903
Horvaatia kuna HRK 7,43 0.0080782
Iisraeli seekel ILS 4,26 0.4386172
India ruupia INR 80,64 -0.6382376
Indoneesia ruupia IDR 16627,16 0.0480168
Islandi kroon ISK 141,05 0.035461
Jaapani jeen JPY 128,84 0.1321209
Kanada dollar CAD 1,51 0.2324192
LAV rand ZAR 15,83 -0.04545
Lõuna-Korea vonn KRW 1287,24 0.3304754
Malaysia ringgit MYR 4,78 0.2430388
Mehhiko peeso MXN 23,09 0.2200492
Norra kroon NOK 9,75 0.467723
Poola slott PLN 4,30 0.0069758
Rootsi kroon SEK 10,32 0.2312408
Rumeenia leu RON 4,65 -0.1094796
Singapuri dollar SGD 1,57 0.2368758
Suurbritannia nael GBP 0,89 -0.4827664
Šveitsi frank CHF 1,13 0.1766316
Taani kroon DKK 7,46 0.0174272
Tai baht THB 37,65 0.5854016
Tšehhi kroon CZK 25,99 -0.0076956
Türgi liir TRY 6,03 -0.089438
Ukraina grivna UAH 31,65 0.2899818
Ungari forint HUF 321,52 0.0311119
USA dollar USD 1,14 0.2108407
Uus-Meremaa dollar NZD 1,67 0.5704335
Valgevene rubla BYN 2,40 0.0793883
Vene rubla RUB 74,76 -0.049865

Valdkonna töökuulutused

Ehitusmaterjalidega tegelev ettevõte otsib LOGISTIK_KLIENDITEENINDAJAT

Tammiste Personalibüroo OÜ

29. november 2018