Ettevõtte sisemine kultuur tagab eduka tarneahela

Suurte kogemustega tarneaehaljuhi Emöke Sogenbitsi sõnul on tarneahela edukaks toimimiseks oluline roll ettevõtte kultuuril.

Sogenbits on töötanud elektroonikatööstustes nii Eesti kui ka välismaistes ettevõtetes. Viimatised töökohad on tal olnud éolane Tallinn hanke ja tarneahela juhina, Enics’i operatsioonide juhina j akliendijuhina ning Solectron Budapest väärtusahela juhina. Oma karjääris on tal erinevate kultuuride kogemus ja see kogemus ütleb, et ettevõtte kultuuril, missioonil ja visioonil on edukaks tarneahela toimimiseks oluline roll.

Kui palju erinevaid ettevõtte kultuure olete kogenud? Mis on peamised erinevused ettevõtte kultuurides, mis võivad tarneahelat mõjutada?
Olen oma elektroonikatööstuses töötatud aja jooksul näinud ja kogenud palju erinevaid ettevõtete kultuure, mitte ainult ettevõtetes, kus olen ise maailma erinevates paikades töötanud, vaid ka tarnijate juures, kellega olen koos töötanud. Üks põhjustest, miks tarnijaid soovitatakse alati külastada veel enne koostöö alustamist on just nimelt vajadus “nuusutada tarnija õhku”, tutvuda mitte ainult nende tehniliste võimaluste vaid ka inimeste, ettevõttes valitseva õhkkonna ja kultuuriga. Kogenud hankejuht oskab tarnija kohta peale selle külastamist öelda palju rohkem, kui vaid ettevõtte tutvustusest ja andmetest välja lugeda saab.
Tarneahela toimimist mõjutab küll ettevõtte profiil, tegevusharu ja ka kultuuriruum, kus ta tegutseb, kuid eelkõige algab minu jaoks kõik ettevõttesisesest suhtumisest tarneahelasse ja ostufunktsiooni kui sellisesse. Kahjuks kohtab veel praegugi palju ettevõtteid, kus ostjatesse ja tarneahelasse suhtutakse kui “tugifunktsiooni” ja mis veel halvem, osakonda, kes “raha kulutab”…

Julgen väita, et iga ettevõte, iga (ka kõige väiksem) üksus, on lõpptulemusena teatud mõttes oma juhi nägu, nii et siin tuleb tihti ka juhtidel peeglisse vaadata ja küsida endalt küsimus – milleks minu ettevõttele on vaja tarneahelat ja kuidas tarneahel aitab kaasa minu eesmärkide saavutamisele?!

Mis on Eesti ettevõtete tarneahela nõrgim lüli?
Ma arvan, et Eestis on tarneahelate juhtimises veel kõvasti arenguruumi. Ja tegelikult – nii nagu on pidevas muutumises maailm, milles tarneahelad on üles ehitatud, ei saa ka tarneahelate areng ”kunagi valmis”. Põhiliselt on siiski puudus väliskoolitustest ja samuti inimestest, kes oleks kogenud ka mujal maailmas töötades, kuidas tarneahel reaalselt töötab ja missugused on selle väärtused. Tarneahelas töötades tuleb ennast alati väga täpselt positsioneerida nii oma toodete turu, tarnijate baasi kui ka keskkonna suhtes, milles töötad. Vaid Eestist vaadates tundub pilt tihti moonutatud – see, mis on Eestis suur ja tähtis, ei oma maailmamastaabis suurt tähtsust, samas võib mõni mujal maailmas toimuv protsess jääda hoopis arusaamatuks (ka mõnede kaugete ettevõtete kultuur, miks nad mingeid asju teevad just nii).

Nii võibki kergesti ka ostjatel tekkida põhjendamatu ”tähtsuse” tunne suhetes oma tarnijatega.

Millised on 3 peamist põhimõtet eduka tarneahelaga ettevõtte kultuuri loomiseks? 
Eduka tarneahelega ettevõte on kultuurne ettevõte. Ettevõte, millel on tugev sisemine kultuur; missioon ja visioon, mis ei ole kirjatükk paberil või laused seinal, vaid mille järgi ettevõte ”elab ja hingab”, mida kannavad endas kõik töötajad alates ja eelkõige tippjuhist ja seda teavad kõik kuni reatööliseni – selline ettevõte on üldreeglina ka väga hea tarneahela üles ehitanud. Sest hea tarneahel ei sõltu mitte niivõrd protsessidest ja töövahenditest, vaid inimestest ning nende suhtumisest nii ettevõttesiseselt kui ka -väliselt. Tihtipeale on ettevõtte visioon ja missioon suunatud eelkõige klientidele ja ka sisemistele väärtustele, kuid need peavad edasi kanduma ka tarnijatele – sel juhul on võimalik üles ehitada tarneahel, mis peegeldab ka ettevõtte väärtusi. Nii et julgeksin rõhutada visiooni, missiooni ja väärtusi ning neid kandvaid inimesi.

Ettevõtte kultuuri rollist tarneahelate juhtimisel kuuleb pikemalt Pärnu Tarneahelakonverentsil 12.-.13. märtsil. Lisainfo ja registreerimine SIIN.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,57 0.008927
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 64,90 0.149677
Hiina jüaan CNY 7,87 -0.035574
Hongkongi dollar HKD 9,70 -0.030902
Horvaatia kuna HRK 7,44 0.230414
Iisraeli seekel ILS 4,35 -1.14731
India ruupia INR 80,03 0.226056
Indoneesia ruupia IDR 16829,00 0.059456
Islandi kroon ISK 124,53 0.147165
Jaapani jeen JPY 132,23 0.242598
Kanada dollar CAD 1,56 0.066763
LAV rand ZAR 14,48 0.368755
Lõuna-Korea vonn KRW 1323,00 -0.015114
Malaysia ringgit MYR 4,83 -0.101382
Mehhiko peeso MXN 22,98 -0.094336
Norra kroon NOK 9,66 0.004557
Poola slott PLN 4,13 -0.562933
Rootsi kroon SEK 9,91 0.25492
Rubla RUB 69,94 -0.111406
Rumeenia leu RON 4,66 0.025747
Singapuri dollar SGD 1,63 0.098292
Suurbritannia nael GBP 0,89 0.158335
Šveitsi frank CHF 1,15 0.160715
Taani kroon DKK 7,45 -0.013828
Tai baht THB 38,97 0.334706
Tšehhi kroon CZK 25,30 -0.114506
Türgi liir TRY 4,66 0.215044
Ukraina grivna UAH 33,64 -0.041002
Ungari forint HUF 311,06 -0.086724
USA dollar USD 1,24 0.00403
Uus-Meremaa dollar NZD 1,68 0.258482
Valgevene rubla BRL 4,01 0.062333
Valgevene rubla BYN 24256,00 -0.02473

Valdkonna töökuulutused

Logistika Pluss otsib KLIENDIHALDURIT

Logistika Pluss OÜ

21. veebruar 2018

Ball Transport otsib KLIENDIHALDURIT

M-Partner HR OÜ

26. veebruar 2018