Autorid: Annika Matson, Annika Matson Kald • 27. jaanuar 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kaubikute hulgihankes ärge unustage hoolduskulusid

Kaubikuostuhinnast suuremaks kuluallikaks võib kujuneda sõiduki hooldus- ja remondikulud, teab parajasti uusi kaubikuid valiva Eesti Raudtee tehnikajuht Indrek Varba.

“Eesti Raudteel on 2015. aastal plaanis kasutusse võtta umbes 25 N1 tüüpi kaubikut, millega vahetatakse välja amortiseerunud sõidukid,” ütles Varba ning rõhutas, et oluline kriteerium sõidukite kasutuselevõtul on, milliseks kujunevad hilisemad hooldus- ja remondikulud. Eesti Raudtee tehnikajuhi sõnul küsitakse hangetel tihti korralise hoolduse maksumust, mis on kaduvväike osa sõiduki ülalpidamiskuludest näiteks viieaastase kasutusperioodi vältel. Nii võib kasutamisel üllatuslikult selguda, et garantii alla ei kuulu enamik kuluvaid osasid ning näiteks nii alusvankri, väljalaskesüsteemi kui ka mootori detailide remondi eest tuleb tasuda märkimisväärseid summasid. Kaubiku hinnast olulisemaks kuluallikaks võib kujuneda sõiduki hooldus- ja remondikulud, teab parajasti uusi kaubikuid valiva Eesti Raudtee tehnikajuht Indrek Varba.

Kuidas valida kaubikut?“Ootamatute kulude vältimiseks oleme praktiseerinud autode renti, kus kuumakses sisalduvad nii finantseerimis- kui ka hooldus- ja remondikulud.” Selline leping garanteerib ühesugused arved kogu rendiperioodi jooksul ning hõlbustab oluliselt eelarve tegemist. “Selliste tingimustega hanke korral on alust eeldada, et pakkuja valib kõige parema vastupidava auto, et mitte hiljem ise sõiduki viletsast kvaliteedist tingitud lagunemise korvamiseks tehingule peale maksta,” selgitas Varba. Hoolduskulud on kindlasti valdkond,

millele autotootjad ise tähelepanu pööravad, trumbates iga uue mudeliga üle iseenda varasemaid aga ka konkurentide omi. Näiteks Ford pakub uutele kaubikutele 12aastast roostetamisvastast garantiid ning hooldusintervalli 50 000 km või kaks aastat. Ega teisedki palju alla jää – Mercedes Benz lubab, et Vito hoolduskulud on varasemaga võrreldes 7% väiksemad ja hooldusintervall pikem, ulatudes nüüd 40 000 km-ni. Fordile kõige lähedasem hooldusintervall on Peugeot Boxeril, mis varasema 40 000 asemel onnüüd 48 000 km või kaks aastat.

Tasub teada!Soovitused kaubiku valimiseks. Autosid on mitmesuguseid, kuid miski ei mõjuta valikut rohkem kui teadmine, milleks seda kasutatakse. Kas tegemist on linnasisese transporditeenusega või ootavad autot ees pikad rahvusvahelised sõidud? Funktsioon ja eesmärk ütleb lõppkokkuvõttes, milline kaubik kõige paremini sobib.. Säästlik kaubik, mis on pidevas kasutuses teenib veidi kallima hinna kiiresti tagasi.. Lisaks kütusele maksavad auto juures parandus, hooldus, kindlustus jm. Aastas 30 000 kilomeetrit läbi sõitva kaubiku kogukulu võib olla proportsionaalselt viiendiku võrra väiksem kui kaubiku oma, millega sõidetakse vaid 15 000 kilomeetrit. Autol on palju varjatud kulusid, kuid miski ei mõjuta neid rohkem kui vanus ja see, kui suure osa sellest ajast auto teel veedab.. Erinevad autod on mõeldud erinevateks otstarveteks. Kaubiku parameetrite hulka kuuluvad muu hulgas kaubaruumi mõõdud, kandevõime ja istekohtade arv. Kas on. Rusikareegel “sa saad, mille eest sa maksad” peab paika pea kõikjal, kuid alati tasub läbi mõelda, kas võimalikud remondikulud on väärt esmast kokkuhoidu. Kui leppida mõne eksootilisema mudeliga, siis võivad paranduskulud üsna kiiresti varjutada investeeringu, mis tuleb auto soetamisel välja käia. Iga minut teel suurendab tõenäosust, et autoga juhtub õnnetus. Keegi ei oska seda oodata, kuid kui avarii on ühel hetkel tõesti vältimatu, siis pole tähtis mis koorem on parasjagu pakiruumis – kõige tähtsamad on alati sõitjad. Statistiliselt on tegemist esmase kriteeriumiga, mida autoostjad arvesse võtavad. Praktiliselt võib tihtipeale olla tegemist suurima veaga. Väljend “head asjad, mille eest hästi hoolitsetakse, peavad kaua vastu” kehtib Kui autol on ainult üks eesmärk ja sellega veetakse vaid üht tüüpi kaupa, siis pole seda suure tõenäosusega vaja ümber ehitada. Kui kaubik peab täitma aga mitut eesmärki, siis tasub kohandamisvõimalust juba enne ostu meeles pidada.. Iga asi kulub, kui seda kasutatakse. Auto kasutuse mõõdikuks läbisõit. Kui kaubik seisab arvestatava osa ajast laos või garaažis, siis õigustab Baltikumi keskmine kasutusperiood 4–5 aastat end kindlasti ära. Siiski tasuks hakata asendusautot otsima oluliselt varem, kui läbisõit läheneb sajale tuhandele kilomeetrile.

* Eesmärk

* Kütusesäästlikkus

* Kogukulu

* Vorm

vaja auto külge kinnitada haagis? Kas kaubik peab tihti käima teises riigis, kuhu pääseb vaid praamiga? Või on vaja läbida pikki vahemaid minimaalse kütusekuluga?* Vastupidavus

* Turvalisus.

* Hind.

* Hooldus.

ka autode kohta. Kaubiku omanikul tasub kindlasti tähelepanu pöörata hooldusintervalli pikkusele ja ekspluatatsioonikuludele. Miski pole igavene, kuid hästiõlitatud mootor sõidab kaks korda kauem ja kaks korda kaugemale!* Adaptiivsus.

* Amortisatsioon

ALLIKAS: RAIKO AUSMEES, PEUGEOT BALTIKUMI TOOTEJUHT

Hea teada! IVECO Daily on kõige suurema mahtuvusega kaubik, millega B-kategooria loa omanik sõita võib.

Edasi lugege sel teemal pikemalt Äripäeva kuukirjast Logistika

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077