Kaubikute hulgihankes ärge unustage hoolduskulusid

Kaubikuostuhinnast suuremaks kuluallikaks võib kujuneda sõiduki hooldus- ja remondikulud, teab parajasti uusi kaubikuid valiva Eesti Raudtee tehnikajuht Indrek Varba.

“Eesti Raudteel on 2015. aastal plaanis kasutusse võtta umbes 25 N1 tüüpi kaubikut, millega vahetatakse välja amortiseerunud sõidukid,” ütles Varba ning rõhutas, et oluline kriteerium sõidukite kasutuselevõtul on, milliseks kujunevad hilisemad hooldus- ja remondikulud. Eesti Raudtee tehnikajuhi sõnul küsitakse hangetel tihti korralise hoolduse maksumust, mis on kaduvväike osa sõiduki ülalpidamiskuludest näiteks viieaastase kasutusperioodi vältel. Nii võib kasutamisel üllatuslikult selguda, et garantii alla ei kuulu enamik kuluvaid osasid ning näiteks nii alusvankri, väljalaskesüsteemi kui ka mootori detailide remondi eest tuleb tasuda märkimisväärseid summasid. Kaubiku hinnast olulisemaks kuluallikaks võib kujuneda sõiduki hooldus- ja remondikulud, teab parajasti uusi kaubikuid valiva Eesti Raudtee tehnikajuht Indrek Varba.

Kuidas valida kaubikut?
“Ootamatute kulude vältimiseks oleme praktiseerinud autode renti, kus kuumakses sisalduvad nii finantseerimis- kui ka hooldus- ja remondikulud.” Selline leping garanteerib ühesugused arved kogu rendiperioodi jooksul ning hõlbustab oluliselt eelarve tegemist. “Selliste tingimustega hanke korral on alust eeldada, et pakkuja valib kõige parema vastupidava auto, et mitte hiljem ise sõiduki viletsast kvaliteedist tingitud lagunemise korvamiseks tehingule peale maksta,” selgitas Varba. Hoolduskulud on kindlasti valdkond,
millele autotootjad ise tähelepanu pööravad, trumbates iga uue mudeliga üle iseenda varasemaid aga ka konkurentide omi. Näiteks Ford pakub uutele kaubikutele 12aastast roostetamisvastast garantiid ning hooldusintervalli 50 000 km või kaks aastat. Ega teisedki palju alla jää – Mercedes Benz lubab, et Vito hoolduskulud on varasemaga võrreldes 7% väiksemad ja hooldusintervall pikem, ulatudes nüüd 40 000 km-ni. Fordile kõige lähedasem hooldusintervall on Peugeot Boxeril, mis varasema 40 000 asemel on
nüüd 48 000 km või kaks aastat.

Tasub teada!
Soovitused kaubiku valimiseks
* Eesmärk. Autosid on mitmesuguseid, kuid miski ei mõjuta valikut rohkem kui teadmine, milleks seda kasutatakse. Kas tegemist on linnasisese transporditeenusega või ootavad autot ees pikad rahvusvahelised sõidud? Funktsioon ja eesmärk ütleb lõppkokkuvõttes, milline kaubik kõige paremini sobib.
* Kütusesäästlikkus. Säästlik kaubik, mis on pidevas kasutuses teenib veidi kallima hinna kiiresti tagasi.
* Kogukulu. Lisaks kütusele maksavad auto juures parandus, hooldus, kindlustus jm. Aastas 30 000 kilomeetrit läbi sõitva kaubiku kogukulu võib olla proportsionaalselt viiendiku võrra väiksem kui kaubiku oma, millega sõidetakse vaid 15 000 kilomeetrit. Autol on palju varjatud kulusid, kuid miski ei mõjuta neid rohkem kui vanus ja see, kui suure osa sellest ajast auto teel veedab.
* Vorm. Erinevad autod on mõeldud erinevateks otstarveteks. Kaubiku parameetrite hulka kuuluvad muu hulgas kaubaruumi mõõdud, kandevõime ja istekohtade arv. Kas on
vaja auto külge kinnitada haagis? Kas kaubik peab tihti käima teises riigis, kuhu pääseb vaid praamiga? Või on vaja läbida pikki vahemaid minimaalse kütusekuluga?
* Vastupidavus. Rusikareegel “sa saad, mille eest sa maksad” peab paika pea kõikjal, kuid alati tasub läbi mõelda, kas võimalikud remondikulud on väärt esmast kokkuhoidu. Kui leppida mõne eksootilisema mudeliga, siis võivad paranduskulud üsna kiiresti varjutada investeeringu, mis tuleb auto soetamisel välja käia.
* Turvalisus. Iga minut teel suurendab tõenäosust, et autoga juhtub õnnetus. Keegi ei oska seda oodata, kuid kui avarii on ühel hetkel tõesti vältimatu, siis pole tähtis mis koorem on parasjagu pakiruumis – kõige tähtsamad on alati sõitjad.
* Hind. Statistiliselt on tegemist esmase kriteeriumiga, mida autoostjad arvesse võtavad. Praktiliselt võib tihtipeale olla tegemist suurima veaga.
* Hooldus. Väljend “head asjad, mille eest hästi hoolitsetakse, peavad kaua vastu” kehtib
ka autode kohta. Kaubiku omanikul tasub kindlasti tähelepanu pöörata hooldusintervalli pikkusele ja ekspluatatsioonikuludele. Miski pole igavene, kuid hästiõlitatud mootor sõidab kaks korda kauem ja kaks korda kaugemale!
* Adaptiivsus. Kui autol on ainult üks eesmärk ja sellega veetakse vaid üht tüüpi kaupa, siis pole seda suure tõenäosusega vaja ümber ehitada. Kui kaubik peab täitma aga mitut eesmärki, siis tasub kohandamisvõimalust juba enne ostu meeles pidada.
* Amortisatsioon. Iga asi kulub, kui seda kasutatakse. Auto kasutuse mõõdikuks läbisõit. Kui kaubik seisab arvestatava osa ajast laos või garaažis, siis õigustab Baltikumi keskmine kasutusperiood 4–5 aastat end kindlasti ära. Siiski tasuks hakata asendusautot otsima oluliselt varem, kui läbisõit läheneb sajale tuhandele kilomeetrile.
ALLIKAS: RAIKO AUSMEES, PEUGEOT BALTIKUMI TOOTEJUHT

Hea teada! IVECO Daily on kõige suurema mahtuvusega kaubik, millega B-kategooria loa omanik sõita võib.

Edasi lugege sel teemal pikemalt Äripäeva kuukirjast Logistika

Osale arutelus

  • Annika Matson

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,54 -0.134635
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 59,34 0.180633
Hiina jüaan CNY 7,78 0.13648
Hongkongi dollar HKD 9,19 0.139453
Horvaatia kuna HRK 7,53 0.005309
Iisraeli seekel ILS 4,14 0.091954
India ruupia INR 75,58 0.348793
Indoneesia ruupia IDR 15987,00 0.162897
Islandi kroon ISK 123,98 0.005646
Jaapani jeen JPY 132,51 0.128461
Kanada dollar CAD 1,51 -0.049584
LAV rand ZAR 15,39 -0.075327
Lõuna-Korea vonn KRW 1279,50 0.086045
Malaysia ringgit MYR 4,81 0.273206
Mehhiko peeso MXN 22,42 -0.195839
Norra kroon NOK 9,85 -0.039184
Poola slott PLN 4,21 0.095093
Rootsi kroon SEK 9,98 -0.066356
Rubla RUB 69,10 -0.03472
Rumeenia leu RON 4,62 0.043262
Singapuri dollar SGD 1,59 0.132517
Suurbritannia nael GBP 0,88 -0.015871
Šveitsi frank CHF 1,16 0.042946
Taani kroon DKK 7,44 -0.006044
Tai baht THB 38,32 0.287882
Tšehhi kroon CZK 25,67 -0.05451
Türgi liir TRY 4,54 0.112359
Ukraina grivna UAH 32,67 0.10235
Ungari forint HUF 314,22 0.009548
USA dollar USD 1,18 0.097008
Uus-Meremaa dollar NZD 1,68 -0.215413
Valgevene rubla BRL 3,88 0.103305
Valgevene rubla BYN 23878,00 0.100612

Valdkonna töökuulutused

Lemminkäinen otsib TEEDEEHITUSE PROJEKTIJUHTI

Finesta Baltic OÜ

30. detsember 2017