Leedukad on skeemimeistrid

Välismaa kapitaliga ettevõtted asutavad Eestisse filiaale, et makse optimeerida. Näiteks asutavad leedukad ühe töötajaga transpordiettevõtteid Eesti numbrimärgi saamiseks ning käibemaksu pärast.

Eesti panga töötaja, kes soovis jääda anonüümseks, rääkis, et Leedu transpordifirmad asutavad Eestisse ühe töötajaga nn arvete kirjutamise OÜd ehk ostavad veoautosid Eesti ettevõtte kaudu. Need autod renditakse kapitalirendiga viieks aastaks Leedu emafirmale, perioodi lõpuks on veokite jääkväärtus null. Eesti riik maksab käibemaksu tagasi ka kaubalt, mida Eestis ei kasutata ning millega siin väärtust ei looda ja töökohti ei pakuta. Tulu näidatakse Eesti äriühingus, seda siin ei maksustata ja samuti ei saa maksutulu Leedu riik.

ERAA: rikuvad autovedajate imagot
“Maksude peale on nad mihklid, nendega nad tahavad skeemitada küll,” kommenteeris Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsiooni (ERAA) pea­sekretär Toivo Kuldkepp. “On taunimisväärt, et me seda soodustame. Kui ettevõttel on autod ja ainult üks töötaja, siis on tegemist riiulifirmaga, mille kaudu tahetakse raha keerutada.”
Kuldkepp märgib, et põhimõtteliselt on võimalik, et nad ka käibemaksuga skeemitavad, aga täpsemalt ei ole ta kuulnud, et nii tehakse. “See tuleb ära lõpetada. Nad on osavad skeemitajad, selles ei ole üldse kahtlustki. Meil skeemitajaid vaja ei ole, nad solgivad turgu ning rikuvad autovedajate imagot,” tõdes Kuldkepp.

2012. aastast logistika valdkonnas tegutseva Lungtra OÜ omanik Andžej Brozovskij ütles, et leedukad tõesti skeemitavad käibemaksuga. “See on käibemaksumäng, selliseid näiteid ja ettevõtteid on olemas,” ütles ta. Brozovskij ise seda mängu ei mängi, sest risk on suur ja kasum on ühekordne, mis ei vääri küünlaid, parem töötada rahulikult. “Mitte kellelegi ei meeldi makse maksta. Eesti on selles suhtes õigel teel, teie riigis ei ole mõtet käivet peita,” leidis ta.

Brozovskij on Eestisse loonud kaks ettevõtet just inimliku maksukliima pärast. “Enamik ettevõtteid, mis Eestisse luuakse, on reinvesteerimise eesmärgil. Nagu ma aru saan, siis Eestile on see siiski kasulik, sest iga ettevõte, mis on registreeritud Eestisse, on riigile ka nn vara. Suures osas kaotab pigem Leedu,” selgitas ta. “Minu tootmisüksus on Leedus ning finantskeskus on Eestis. Eesti seadused sobivad selleks väga hästi.”

Vedajad hajutavad Eestiga riske
Transpordi­ettevõtte STL Nord OÜ juhatuse liige ning endine Nostrada Esti juhatuse liige Andres Luberg, kes aitab Leedu ettevõtetel Eesti turule tulla, peab aga Äripäevale kirjeldatud käibemaksuga skeemitamise hüpoteesi jaburaks. Tema kinnitusel ei saa Eestisse tütarfirmasid asutavad Leedu transpordi­ettevõtted käibemaksuga seoses mingit võitu. “Jah, nad rendivad küll autosid, käibemaksu sinna ei ­lisandu, aga samas ei näe ma selles mingit võitu,” märkis ta. “Kui Eesti juriidiline isik ostab siin veovahendi, registreerib selle Eestis ja kui veovahend töötab teises riigis, siis ei ole ju vahet.”

Tema sõnul tulevad Leedu transpordifrmad ­Eestisse seetõttu, et Eesti registris olevate autodega hajutavad nad oma riske Venemaa suunal. Lisaks on Põhjamaades veoteenust osutades Eesti numbrimärgiga autod paremas kirjas, Eesti firmad on sealsel turul usaldusväärsemad.
Teine põhjus on Lubergi sõnul meie tulumaksusüsteemis. “Leedus on tulumaks kohustuslik sõltumata sellest, kas firma võtab kasumi välja või mitte. Eestis seda kohustust ei ole ja raha jääb firmasse,” selgitas ta. “Eesti jaoks kahjulik see kindlasti ei ole,” lisas Luberg.
Samas tõdes Luberg, et selliste ettevõtete eesmärk ei olegi olla suur tööandja, eesmärk on säilitada tulu ja mitte seda välja maksta.

Kontransa eesmärk on laieneda
Muuga sadamas mereveoteenuseid osutav Kontransa OÜ avas oma filiaali Eestis laienemise eesmärgil. “Meile Eestis väga meeldib, kõik on suurepärane. Eesti on Leedust ühe sammu eespool igas mõttes,” ütles Kontransa OÜ juhatuse liige Arvydas Valiulis.
Soodne tulumaksusüsteem on ka selle ettevõtte jaoks oluline. “Ei ole vaja maksta tulumaksu kasumi pealt. Saab vabalt mõelda, kuidas ja mida oma rahaga peale hakata, kas investeerida edasi, lükata investeeringud järgmistesse aastatesse või võtta tulu välja,” kirjeldas Valiulis.

Osale arutelus

  • Tanel Raig

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,54 -0.01104
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 62,09 0.204977
Hiina jüaan CNY 7,91 0.134245
Hongkongi dollar HKD 9,60 0.11681
Horvaatia kuna HRK 7,42 0.002694
Iisraeli seekel ILS 4,21 0.059397
India ruupia INR 78,57 0.114679
Indoneesia ruupia IDR 16370,00 0.122324
Islandi kroon ISK 125,66 0.106755
Jaapani jeen JPY 135,39 -0.036918
Kanada dollar CAD 1,52 0.020993
LAV rand ZAR 15,05 0.010635
Lõuna-Korea vonn KRW 1306,10 0.176407
Malaysia ringgit MYR 4,84 -0.195755
Mehhiko peeso MXN 23,02 0.078679
Norra kroon NOK 9,66 0.03118
Poola slott PLN 4,17 0.043157
Rootsi kroon SEK 9,86 -0.047463
Rubla RUB 69,36 0.106809
Rumeenia leu RON 4,66 0
Singapuri dollar SGD 1,62 0.030875
Suurbritannia nael GBP 0,89 0.00225
Šveitsi frank CHF 1,18 0.113901
Taani kroon DKK 7,45 -0.001611
Tai baht THB 39,18 0.102197
Tšehhi kroon CZK 25,44 0.055063
Türgi liir TRY 4,66 0.062215
Ukraina grivna UAH 35,23 0.106833
Ungari forint HUF 308,64 -0.029151
USA dollar USD 1,23 0.076673
Uus-Meremaa dollar NZD 1,69 0.108525
Valgevene rubla BRL 3,96 0.159356
Valgevene rubla BYN 24846,00 0.104754

Valdkonna töökuulutused