Autor: Tanel Raig • 1. oktoober 2014
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

VAATA: kes on Eesti rikkaimad transpordiärimehed

Äripäeva avaldatud Rikaste TOPi esipoolesajasse mahtus ka 11 transpordiäriga seotud ettevõtjat.

Äripäev arvutas kokku ettevõtjate varade väärtuse ja reastas neist 500 rikkaimat. Rikkuse arvutamisel võeti arvesse ettevõtjale kuuluvate firmade väärtust, osalusi börsifirmades ning vähestel juhtudel ka ettevõtete müügist saadud kasumit. Börsifirmade väärtpabereid on arvestatud 29. augusti 2014 sulgemishindadega. Börsil mittenoteeritud firmade väärtus on arvestatud 2013. aasta majandusaruande põhjal. Väga kiiresti kasvavate firmade puhul oleme info olemasolul arvestanud ka 2014. aasta prognoosiga. Mittenoteeritud firmade puhul oleme võimalusel aluseks võtnud ka aktsiakapitali laienemisega kaasnenud tehinguhindu.

Transpordiäriga seotud ettevõtjaid mahtus edetabeli esimese 50 hulka 11.

Transordisektori 10 rikkaimat ettevõtjat

1. Oleg Ossinovski (koht Rikaste TOPis: 1)

Vara väärtus: 286,3 mln eurot, aastaga vähenenudValdkond: transport, teenused, kaubandus

Eesti ühe edukama raudteekontserni Skinest Rail omanik on Rikaste TOPis olnud esikolmikus ka neljal varasemal aastal, mullu esikohal. Aastaga on tema ettevõte haaret laiendanud nii Kasasthanis, Leedus kui ka Eestis ning eesmärk on hakata ehitama Rail Balticut.

2.-3. Tatjana Liksurova ja Sergei Glinka (12.-13.)

Vara väärtus: 92,7 mln eurot, aastaga vähenenudValdkond: veondus ja laondus

Sergei Glinka on aastaid Äripäeva rikaste edetabelis olnud kõrvuti koos Maksim Liksutoviga. Mehed olid rahvusvahelise kontserni Transgroup Invest võrdse suurusega omanikud. Mitmekümnest ettevõttest koosneva kontserni äritegevus toimub peamiselt Venemaal. Äripäeva rikaste edetabelis on nad olnud aga seetõttu, et kontserni emafirma on registreeritud Eestisse.

Teist aastat järjest on Maksim Liksutovi asemel aga edetabelis tema eksabikaasa Tatjana Liksutova. Varade liikumise põhjuseks võib olla Maksim Liksutovi kiire karjäär Moskva linnavalitsuses. 2012. aastal sai temast Moskva abilinnapea, kes kureerib Venemaa pealinna transpordivaldkonda. Abilinnapea huvid võivad aga ristuda Transgroup Investi tütarfirmade huvidega. Eelmisest aastast kehtib Venemaal seadus, mis keelab ametnikel ja nende abikaasadel välisfirmades osaluste omamise.

4. Anatoli Kanajev (17.)

Vara väärtus: 85,8 mln eurot, aastaga kasvanudValdkond: logistika

Kanajevi valdusfirma peamine vara asub Muuga sadamas, talle kuulub Transiidikeskus, mis on Muuga konteineriterminali omanik. Muuga sadam on olnud Kanajevi peamine kullaauk juba alates 1990ndate algusest, kui ristusid kolme ettevõtja teed. Aadu Luukas pakkus välja idee, Endel Siff tundis Venemaal vajalikke inimesi ning Anatoli Kanajev aitas Muuga sadama toonase juhina idee reaalsuseks muuta. Nende kolme mehe koostöös sündis Pakterminal. Äriidee oli lihtne – panna Vene naftatehastes tsisternvagunid kütust täis, tuua need Muuga sadamasse ning siin kütus tankeritesse ümber pumbata ja läände saata.

5. Enn Pant (26.)

Vara väärtus: 75,6 mln eurot, aastaga vähenenudValdkond: laevandus, kinnisvara

Enn Pandi juhitud Eesti suurim börsifirma Tallink Grupp on viimasel ajal rõõmustanud väikeinvestoreid dividendimaksetega. Suurema tüki laevafirma omanikutulust teenib aga Enn Pandi, Kalev Järvelille ja Ain Hanschmidti omanduses olev Infortar. See ettevõte ägas vahepeal suure laenukoorma all, kuid on viimastel aastatel suutnud märgatavalt võlgnevusi vähendada ning samas on taas hakatud hoogsamalt tegelema kunagi sahtlisse pandud suurte arendusprojektidega. Tallink Grupi suuromanikud on sel aastal rikaste edetabelis ühed suuremad kukkujad.

6. Kalev Järvelill (31.)

Vara väärtus: 65,4 mln eurot, aastaga vähenenudValdkond: laevandus, kinnisvara

Tallinki ja Infotari üks omanikest. Järvelille osalus on firmas, mis kannab nime Pärdiklill.

Kui ta 1998. aasta sügisel maksuameti juhi kohalt lahkus, siis öeldi, et maksukogujana oli Järvelill kui tiiger siirupis – pealtnäha magus, kuid maksukogumisel karm. Oma karjääri alustas ta pärast ülikooli lõpetamist Põlva maksuametis, sealt kutsus rahandusministeeriumi kantsleri ametit pidav sõber Enn Pant ta Tallinna rahandusministeeriumi tööle. Maksuameti direktoriks sai ta 1995. aastal, kui eelkäija Ardo Ojasalu oli paari kasutatud sõiduauto ostmise pärast sunnitud maksuameti eesotsast lahkuma. Tagantjärele tundub see üllatav, sest Järvelille puhul ei pannud keegi pahaks, et tal maksuametis töötades on varjatud osalus Hansatee- nimelises laevafirmas. Sellest osalusest teadis mitu tollast mõjukat poliitikut ja ettevõtjat.Järvelillele kuulub ka osalus firmas ITbuss. Tegemist on firmaga, mis remondib arvuteid, telereid ja teisi elektroonikaseadmeid kollastes bussides, mis on Tallinnas pargitud kaubanduskeskuste juurde.

7. Toomas Tamm (33.)

Vara väärtus: 63,7 mln eurot, aastaga vähenenudValdkond: transport

Sai ärimaastikul tuntuks maanteetranspordis tegutseva (kuid ka põllumajanduses) OÜga T.R. Tamme Auto. Suurim tuntus tuli aga kui oli aastaid koos poja Raivoga Kiviõli Keemiatööstuse omanik, kuid nad müüsid esialgu poole ettevõttest Heiti Hääle juhitavale Alexelale. Sel kevadel ostis Alexela ära ka teise poole ettevõttest. Toomas Tamm majandab ka Rakveres asuvat spaa- ja hotellikompleksi Aqua Hotels.

8. Aleksei Tšulets (39.-40)

Vara väärtus: 55,8 mln eurot, aastaga kasvanudValdkond: kaubandus, transiit

Ajanud Eestis äri üheksakümnendate algusest. Tuntumad firmad on Saurix Petroleum ja Infast Oil. 2009. aasta suvel sai mõlema firma omanikuks Hollandi Antillidel registreeritud ettevõttele CNP Investment N.V., mis oli seni firmades väikeosanik. See ettevõte on ka Paldiski Sadamate ASi omanik.

9. Olavi Miil (42.)

Vara väärtus: 54,7 mln eurot, aastaga kasvanudValdkond: kinnisvara, laevandus

Tema üks olulisemaid kinnisvaraprojekte on Tallinnas aadressil Maakri 19/21 asuva kinnistu, kuhu plaanib rajada pilvelõhkuja. Miili pikaajalisem rahapaigutus on aga kolm parvlaeva, mis veavad reisijaid mandri ja saarte vahel. Parvlaevad on renditud kolmele firmale, mille omanikeringis on Miil ise, Vjatšeslav Leedo ning tõenäoliselt Richard Tomingase huve esindav advokaat. Need kolm firmat rendivad parvlaevu kasuga edasi Leedole kuuluvale Saaremaa Laevakompaniile, mille tütarfirma saab riigilt reisijateveo dotatsiooni. Vahepeal oli Miili ettevõte lühikest aega ka hulgifirma Jungent omanikeringis.

10. Ain Hanschmidt (43.)

Vara väärtus: 53,9 mln eurot, aastaga vähenenudValdkond: laevandus, kinnisvara

Kunagine Ühispanga juht kuulub koos Enn Pandi ja Kalev Järvelillega Tallink Grupi suuremate omanike hulka. Lisaks on ta Haapsalu mudamaffiaks kutsutud ärigrupi jõukaim liige ehk valdusfirma Haapsalu HMR üks omanikest. Kaasaktsionärideks Toomas Vilosius, Andres Lipstok ja praegune Haapsalu linnapea Urmas Sukles. Valdusfirma olulisim vara on 72% ettevõttest Heal, millele kuulub Haapsalus asuv Fra Mare Thalasso Spa. Meeste üks kaasaktsionäre Healis on 16%ga Enn Pandi ettevõte.

Hanschmidt loovutas 2012. aasta lõpus 20% kahe valdusfirma aktsiatest oma lastele, kummalegi 10%. Selle tehingu tulemusel tõusid ka tema lapsed 2013. aastal esimest korda Äripäeva rikaste edetabelisse.

11. Janek Veeber (48.)

Vara väärtus: 50 mln eurot, aastaga kasvanudValdkond: energeetika, ehitus, laevandus, meedia

Legendaarse Tartu soojaärimehe Tiit Veeberi poeg, kes päris isa soojatootmisärid ehk ASi Giga, mis omab 40 protsendi suurust osalust tartlasi soojaga varustavas Fortum Tartus. Tegemist on ühisfirmaga, kus partneriks soomlaste Fortum.

Janek Veeber on viimase paari aasta jooksul saanud mitme tuntud ettevõtte osanikuks. Eelmise aasta suvel ostis ta koos Urmas Sardisega enamusosaluse keerulises äriseisus olevas laevafirmas Lindaliini AS. Ettevõtte asutaja ja pikaaegne juht Enn Rohula taandus väikeaktsionäriks. Samuti eelmisel aastal leppisid Hans H. Luik ja Janek Veeber kokku, et viimasest saab Ekspress Grupi kõrval Õhtulehe ja Ajakirjade Kirjastuse omanik, kui Eesti Meedia oma osaluse nendes firmades maha müüb. Sel aastal see tehing ka toimus.Üle-eelmisel aastal võttis Janek Veeber aga raskustesse sattunud Rein Kilgilt üle Tartu Sadamaturu ja Sadamateatri. Sellega sai ta endale suure osa Emajõe magusast kaldaosast.

Loe Äripäev Rikaste TOPi eriväljaannet ning saa teada, millised teised transpordiettevõtjad pääsesid TOPi, kui suur oli nende vara väärtus ning millisele kohale keegi jäi.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077