Väikse logistikafirma kiire kasv välismaal

Tallinna logistikaettevõtte OÜ Fast Train pea kogu tegevus on koondunud välisriikidesse, kuid firma edu pole jäänud märamata ka Eestis – ettevõte asetus Gaselli TOPis 169. kohale.

Venemaa ja Euroopa turgudel tegutseva Fast Traini põhiomaniku ja juhi Mihhail Stankevitši sõnul ergutavad kõrged kohad TOPides, autasud ning diplomid nii ettevõtte omanikke kui ka töötajaid. Ettevõtte partneritel on samuti hea meel teada, et nad teevad koostööd ühe parema firmaga turul. Stankevitš on veendunud, et kõige paremini iseloomustab ettevõtet siiski see, kuidas ta tuleb toime erinevate ülesannetega ning kuidas läheneb klientidele, kirjutas Äripäev kiirelt arenevast ettevõttest.

Ei tunne sõna “ei”
Stankevitš rõhutab, et Fast Traini igapäevases tegevuses juhindub ta põhimõttest “me ei tunne sõna ei”. See tähendab, et ettevõte on võimeline töötama välja ja pakkuma logistilist lahendust igale kliendile.

Stankevitš teab oma kogemustest, kui tähtsad on vedudes aeg ja raha, sest kunagi tegeles ta ise jahutoodete tarnimisega Venemaalt Eestisse. Alguses tõi ta jahu vagunitega ja seejärel juba laevadega. Kuna aga vedajad ei suutnud rahuldada tellija kõiki vajadusi, otsustas Stankevitš luua oma logistikaosakonna. “Ajapikkuhakkas logistika mind üha rohkem huvitama ja ma läksingi sellele üle,” põhjendab ta Fast Traini asutamist 2006. aasta algul.

Stankevitš on seda meelt, et logistik peab mõtlema nagu klient. “Kui logistik teab, kuidas kiiremini ja paremini kaup kohale toimetada, ei tule tellijal kokku puutuda mingi probleemiga. Samuti peab logistik olema valmis aitama tollidokumente vormistada,” märgib Fast Traini põhiomanik. Ta lisab, et tihtipeale õpetab ta oma töötajad ise välja, sest professionaalne haridus ei pruugi tagada, et selle omandajast on saanud hea spetsialist.

Stankevitš elavneb märgatavalt, kui näitab paberilehte, millel on kujutatud tarneahel järjekordse kliendi jaoks. “Teie jaoks on need kõigest nooled ja kastikesed, kuid selles on kogu point!” hüüatab ta. “Selliste skeemide joonistamiseks ei pea olema joonestaja, kuid kui sa oskad skeeme koostada, saab kauba toimetada kohale kliendi jaoks maksimaalse mugavusega ning meie väldime tühi­sõite. Meie vagunid liiguvad praegu 90protsendilise täituvusega.”

Turu langust juba märgata
Ettevõtte nimetus Fast Train peegeldab firma strateegiat ja iseloomustab ühtlasi omanikku ennastki: kihutada aina edasi. Mihhail Stankevitš räägib innukalt oma ärist, sellest, kuidas tahab firmat arendada, kuid pidevalt pöördub ta ikka ja jälle tagasi poliitika juurde. Ta  märgib, et kui meie poliitikud oleksid natukenegi ettenägelikumad, oleks Eesti transiidisektoril palju lihtsam “hingata, kasvada ja õitseda”. Praegu näeb Stankevitš arengut eelkõige ­Venemaa, Kasahstani ja Aasia suunas. Ta on veendunud, et Venemaa ja Aasia turgude potentsiaal on väga suur ja korvab kuhjaga raskused, mis nendel turgudel ette tulevad. “Euroopa turg on juba välja kujunenud, aga Venemaal ja Aasias on suured võimalused,” lausub ta.

Ebastabiilne olukord Ukrainas mõjutab Euroopa transporditurgu. “Läti, Leedu ja Eesti kaotavad väga palju,” räägib Stankevitš. “Seda on juba märgata. Turg langeb, maksed sealt ei laeku. Töötasime Ukraina turul vähe, kuid meil oli plaanis osta uued vagunid. Nüüd lükkasime ostu edasi – kui turg langeb, mida vagunitega peale hakata?”

Atraktiivne Kasahstan
Seevastu Kasahstaniga on Stankevitšil seotud ainult positiivsed ärikogemused. “Kasahstanil on tugev finantspotentsiaal, seal on hea ärikliima ja ka investorite silmis näeb riik atraktiivne välja,” märgib Stankevitš. “Näiteks ei maksustata seal pärast kolme tegevusaastat ­dividende. Kas see on siis halb?”

Stankevitši hinnangul on Kasahstan justkui kündmata uudismaa. Logistikateenuste maht seal aga näitab praegu kasvutrendi. “Kasahhid kaaluvad võtta kasutusse riigisisese kohaletoimetamise süsteemi meie Eesti Posti eeskujul,” seletab ta. “Turg on seal suur, 17 miljonit inimest, pluss lähinaaber Hiina ning kogu Aasia.”

Venemaa bürokraatia ei hirmuta
Venemaal, täpsemalt Peterburis on Stankevitšil samuti väike transpordifirma. “Venemaa mastaabis on 20–40 vagunit praktiliselt mitte midagi,” nendib ta, ent lisab, et ometi jätkub Venemaal tööd ka nende vagunitele.

Stankevitš möönab, et muidugi on Venemaal oma eripära. “Kõik teavad, et Venemaal vohab bürokraatia,” seletab ta ja toob näiteks mõne aasta taguse vahejuhtumi maksuametiga. “Esitasime deklaratsiooni käibemaksu tagastamiseks, summa oli väike, midagi 400 000 rubla ringis. Ometi korraldas maksuamet vastukäiguna väga põhjaliku kontrolli, kuna firma, kellega koos töötasime, osutus pahauskseks.” Fast Train sai nõutud käibemaksu pooleteise aasta pärast tagasi. Stankevitš märgib, et teda Venemaal lokkav bürokraatia siiski ei peata, kuna turul on väga suur potentsiaal.

Stankevitš prognoosib oma Eesti ettevõttele jätkuvat kasvu. “Loodan, et tuleval aastal oleme jälle Gaselli TOPis,” oli ta optimistlik. Kui vaadata Fast Traini eelmise aasta majandustulemusi, siis pole see sugugi võimatu. Kasv on olnud muljetavaldav – 2013. aastal teenis Fast Train 3,5 miljoni eurose käibe juures ligi 0,2 miljonit eurot kasumit. Aastaga kasvas kasum 2,77 ja käive 2,37 korda.

 

MIS ON MIS
OÜ Fast Train

Asutatud 2006 Tallinnas.
169. kohal tänavuses Gaselli TOPis.
Omanikud: 70% Mihhail Stankevitš, 30% Yeudakiya Stankevich (Valgevene).
Ekspedeerib rahvusvahelisi veoseid. Suuteline korraga vedama 9050 m3 või 4373,4 tonni kaupu. Kuni 2012. aastani tegutseti põhiliselt Venemaa, veidi ka Eesti turul.
2012 lisandus Kasahstani turg, 2013 ELi riikidest Läti, Leedu, Saksamaa ja Holland ning väljaspool ELi Jaapan, Valgevene ja Moldova.
Töötajaid 7.

Tulemused:
2013. aastal oli käive
3 510 195 eurot ja kasum
190 396 eurot. Aastatel 2010–2012 kasvas käive 6,09 ja äri­kasum 4,29 korda.

 

TAUST
Kiire kasvu põhjused

1. Meelekindlus. Nagu igas muus äris, peab ka logistikas iga päev mõtlema sellele, kuidas muuta firma tegevus paremaks, kuidas saavutada edu.

2. Suhted klientidega. Sa võid küll öelda enda kohta, et oled edukas ja kiiresti arenev ettevõte, kuid tähtis on öeldut kinnitada oma konkreetsete tegudega. Vastasel juhul ei jõua sa läbirääkimistest kaugemale.

3. Sõnapidamine. Kui sa ütlesid kliendile hinna ja hiljem avastasid, et oled eksinud arvutamisel enda kahjuks, siis pead sa kõik oma kohustused tegema ära kliendile öeldud hinnaga. Ära hakka hinda muutma ning ära püüa teenida vahet teiste klientide arvel tagasi.

Osale arutelus

  • Irina Škarinova

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,54 0.03507
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 62,17 0.345395
Hiina jüaan CNY 7,89 -0.077254
Hongkongi dollar HKD 9,60 0.095951
Horvaatia kuna HRK 7,42 0
Iisraeli seekel ILS 4,21 0.030886
India ruupia INR 78,35 -0.159913
Indoneesia ruupia IDR 16361,00 0.067278
Islandi kroon ISK 125,66 0.112331
Jaapani jeen JPY 135,73 0.214124
Kanada dollar CAD 1,53 0.136459
LAV rand ZAR 15,05 0.057167
Lõuna-Korea vonn KRW 1306,00 0.168737
Malaysia ringgit MYR 4,85 -0.113331
Mehhiko peeso MXN 23,03 0.131712
Norra kroon NOK 9,65 -0.011601
Poola slott PLN 4,18 0.163038
Rootsi kroon SEK 9,85 -0.073122
Rubla RUB 69,25 -0.053404
Rumeenia leu RON 4,66 0.038645
Singapuri dollar SGD 1,62 0.080276
Suurbritannia nael GBP 0,89 0.083251
Šveitsi frank CHF 1,18 0.237154
Taani kroon DKK 7,45 -0.000268
Tai baht THB 39,15 0.025549
Tšehhi kroon CZK 25,44 0.055063
Türgi liir TRY 4,66 -0.036471
Ukraina grivna UAH 35,23 0.08808
Ungari forint HUF 309,15 0.136041
USA dollar USD 1,23 0.065253
Uus-Meremaa dollar NZD 1,69 0.297703
Valgevene rubla BRL 3,96 0.106237
Valgevene rubla BYN 24842,00 0.088638

Valdkonna töökuulutused