PwC uuring: Eestist on saanud regiooni kalleim transiidikoridor

Rahvusvahelise audiitorfirma PwC uuring tuvastas, et Eesti transiidikoridor on otseste konkurentidega võrreldes kujunenud kõige kallimaks koridoriks, mis mõjutab negatiivselt Eesti transiidikoridori konkurentsivõimet.

Aastatel 2006-2013 on Eesti Raudtee võrgustikul ühe tonni kauba vedamise eest makstav raudteeinfrastruktuuri kasutustasu kasvanud 124%, peamiselt veomahtude vähenemise ning infrastruktuuri haldamise kulude kasvu tõttu. Eesti Raudtee infrastruktuuri haldamise kogukulud on samal perioodil kasvanud 32%, samas kui kaubaveomaht on langenud 20 miljoni tonni võrra, ehk 45%. 2006-2013 on kogu piirkonna kaubaveomaht vähenenud 8%, kuid Eestis on kaubaveod sama aja jooksul vähenenud 41%. Kaubavedude vähenemisel 20 protsenti vähenevad riigieelarve tulud 160 miljoni euro võrra. PwC eelmise uuringu kohaselt on transiidisektori otsene panus Eesti majanduse kogutoodangusse 6 protsenti ning kaudselt 16 protsenti.

Samal ajal on hetkel selges tõusutrendis reisijate vedu raudteel, kasutades raudtee läbilaskevõimest keskmiselt 55-57%, kuid samal ajal tasudes raudtee ülalpidamiskuludest 2-4%, millest ülejäänu on kaubavedude kanda. PwC kokkuvõtte kohaselt ei ole selline raudtee ülalpidamise kulude jaotus majanduslikult põhjendatud, eriti olukorras, kus kaubaveomahud raudteel on tugevas langustrendis ning piirkonna arengud ei näita kaubaveomahtude tõusu ka tulevikus.

Riigikogu transiidi ja logistika toetusrühma ning Logistika ja Transiidi Assotsiatsiooni koostöös korraldati uuringu “Raudteeinfrastruktuuri kasutustasude analüüs” tutvustus Riigikogu majanduskomisjonis. Eesti Raudtee juhatuse esimees Ahti Asmann rääkis uuringu tutvustusel, et juunikuuks on kasvanud reisijateveo osakaal läbilaskevõime jaotamisel 75 protsendini, mistõttu on raudtee ülalpidamiskulude katmine muutunud veelgi keerulisemaks. "Hetkel kehtiv infrastruktuuri kasutustasude metoodika ei taga raudtee korrashoiuks ja arendamiseks vajalikku finantseerimist ega vasta ka Euroopa Liidus kehtivale raudteedirektiivile. Pean oluliseks veel selle aasta jooksul töötada koostöös majandusministeeriumi ja rahandusministeeriumiga välja ettepanekud infrastruktuuri kasutustasude metoodika muudatuste osas,” märkis Asmann.

Uue, ettevalmistamisel oleva Euroopa Liidu neljanda raudteepaketi direktiivi kohaselt peaksid reisiveo-ettevõtted hakkama tasuma vähemalt infrastruktuuri haldamise otsekulusid, seega vajavad reisiveo-ettevõtted oluliselt suuremat riiklikku dotatsiooni.

Riigikogu transiidi ja logistika toetusrühma esimees Deniss Boroditš sõnas, et ka riik peab mõistma olukorra tõsidust ning rakendama vastavaid meetmeid, et tagada raudteeinfrastruktuuri toimimine ka edaspidi ning samas mitte halvendades Eesti transiidikoridori konkurentsivõimet. “Riigikogus toimunud kohtumine oli suur samm edasi, sest lisaks Riigikogu liikmetele olid kohal kõik peamised raudteega seotud osapooled ning ka majandusministeeriumi ja rahandusministeeriumi esindajad,” ütles Boroditš.

Logistika ja Transiidi Assotsiatsiooni juhatuse esimees Andres Valgerist tegi kohtumisel ettepaneku moodustada töörühm, mis hakkab võimalikult laiapõhjaliselt koostama ettepanekuid olukorra lahendamiseks. “Kaubavedudele mõjus soodustavalt infrastruktuuritasude vähendamine ning kolmeks aastaks stabiliseerimine peale 2008. aastat - kaubaveomahud hakkasid uuesti kosuma. Maailmapanga poolt koostatud logistikaindeksi LPI kohaselt ei ole Eestil erilisi eeliseid peamiste logistika komponentide osas, seega on konkurentsivõimelise hinna pakkumine oluline aspekt kaubavoogude Eesti transiidikoridori meelitamisel,” rõhutas Valgerist.

Töörühm, kuhu kuuluvad majandusministeeriumi ning rahandusministeeriumi esindajatele lisaks ka ettevõtjad, esitab oma esialgsed ettepanekud Eesti logistikavaldkonna konkurentsivõime tõstmiseks hiljemalt septembris.

Osale arutelus

  • Tanel Raig

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,58 0.1143874
Brasiilia reaal BRL 4,38 0.0273798
Bulgaaria leev BGN 1,95 -0.0562372
Filipiinide peeso PHP 59,78 0.0250996
Hiina jüaan CNY 7,82 0.0255797
Hongkongi dollar HKD 8,89 0.0427832
Horvaatia kuna HRK 7,38 0.0447167
Iisraeli seekel ILS 4,26 0.0234747
India ruupia INR 81,68 0.0269423
Indoneesia ruupia IDR 16595,97 0.0263386
Islandi kroon ISK 139,98 -0.021427
Jaapani jeen JPY 128,84 0.0543605
Kanada dollar CAD 1,52 0.0593081
LAV rand ZAR 16,03 0.0062383
Lõuna-Korea vonn KRW 1279,54 0.1549829
Malaysia ringgit MYR 4,75 -0.0441622
Mehhiko peeso MXN 22,82 0.003506
Norra kroon NOK 9,74 0.0287451
Poola slott PLN 4,29 -0.0512546
Rootsi kroon SEK 10,33 0.0338871
Rumeenia leu RON 4,65 0.0301147
Singapuri dollar SGD 1,56 0.0384714
Suurbritannia nael GBP 0,90 0.0222222
Šveitsi frank CHF 1,13 -0.0442713
Taani kroon DKK 7,46 0
Tai baht THB 37,21 -0.0652696
Tšehhi kroon CZK 25,84 0.0270961
Türgi liir TRY 6,08 0.1399776
Ukraina grivna UAH 31,61 0.0262637
Ungari forint HUF 322,61 -0.0309876
USA dollar USD 1,14 0.0439908
Uus-Meremaa dollar NZD 1,66 0.1991671
Valgevene rubla BYN 2,41 0.0374065
Vene rubla RUB 75,44 -0.0053019

Valdkonna töökuulutused