Riigiabi otsust oodates müüb Eesti Õhk usaldust

Estonian Airi areng on läinud tõusude ja mõõnadega. Praegu on vahepealsed tormid lennufirma ümber pisut taltunud ning firmat arendatakse loodetavasti mõistlikul viisil, aga mineviku taak võib selle tulevikku tugevalt kõigutada, kirjutab lennundusekspert Toomas Peterson.

Alates 2009. aastast on riik lennufirmasse paigutanud 57,2 miljonit eurot kapitalimaksetena ning garanteeritud laene 40,7 miljonit eurot, millest teadaolevalt on 24,9 miljonit välja makstud. Euroopa Komisjoni (EK) konkurentsi peadirektoraat on alustanud uurimist, kas neid maksed saaks käsitleda kui riigiabi. Kui see on nii, siis tuleb Estonian Airil need summad riigile tagastada, mis tähendaks tema eksistentsi lõppu. Arvan aga, et komisjoni otsus ei tule enne sügist, pigem kevadel, seda enam, et hiljuti avaldati uus riigiabi reeglistik.

Ametnike meelevallas. Kui süüvime EK regulatsiooni konkurentsi ja riigiabi osas ning vaatame analoogseid otsuseid nt Air Malta ja Malevi kohta, võime leida üldsõnalisi juriidilisi väiteid. Korduvalt on räägitud riigiabi andmise võimatusest, kui rikutakse vaba turu tingimusi; mainitud on ka, et raskustes olevale firmale võib päästmise abi anda ainult üks kord kümne aasta jooksul jne. Mis kokkuvõtvalt tähendab, et Brüsselist tulevad otsused on küllaltki suurel määral ametnike meelevallas.

Kahjuks ei ole Eesti riigil praegu sellist esindajat Euroopa lennundusstruktuurides, kes suudaks arendada koridoridiplomaatiat. Tundub, et meie nii Tallinnas kui Brüsselis baseeruvate ametnike jõud ja tarmukus ei ole piisavad asjaga tegelemiseks. Seetõttu on ainukeseks võimaluseks värvata advokaate, kes meie ja meie raha eest räägivad euroopa ametnikega arusaadavat juriidilist keelt ning toovad meile loodetavalt rõõmusõnumeid.

Juhul, kui aga Brüsseli otsused on Estonian Airi jaoks negatiivsed, võiks kaaluda täiesti uue, 5-6 lennukiga opereeriva ning umbes kümnesse Euroopas meie jaoks tähtsamasse sihtpunkti lendava lennufirma loomist, millele tulenevalt kehtivatest regulatsioonidest saaks omapoolse sissemaksu teha ka Eesti riik.

Aga milleks meile üldse Estonian Air? Kas Adam Smithi nn nähtamatu käsi (eh siis vaba turumajandus) suudaks tagada Tallinnast lähtuvad regulaarreisid tähtsamatesse Euroopa sõlmpunktidesse? Ilmselt siiski mitte. Arvestades turu väiksust ja järjest tihenevat konkurentsi, peab Euroopa ääremaal asetsev väike riik ilmselt mingil moel oma lennufirmat toetama. See ei pruugi tähenda ilmtingimata omanikuks olemist, sest nagu näitab ajalugu, võivad riigi kui omaniku esindajad oma väljaütlemiste ja tegudega olla firmale kohati kahjulikudki.

Eeskätt tuleb aga silmas pidada, et lennufirmad on müünud ja müüvad ka edaspidi peamiselt usaldust. Usaldus tähendab nii lennuohutuse reeglite täitmist kui kliendi lootust, et firma finantsiline seisund lubab tal lende teha ka tulevikus, mistõttu pankrotiohuga ähvardamine, eriti tema omaniku esindaja poolt, on äärmiselt vastutustundetu.

Seega soovitan poliitikule ja ametnikele, kes on seatud tegelema Estonian Airiga, juhinduda Franciscusele Assisist või ka Kurt Vonnegutile kuuluvast ütlusest – annaks Jumal mulle jõudu muuta asju, mida ma muuta saan, meelekindlust leppida asjadega, mida ma muuta ei saa ja tarkust nende kahe vahel vahet teha.

Osale arutelus

  • aripaev. ee

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,57 -0.0638447
Brasiilia reaal BRL 4,44 0.1377037
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.035802
Filipiinide peeso PHP 60,78 0.0889255
Hiina jüaan CNY 7,86 -0.1055429
Hongkongi dollar HKD 8,92 0.2032771
Horvaatia kuna HRK 7,42 -0.0592617
Iisraeli seekel ILS 4,18 0.220354
India ruupia INR 79,96 0.830969
Indoneesia ruupia IDR 16595,82 0.2459059
Islandi kroon ISK 123,83 0
Jaapani jeen JPY 125,90 0.2388535
Kanada dollar CAD 1,49 0.1207648
LAV rand ZAR 16,54 0.148376
Lõuna-Korea vonn KRW 1284,13 -0.0778131
Malaysia ringgit MYR 4,66 0.163339
Mehhiko peeso MXN 21,75 0.2036622
Norra kroon NOK 9,58 -0.034422
Poola slott PLN 4,32 -0.0648133
Rootsi kroon SEK 10,45 0.0718405
Rumeenia leu RON 4,66 -0.0986701
Singapuri dollar SGD 1,56 -0.0319448
Suurbritannia nael GBP 0,89 0.1119695
Šveitsi frank CHF 1,13 0.2129925
Taani kroon DKK 7,45 0.0147584
Tai baht THB 37,82 0.0312118
Tšehhi kroon CZK 25,76 0.0621528
Türgi liir TRY 6,64 -1.8132916
Ukraina grivna UAH 31,38 0.6855819
Ungari forint HUF 324,00 -0.0431912
USA dollar USD 1,14 0.1939693
Uus-Meremaa dollar NZD 1,73 -0.0347363
Valgevene rubla BYN 2,33 0.3100108
Vene rubla RUB 76,11 -0.2006126

Valdkonna töökuulutused