Autor: Tanel Raig • 27. jaanuar 2014
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

VAATA: 10 suurimat dividenditulu saajat transpordiäris

Äripäeva koostatud Dividendide TOPi esi 50 hulgas on kümme transpordiäriga seotud ettevõtjat.

1. Sergei Petrov (koht suures tabelis 1) - 7 326 000 eurot

Eesti ühe suurema transpordi-ekspedeerimisettevõtte, peamiselt Vene transiidiga tegeleva Petromaks Spediitori ASi suuromanik. Ettevõttele kuulub kinnisvara haldav Jõgeva Elamu. Petromaks Spediitori AS teenis 2012. aastal 25miljonilise müügitulu juures 7,5 miljonit eurot kasumit ning maksis välja 7,92 miljonit eurot dividende. Selle pealt maksti riigile 2,1 miljonit eurot ehk ligi protsendi 2012. aastal Eesti riigile laekunud juriidilise isiku tulumaksust.

2. Sergei Glinka, Maksim Liksutov (koht suures tabelis 3) - 2 800 000 eurot

Venemaal transpordiäri ajava, kuid Eestis registreeritud valdusfirma Transgroup Invest pikaaegsed omanikud, kes mõlemad teenisid dividenditulu 2,8 miljonit eurot. Ehkki kogu Liksutovi ja Glinka äri on käinud peamiselt Venemaal, on nende valdusfirma registreeritud Eestisse, mistõttu on see ettevõte Eesti riigile oluline maksumaksja. 2011. ja ka 2012. aastal laekus valdusfirmalt riigieelarvesse tulumaksu ligi miljon eurot.Mööödunud suvel liikus Liksutovi osalus tema abikaasale. Dividendide edetabelis on aga veel Liksutov, sest tabeli aluseks on 2012. aastal omanikele välja makstud summad. Osaluse loovutamise põhjuseks oli tõenäoliselt see, et 2012. aastal sai Liksutovist Moskva abilinnapea, kes kureerib suurlinna transpordivaldkonda.Moskva linnavalitsuses kiiret karjääri teinud Liksutov pole seotud Eestis enam ühegi äriga ega oma siin ka kinnisvara. Loksal sündinud transpordiärimees loobus 2012. aasta veebruaris ehk kaks kuud pärast Moskva transpordiameti juhiks saamist Eesti kodakondsusest.

3. Tiit Vähi (koht suures tabelis 14) - 1 931 000 eurot

2012. aastal võttis perekond Vähi oma valdusfirmast dividendi üle 4 miljoni euro, suurem osa sellest summast laekus Tiit Vähile. Pärast peaministriametist lahkumist jõudis Tiit Vähi Silmeti omanikeringi. Silmet erastati Vähi valitsuse ajal.2011. aastal müüdi Silmet USA börsifirmale Molycorp, tehingu maht oli 89 miljonit USA dollarit. Vähi sai selle tehinguga suure hulga Molycorpi aktsiaid, mille kiiresti maha müüs. Ta on valdusfirma Valga Group suurim osanik, kaasomanikeks on teised pereliikmed. Valga Group oli valdusfirma Silmet Grupp omanik koos Silmetit erastada aidanud Thomas Björn Waldiniga ning firmaga Metrostar, mis kuulub perekond Pilvele. 2012. aastal sai aga Valga Groupist Silmet Grupi ainuomanik, Metrostar ja Waldin said kumbki osalusest loobumise eest üle 360 000 Molycorpi aktsia. Silmet Grupi kõige väärtuslikumaks ettevõtteks on praegu Sillamäe Sadam.

4. Janek Veeber (koht suures tabelis 15 - 16) - 1 896 000 eurot

Eelmise aasta suvel sai Janek Veeber koos ettevõtja Urmas Sardisega laevafirma Lindaliini ASi enamusomanikuks. Ettevõtte asutaja ja pikaaegne juht Enn Rohula taandus väikeaktsionäriks. Uute investorite kaasamise põhjuseks oli tõenäoliselt laevafirma kehv äriline seis. 2012. aastal võttis Janek Veeber raskustes Rein Kilgilt üle Tartu Sadamaturu ja Sadamateatri. Sellega sai ta enda kontrolli alla suure osa Emajõe magusast kaldaosast.

5. - 7. Ronald Vähi, Evelin Karp, Jaak Raudsepp (koht suures tabelis 43 - 45) -

643 500 eurot igaüksTiit Vähi lapsed Ronald Vähi ja Evelin Karp ning kälimees Jaak Raudsepp on koos ekspeaministriga Valga Groupi omanikud. Pärast edukat Silmeti müügitehingut võtsid nad 2012. aastal valdusfirmast omanikutulu kokku 4,5 miljonit eurot.

8. Karin Nurmetalo (koht suures tabelis 46) - 634 225 eurot

2000. aastal asutatud suure logistikakontserni Baltic Maritime Logistics Group AS (BMLG) üks suurematest omanikest ja nõukogu liige koos Tõnis Pohla ja Anastasia Vahiga. Nurmetalole kuulub 22,73% suurune osalus ettevõttes. Sama suur on selles firmas ka osalus poeg Tarmo Nurmetalol, kes on aktsionär oma firma kaudu ning kuulub kontserni juhatusse koos Ants Ratasega. BMLG üks loojatest oli Karini abikaasa ja Tarmo isa Tanel Nurmetalo. BMLG maksis 2012. aastal omanikele dividendi kokku 2 859 138 eurot, aasta varem maksti 2 537 841 eurot.BMLG 2012. aasta müügitulu oli 111,68 miljonit eurot, mida oli 36,45 miljonit eurot rohkem kui 2011. aastal. Kontserni kasum enne intresse, makse ja amortisatsiooni (EBITDA) oli 14,83 miljonit eurot, mis oli 4,25 miljoni euro võrra suurem kui aasta varem.

9. Tarmo Nurmetalo (koht suures tabelis 48) - 629 000 eurot

Võimsa logistikafirma Baltic Maritime Logistics Group AS (BMLG) üks suurematest omanikest koos ema Karin Nurmetaloga. Tarmo Nurmetalo ettevõttele kuulub kontsernist sarnaselt emaga 22,73%.BMLG kontserni ettevõtted osutavad kaupade ekspedeerimise, laeva- ja liiniagendi, laevade prahtimise, mere-, raudtee- ja maanteevedude korraldamise, sadama- ja stividori ning lao- ja tolliagenditeenuseid. BMLG on investeerinud Eesti, Läti, Leedu, Soome, Küprose, Malta, Valgevene, Venemaa ja Kasahstani logistikaettevõtetesse. Konsolideerimisgrupi ettevõtted investeerisid 2012. aastal põhivarasse 12,4 miljonit eurot (2011. a 12,6 miljonit eurot). Suurem osa investeeringutest tegid tütarfirmad Hansa Shipping ja CF&S Estonia. Näiteks omandas CF&S Estonia 2012. aastal ligi 6 miljoni euro eest Läti logistikafirmaTransekspedicija LV.BMLG on viimasel kümnendil jõudsalt laienenud. 1997. aastal asutatud CF&S Estonia omandati 2000. aastal. CF&S Estonia on kuuest ettevõttest koosnev kontsern, mis osutab kaupade ekspedeerimise, liini- ja laevaagendi, laevade prahtimise, tolliagendi- ning lao- ja jaotuslogistikateenuseid. Kontserni müügitulu oli 2012. aastal 54,87 miljonit eurot (võrreldes 2011. aastaga +50%), kasum enne intresse, makse ja amortisatsiooni (EBITDA) oli 4,56 miljonit eurot (+61,2%).CF&S Estonia ostetud Transekspedicija LV SIA on 2001. aastal asutatud logistikaettevõte, mis osutab kaupade ekspedeerimise, maanteeveo ja laoteenuseid. Transekspedicija LV 2012. aasta müügitulu oli 22,54 miljonit eurot ja EBITDA 1,37 miljonit eurot. Eelmise aasta mais ühinesid CF&S Latvia ja Transekspedicija LV ning ühinenud ettevõte jätkab tegutsemist ärinimega CF&S Latvia. 2012. aastal soetas CF&S Estonia ekspedeerimisettevõtte Latlitma SIA, mille müügitulu oli 2012. aastal 2,92 miljonit eurot ja EBITDA 0,54 miljonit eurot.BMLG omanduses on veel Transocean Eesti OÜ, mis on viiest ettevõttest koosnev kontsern ja tegeleb erinevate laevaliinide esindamisega ning ekspedeerimisteenuse osutamisega. Kontserni 2012. saasta müügitulu oli 20,92 miljonit eurot (+116,8%) ja EBITDA oli 0,54 miljonit eurot (–10,5%). BMLG ostisTransocean Eesti 2005. aastal.Kolmas suurem BMLG omanduses olev kontsern on Hansa Shipping OÜ, mis koosnes 2012. aasta lõpus kolmeteistkümnest ettevõttest. See kontsern tegeleb kaubalaevadesse investeerimise ja nende rendile andmisega ning laevade mehitamise ja tehnilise teenindamisega. Kontserni 2012. aasta müügitulu oli 27,83 miljonit eurot (+41,2%) ning EBITDA 6,81 miljonit eurot (+49,2%). BMLG omandas Hansa Shippingu 2005. aastal.Ajavahemikul 2006–2008 omandas BMLG ülegabariidiliste ja raskete veoste autoveoteenuseid osutava firma JTH Eesti OÜ. BMLG-le kuulub ka 90% suurune osalus ESTEVE Terminal ASis, mis on kahest ettevõttest koosnev kontsern ning osutab kaupade ladustamise, laadimis- ja lossimisteenuseid ning laevade agenteerimise teenuseid Paldiski lõunasadamas. Selle ettevõtte ostis BMLG 2002. aastal.2006. aastal asutas BMLG tütarfirma ESTEVE Stevedoring OÜ, kus on 70% suurune osalus ja mis osutab Tallinna Vanasadamas ro-ro-kaupade laadimis- ja lossimisteenuseid.2010. aastal asutas BMLG Lätis tütarfirma Salacgrivas 0Nord Terminals SIA, milles BMLG-l oli 85% suurune osalus. Ettevõte osutab kaupade ladustamise ning laadimis- ja lossimisteenuseid Lätis Salacgriva sadamas.Veel kuulub BMLG-le 50% suurune osalus kuuest ettevõttest koosnevas kontsernis Autolink Baltics AS, mis osutab sõiduautode ladustamise ja müügieelse ettevalmistamise ning maantee- ja raudteeveoteenuseid. 2006. aastal osteti aga pool firmast Mann Lines OÜ, mis tegutseb ro-ro-laevaliini Mann Lines liiniagendina Eestis.

10. Taivo Abram (koht suures tabelis 50) - 598 000 eurot

Abamil on 83,08% suurune osalus 1994. aastal tegevust alustanud transpordifirmas Linford. Kaasomanikuks on Mihkel Vahe. Linford osutab furgoon- ja veoautodega transporditeenust Eestis, Venemaal ja Euroopa riikides (Saksa maa, Inglismaa, Holland, Taani, Rootsi, Soome). Euroopa turu osakaal käibest on 85%. 2012. aastal asutas Linford filiaali Rootsis. Ettevõte maksis omanikele 2012. aastal kokku dividende 719 559 eurot, 2011. aastal maksti 127 823 eurot. Lisaks kuulub Abramile veel teinegi transporditeenust osutav ettevõte Merkomar. Sellest firmast ta 2012. aastal dividendi ei võtnud, aga 2011. aastal võttis 319 558 eurot. Kolmas Abramile kuuluv firma Randomer tegeleb autode ja haagiste rendiga.

Reedel ilmus ajakiri Äripäeva dividendide TOP, kus on reastatud 250 suurema omanikutulu teenijat. Äripäeva lugejaks registreerijad saavad aga TOP 300 lugeda Äripäeva veebileheküljelt.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077