Ministeerium kaalub patustanud vedajate avalikustamist

Majandusministeerium teatas oktoobris, et saadab kaheksale seadust rikkunud autoveofirmale kirjaliku hoiatuse. Siiani on ministeerium avaldanud vaid hoiatuste arvu, nüüd plaanitakse ka ettevõtete nimed teatavaks teha.

Seaduserikkujate avalikustamine võib kaasa aidata näiteks kindlustushindade alanemisele. Nimelt mõjutavad selliste seaduserikkujate kahjujuhtumid kõigi teiste kindlustusmakseid, kuna kindlustusmaksete arvestamisel on mõju ka kõigil kahjujuhtumitel, kirjutas Äripäeva Logistika rubriik.

Viimase poole aastaga on komisjon 70 Eesti transpordifirma korraldatud vedudel avastanud 82 rasket rikkumist. Korduvaid raskeid rikkumisi esines 12 ettevõttel, kellest kaheksale otsustas komisjon teha hoiatuse. Nendest ühe suhtes pidas komisjon vajalikuks teha tööinspektsioonile ettepanek kontrollida põhjalikumalt autojuhtide sõidu- ja puhkeaega.

Rikkumistest tuli tihti ette seda, et auto või autorong ületas lubatud täismassi rohkem kui 20% võrra, juhiti eriti ohtlike tehniliste vigadega sõidukit või kasutati seadmeid, mis häirivad sõidumeeriku tööd.

Ministeerium plaanib avalikustamist
Majandusministeerium kavatseb muuta suhtumist seadust rikkuvate ettevõtete nimede avalikustamisse.

Hoiatuse saamist majandustegevuse registris ja liiklusjärelevalve infosüsteemis ei kajastata. Hoiatus on kirjalik ja pannakse üles ministeeriumi dokumendiregistrisse, kuid kuna hoiatuses sisalduvad ka isikuandmed, ei ole tegemist avaliku dokumendiga.

Samas, kui hoiatus veoettevõttele on jõustunud ja ministeeriumile tehakse vastav päring, ei ole ministeeriumil alust keelduda hoiatuse saanud veoettevõtte nime avaldamast.

Kui veel aastate eest suhtuti seadust rikkunud ettevõtete avalikkusele teada andmisesse ettevaatusega, siis nüüd ollakse teist meelt. Ministeeriumi teede- ja raudteeosakonna juhtivspetsialist Eda Rembel märkis, et avalikustamisega tahetakse saavutada eelkõige seda, et ettevõtted suhtuksid hoiatusse tõsisemalt. “Kui pärast hoiatuse saamist olukord ei muutu, ei saa ka ministeerium enam vähimaga leppida. Autoveo tegevusluba andes eeldab ministeerium, et ettevõtja korraldab vedusid vastavalt kehtestatud reeglitele. Kui neid kas raskelt või pidevalt rikutakse, on ministeeriumil õigus rakendada haldusabinõusid, mis sunniksid veoettevõtjaid vedusid tegema kooskõlas seadusega,” selgitas Rembel.

Möödunud aastal sai ministeerium kokku 180 teadet raskete autoveorikkumiste kohta. Tänavu 9. oktoobriks oli ministeerium saanud aga juba162 teadet, mille alusel saab Rembeli hinnangul eeldada, et aasta lõpuks võib raskete rikkumiste arv osutuda suuremaks kui möödunud aastal. “Kuid kokkuvõtte ja võrdluse saame teha alles tuleva aasta märtsis, arvestades väärteomenetluste jõustumisaegu,” täpsustas ta.

Kindlustusteenus odavneks
Nii IF Kindlustuse, ERGO kui ka Salva kindlustuse esindajad tunnistavad, et kindlustuslepinguid sõlmides saavad nad tugineda valdavalt ainult andmetele, mille esitavad kindlustust taotlevad firmad ise. Kui patustanud ettevõtete nimed avalikustataks, võidaksid sellest reeglitest kinni pidavad firmad, sest neile läheks teenus odavamaks.

ERGO kindlustusdirektor Andrus Konsap märkis, et info avalikustamine on vajalik, kuna rikkumistel põhinev kaubavedu käib eelkõige kõigi teiste liikluses osalejate ohutuse arvel. Kindlasti ei saa tema sõnul eelistada üksiku ettevõtja ärihuve üldisele liiklusohutusele.

Salva kindlustuse esindaja Urmas Kivirüüt rääkis, et kindlustusettevõtete jaoks oleks patustanud veofirmade avalikustamine ühteaegu nii tänuväärne kui ka uudne. Avalikku ja kättesaadavat hoiatuste nimekirja saaks arvesse võtta kindlustusvõtjast transpordiettevõtte riskide hindamisel. “Samas muutuks kindlustusteenus korrektsele ettevõttele odavamaks,” lisas ta.

Kindlustusmakse sõltub samuti konkreetse autovedaja kahjustatistikast. Sagedaste õigusrikkumistega ettevõtetel on enamasti ka kõrge riskisuhe, mis omakorda tõstab maksemäärasid, märkis IFi kommunikatsioonijuht Rain Porss.

ERAA kiidab heaks
Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsiooni (ERAA) infoosakonna juhataja Ermo Perolaineni hinnangul on majandusministeeriumi hoiatuste väljasaatmise kord igati asjakohane.

ERAA hinnangul aitaks raskete rikkumiste arvu vähendamisele kaasa ka juriidilistele isikutele rakendatavate trahvimäärade suurendamine teatud korduvate raskete rikkumiste puhul, näiteks ülekoormus.  “Samuti on karistuse mõju efektiivsuse tõstmiseks oluline, et rikkumise avastamisel vedu peatatakse kuni trahvisumma tasumiseni,” nägi Perolainen üht võimalust.

MIS ON MIS
• Autokaubaveo komisjon
Autokaubaveo komisjon loodi eelkõige selleks, et vaadata läbi raskete autoveoalaste rikkumiste juhtumid ning teha ettepanekuid rakendada asjakohased abinõud. Need peaks tagama autovedudel ausa konkurentsi, liiklusohutuse tõhustamise ja rahvusvahelise õiguse järgimise.

Autokaubaveo komisjon koosneb üheksast liikmest.

Iga raske rikkumise teate saamisel saadab majandus- ja kommunikatsiooniministeerium asjaomasele veoettevõtjale märgukirja, milles soovitakse selgitusi rikkumise asjaolude kohta ning ülevaadet ettevõttes rakendatud abinõudest rikkumiste edaspidiseks vältimiseks. Komisjon teeb ettepaneku, milliseid haldusabinõusid veoettevõtte suhtes rakendada.

Üks abinõu on majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi kirjaliku hoiatuse edastamine veoettevõttele, kelle korraldatud vedudel raske rikkumine avastati.

Komisjoni töökorra kohaselt saadetakse veoettevõttele kirjalik hoiatus, kui tema vedudel on avastatud teine raske rikkumine (arvestades siin ka sõidukite arvust tulenevat koefitsienti). Selle hoiatusega antakse veoettevõttele teada, et järgmise raske rikkumise korral võidakse rakendada rangemaid haldusmeetmeid.

Rikkumiste juhtumeid avastab ja menetleb teedel tehtud järelevalve käigus politseiametnik või ettevõttes tööinspektor.
Allikas: majandus- ja kommunikatsiooniministeerium

Osale arutelus

  • Pille Ivask

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,56 0.1992032
Brasiilia reaal BRL 4,29 0.1306641
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.0409291
Filipiinide peeso PHP 59,77 0.2381312
Hiina jüaan CNY 7,88 0.2825146
Hongkongi dollar HKD 8,88 0.1759253
Horvaatia kuna HRK 7,43 0.0714305
Iisraeli seekel ILS 4,20 0.0952721
India ruupia INR 81,48 0.0392903
Indoneesia ruupia IDR 16518,17 -0.618137
Islandi kroon ISK 140,21 0.0071327
Jaapani jeen JPY 128,47 -0.1709535
Kanada dollar CAD 1,49 0.0402091
LAV rand ZAR 16,11 0.4495153
Lõuna-Korea vonn KRW 1282,36 0.4700868
Malaysia ringgit MYR 4,75 0.1706844
Mehhiko peeso MXN 22,95 0.2108645
Norra kroon NOK 9,61 -0.0707353
Poola slott PLN 4,29 0.0583485
Rootsi kroon SEK 10,26 -0.0204597
Rumeenia leu RON 4,66 0.0536619
Singapuri dollar SGD 1,56 0.2119597
Suurbritannia nael GBP 0,89 -0.0112816
Šveitsi frank CHF 1,14 0.0964658
Taani kroon DKK 7,46 0.0026813
Tai baht THB 37,44 0.3669474
Tšehhi kroon CZK 26,00 0.0269303
Türgi liir TRY 6,09 0.572976
Ukraina grivna UAH 31,50 0.1236349
Ungari forint HUF 321,81 0.0248656
USA dollar USD 1,13 0.1324386
Uus-Meremaa dollar NZD 1,66 0.2593486
Valgevene rubla BYN 2,39 -0.2045587
Vene rubla RUB 74,91 0.4288606

Valdkonna töökuulutused

Ehitusmaterjalidega tegelev ettevõte otsib LOGISTIK_KLIENDITEENINDAJAT

Tammiste Personalibüroo OÜ

29. november 2018