Tallinna Sadam võitis jäämurdmise suurhanke

Veeteede amet sõlmis jäämurdeteenuse lepingu Tallinna Sadamaga, seejuures saab lisajäämurdja prahtimise kulu olema varasemast  suurem.

Lepingu maht Tallinna Sadamaga on Äripäeva arvutuse kohaselt aastas üle 5,5 miljoni euro pluss kütusekulu. Kui arvestada fikseeritud jäämurdja prahtimise tasust maha käibemaks, mille riik Tallinna Sadamalt tagasi saab, on vastav kulu 4,4 miljonit eurot. Võrdluseks, miljoni euro võrra odavam oli mulluseks üheks hooajaks Norra firmalt jäämurdja Vidar Viking rentimine – 3,4 miljonit eurot pluss kütusekulu. Seega osutub igatalvine lisajäämurdja prahtimise kulu pikaajalise lepinguga suuremaks, kui see oli näiteks mullu. Lisajäämurdja on vajalik olemasoleva Tarmo-nimelise jäämurdja kõrvale Soome lahel.

Põhjus, miks leping Tallinna Sadamaga on kulukam, seisneb pikemas lepingujärgses jäämurdmise perioodis. Aastas ostab riik Tallinna Sadamalt teenust fikseeritult neljaks kuuks ehk perioodiks 20. detsembrist kuni 20. aprillini. Eelmisel hooajal renditi Norra firmalt jäämurdja 1. jaanuarist 31. märtsini ehk lühemaks ajaks, mis vähendas ka riigi kulu. Päevadesse arvutatult maksab riik Tallinna Sadamale jäämurdja eest prahiraha igal hooajal 22 ööpäeva pikemalt kui mullu Norra firmale (leping Norra firma jäämurdja kasutamiseks oli küll paindlik ka kuni 14 päeva lisaaja suhtes, kuid ei fikseerinud seda kindla kuluna).

Tänavusel suurhankel osales lisaks Tallinna Sadamale veel üks pakkuja - Norra firma Viking Supply Ships AS, kellelt renditi mullu ka eelnimetatud Vidar Viking jäämurdjat. Veeteede ameti teatel ei vastanud Tallinna Sadamaga konkureerinud pakkumus hankedokumentides sätestatule ja sellest tulenevalt tunnistati see mittevastavaks.

Täna teatas ka Tallinna Sadam, et ostab Soome ettevõttelt Arctia 50 miljoni euroga jäämurdja MSV Botnica. Kusjuures 50 miljonit eurot oli varem sadama poolt kommunikeeritud kui maksimaalne ostuhind. Nimetatud jäämurdja soetamine oli algselt plaanis konkursiväliselt, kuid vähempakkumise korraldamine osutus siiski formaalselt vajalikuks. Nii Tallinna Sadama korraldatud vähempakkumine jäämurdja ostmiseks kui ka sellega seotud hange riigile pikaajaliselt jäämurdeteenuse ostmiseks toimusid kiirkorras. Kokkuvõttes oli riigihanke tulemus etteaimatav.

“Ostutehinguks vajalikud finantsvahendid kaasame mõneaastase laenu näol kommertspankadelt,” ütles Tallinna Sadama finantsjuht Marko Raid jäämurdja ostmise kohta. Tulevikus soovib Tallinna Sadam laenu Põhjamaade Investeerimispanga kaasabil  kuni kümneaastase perioodi peale refinantseerida, teatas Tallinna Sadam.

Jäämurdja ostmise pidi otsustama majandus-ja kommunikatsiooniminister Juhan Parts, kuna Tallinna Sadama nõukogu eesotsas reformierakondlasest ärimehe Neinar Seliga ei soovinud otsust langetada. Ka peaminister Andrus Ansip oli paar nädalat tagasi jäämurdja ostmise suhtes kriitiline. "Soomlased kavatsevad jäämurdja teenust sisse osta ja müüvad siis oma jäämurdja eestlastele maha. Miks nii? Kui ta soomlastele ei sobinud, miks ta meile peaks rohkem sobima?", küsis Ansip.

Tallinna Sadamale jäämurdja müünud Soome ettevõte Arctia teatas oma kodulehel, et jäämurdja MSV Botnica müümine oli ettevõttele oluline samm, kuna juba aastaid oli see jäämurdja koormatud vaid lühiajaliste lepingutega ja tootis ettevõttele kahjumit. Botnica müügist saadud tulu parandab oluliselt Arctia omakapitali suhet kohustustesse.

Veel mainis Arctia oma teates, et Botnica võimsus on kolmandiku võrra väiksem kui firma kahel ülejäänud mitmeotstarbelisel jäämurdjal. Olgu öeldud, et Botnica võimsus jääb alla ka mullu Eesti teenistuses olnud Vidar Vikingile, vastavalt 10 ja 13,5 megavatti. Eesti olemasoleva 50-aastase jäämurdja Tarmo võimsus on 10,1 megavatti. Veeteede amet on samas esile tõstnud, et Tallinna Sadamalt renditav Botnica on 24 meetrit lai, mullu renditud Vidar Viking aga vaid 18 meetrit.

MSV Botnica hakkab laevasid ja laevakaravane abistama Soome lahel, peamiselt Muuga, Tallinna lahe, Kopli lahe, Paldiski lahe, Kunda ning Sillamäe sadamatesse sisenemisel ja väljumisel.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,62 -0.2217568
Brasiilia reaal BRL 4,79 -0.135507
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.0102307
Filipiinide peeso PHP 63,80 -0.0767484
Hiina jüaan CNY 8,08 -0.0061891
Hongkongi dollar HKD 9,18 -0.1196498
Horvaatia kuna HRK 7,42 -0.1453449
Iisraeli seekel ILS 4,21 -0.113798
India ruupia INR 85,37 -0.2115672
Indoneesia ruupia IDR 17514,95 -0.2363804
Islandi kroon ISK 128,72 -0.0388289
Jaapani jeen JPY 132,73 -0.1879982
Kanada dollar CAD 1,52 -0.1115047
LAV rand ZAR 16,79 -0.5625263
Lõuna-Korea vonn KRW 1310,25 -0.3369641
Malaysia ringgit MYR 4,87 -0.039036
Mehhiko peeso MXN 22,34 -0.0572581
Norra kroon NOK 9,54 -0.260267
Poola slott PLN 4,29 -0.0955889
Rootsi kroon SEK 10,37 0.0453261
Rumeenia leu RON 4,66 -0.0128855
Singapuri dollar SGD 1,61 -0.1492816
Suurbritannia nael GBP 0,89 0.1120072
Šveitsi frank CHF 1,14 0.1760873
Taani kroon DKK 7,46 -0.0656722
Tai baht THB 38,13 -0.0125859
Tšehhi kroon CZK 25,59 -0.0039078
Türgi liir TRY 7,20 -0.7763483
Ukraina grivna UAH 33,08 0.2561064
Ungari forint HUF 323,69 -0.1449901
USA dollar USD 1,18 -0.1444227
Uus-Meremaa dollar NZD 1,77 -0.2260142
Valgevene rubla BYN 2,46 0.2114681
Vene rubla RUB 77,37 -0.1427504

Valdkonna töökuulutused

ITELLA ESTONIA otsib TRANSPORDIJUHTI

Itella Estonia OÜ

27. september 2018

ITELLA ESTONIA otsib ANALÜÜTIKUT

Itella Estonia OÜ

27. september 2018