Autor: Tanel Raig • 24. oktoober 2012
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Hääleta aasta parimaid logistikategusid

Aasta Logistikateo konkursil valis žürii välja kümme finaaltööd, milledele on võimalik rahvahääletusel anda hääli 30. oktoobrini.

12 esitatud logistikateo hulgast valis Äripäeva logistikaajakirjanikust ja viiest PROLOGi juhatuse liikmest koosnenud žürii välja kümme logistikategu, mis pannakse alates tänasest rahvahääletusele. Kuni 30. oktoobrini 2012 on võimalik saata e-kiri oma lemmikteoga aadressile [email protected]. Kindlasti tuleb kirjale lisada ka oma nimi ja ettevõte, sest hääletada saab vaid üks kord ja ühe logistikateo poolt. Enda logistikateole antud hääled arvesse ei lähe.

Kolme võidutöö esitlemine ja autasustamine leiab aset 6. novembril Tallinna Teletornis toimuva Logistika Aastakonverents 2012: LEAGILE raames. Lisainfo konkursi korraldaja kodulehelt www.sensei.ee.

10 logistikategu rahvahääletusel

ABB võttis kasutusele innovaatilise riiuliteenuse2011 aastal korraldas ABB kinnitusvahendite hanke, mille üheks eesmärgiks, lisaks soodsamale hinnale, oli tõsta tarnekindlust.

Hanke võitis Ferrometal, kes pakkus välja RFID- tehnoloogial ja kahekarbi süsteemil põhineva väiketarvikute riiuliteeninduse.

ABB jaoks on uus RFID- riiuliteenus lihtne ja üheselt mõistetav. ABB töötajal tuleb vaid tühi riiulikarp tõsta kogumisalasse, kus karbi küljes oleva kaugtuvastuskiibi abil loetakse karbilt sisuinfo. Sellega piirdub ABB töötajate osalus tarneprotsessis. Tühjalt karbilt loetud info edastatakse automaatse tellimusena hankijale.

Uue protsessi tulemusena toimub karpide täitmine ainult vajaduspõhiselt. Kõrvaldatud on väärtust mittelisavad tööetapid, nagu andmete sisestamine, tellimine ja tarneaegade jälgimine.

RFID- teavitusel teenindussüsteem annab kliendile ressursisäästu, kindlustab 100% teenindustaseme ja veatuse. Kanban-põhise teeninduslahenduste aja ja varudesäästlikkus ilmneb eriti selgelt ühtlase vajaduse (seeriatootmise) puhul.

Kanban RFID kasutuselevõtt ABB Mootorite ja Generaatorite Jüri tehases tõstis kinnitusvahendite tarnekindluse 99 protsendile ja varude tase vähenes üle 10%.

DPD uus logistikakeskus käsitleb 100% rohkem pakkeASi DPD Eesti käesoleval aastal avatud logistikakeskus on varustatud ühe modernseima ja võimsaima sorteerimistehnikaga Baltikumis.

Logistikakeskuse rajamise eesmärgiks oli klientidele veelgi kvaliteetsema teenuse pakkumine läbi kasvavate pakimahtude efektiivsema käsitlemise. Investeeringu kogumaksumuseks kujunes ligikaudu 2 miljonit eurot. Uus terminal on lisaks kõrgemale läbilaskevõimele ka keskkonda säästvam ja töötajasõbralikum: kasutusel on kombineeritud küttesüsteem, õhkkardinad, uuritakse päikesepaneelide kasutamise võimalust.

Esmalt projekteeriti sorteerimisliin, mille ümber projekteeriti hoone, mis võimaldas saavutada samal ruutmeetrite arvul kahekordse pakkide käsitlemise võimsuse. Arvestatud on ka ettevõtte kasvupotentsiaaliga: suurendades hoonet tulevikus mõnesaja ruutmeetri võrra, on võimalik tõsta käsitlusmahtu vana terminaliga võrreldes 140%.

Baltikumi kaasaegseim pakkide sorteerimistehnoloogia võimaldab kasutada kiiremaks laadimiseks loose loading põhimõtet uute teleskoopkonveierite abil, mida mööda pakid liiguvad liinilt otse veovahendisse. Tänu Eesti kullerettevõtete seas kasutusel olevale ainulaadsele lahendusele võtab ühe paki käsitlemine veovahendist-veovahendisse aega 30 sekundit.

DPD Eesti käsitleb aastas rohkem kui kaks miljonit pakisaadetist. Paki tarneahelas annab iga kiiremini saadetist käsitletud sekund lõppkokkuvõttes ajalise võidu, mis on väärtus nii klientidele kui DPD-le.

Ettevõtte strateegiline suund on olla posti- ja logistikaturul trendide looja ning juhtija. Eesti, Läti ja Leedu võrgustike ühendamine aitab ettevõttel saada Baltikumi parimaks e-kaubanduse partneriks.

Eesti Post lõi üle-baltikumilise kontserni

Meie klientide jaoks on Baltikum üks turg, mistõttu on vajadus kogu regiooni katva ühtse võrgustiku järele. Võrreldes muu Euroopaga on Baltikumis e-kaubandusel suur kasvupotentsiaal. Eesmärk on aidata Baltikumi e-poodidel oma turgusid laiendada naaberriikidesse. Logistikaturul tegutsevad globaalsed ettevõtted ning selleks, et nendega konkureerida ja tagada kasumlikkus, tuleb laieneda.

Lisaks 355 postiasutusele on Eesti Postil Balti riikides 114 alati avatud Post24 pakiautomaadi. Unikaalsena maailmas on Post24 pakiautomaatidest võimalik kombineerida kulleri, postkontori ja pakiautomaadi kanaleid.

Kombineerimislahendus on riigiti erinev. Erinevate vastuvõtu ja väljastuskanalite kombineerimine tõi tänavu ka World Mail Award’il auhinna.

Selleks, et Baltikumis edukas olla, tuli leida partner, kelle abil liigutada kaubavoogusid üle Baltikumi ning Euroopa suunal. Eesti Post ostis Leedu ühe suurema kohaliku logistikaettevõtte Unipakas UAB, mis mullu laiendas oma tegevust ka Lätisse. Üle-baltiline võrgustik aitab luua suuremat mahusünergiat ja seeläbi leevendada kulutõusust kaasnevat hinnasurvet.

Tehingu tulemusena muutus Baltikumis Eesti Posti vahendusel saadetiste edastamine kiiremaks ja mugavamaks. Turule tulevad lihtsamad teenused, nende eelvormistamine Eesti Posti iseteeninduses on ajasäästlik – erakliendil veebilehekülgedel www.post24.ee, www.post24.lt , www.post24.lv; ärikliendil EPLIS Veebis.

Koostöös partneri Citodat Invest OÜga käivitas AS EVR Cargo 2012. aasta veebruaris põhja-lõuna suunalise konteinerrongi ZUBR marsruudil Tallinn – Kiiev/Dnepropetrovsk.

EVR Cargo käivitas Eesti ja Ukraina vahelise konteinerrongi

Läti, Valgevene ja Ukraina raudteedega käis eeltöö rongi käivitamiseks  juba 2008.aastast. Senini konteinerite vedu raudteel sellel marsruudil sisuliselt puudus. Seega loodi uus transpordikanal.

Raudteede vahel on teenusele kokkulepitud olulise soodustusega veotariif. Septembri lõpuks oli veetud ligemale 7000 TEUd konteinereid. Rongi regulaarne teenus, kus sihtkohtadena on avatud enamus kaubajaamu Valgevenes ja mitmetes Ukraina suuremates sihtpunktides, on avatud kõikidele soovijatele.

Lähiajal on teenusega liitumas Moldaavia raudtee ning pikemas perspektiivis on plaan pikendada rongi tegevuspiirkonda üle Läänemere Soome ja Rootsi ning üle Musta mere Türki.

SEBE tõi 2012. aasta augustis Tallinn- Tartu Täistunniekspressi liine teenindama kaheksa uut Põhja- ja Baltimaade moodsaimat liinibussi.

SEBE tõi Täistunniekspressi liinile moodsaimad bussid

Uute busside liinidele toomise eesmärk on ühistranspordi kaasajastamine ja kahe linna vahelise regulaarse bussiühenduse kvaliteedi uuele tasemele tõstmine.

Täistunniekspressi uued bussid pakuvad Eestis reisijatele esmakordselt ka Euroopa mõistes uuenduslikke töötamis- ja meelelahutusvõimalusi. Igal reisijakohal on personaalsed multimeediaekraanid, mis võimaldavad sõidu ajal vaadata valikut enam kui paarikümnest filmist, kuulata muusikat, vaadata otsepildis kolme vabalevis oleva telekanali programmi, lugeda uudiseid või mängida mänge. Sarnaste võimalustega busse lähiregioonis ei ole. SEBE investeeris uute busside kasutuselevõttu ligikaudu kolm miljonit eurot. Meelelahutussüsteem moodustab sellest 400 000 eurot.

Bussid on varustatud kaasaegsete EURO5 heitmenormatiividele vastavate 13-liitriste diiselmootoritega. Busside käiguosa on optimeeritud Eesti topograafiale ning koos parimate aerodünaamiliste omadustega kerega saavutatakse täiendav kütusekokkuhoid. Võrreldes eelnevalt Täistunniekspressil reisijaid teenindanud bussidega on kütusekulu vähenenud 2 liitri võrra 100km kohta, mis tähendab oluliselt vähem heitgaase Eestimaa loodusesse. Võimalikult säästlikuks elektritarbimiseks kasutatakse salongis ja bussi välisküljel gabariitide valgustamiseks LED-lampe. Ökonoomse kasutamise tagamiseks paigaldati tehases bussidele vastav jälgimisseade, mille analüüs ja jälgimine käib üle mobiilse andmeside.

Teenindustaseme tõstmine Eesti linnadevahelises ühistranspordis on saanud reisijatelt sooja vastuvõtu. Esimese kahe kuuga on Täistunniekspressi reisijate arv kasvanud ligikaudu 15%, võrreldes eelmise aasta sama perioodiga.

ASi Smarten Logistics ja OÜ Hansapost käesoleva aasta logistikateoks on e-kaubamaja ja postimüügifirma logistikaprotsesside ühtlustamine  ja lao kolimine  kaasaegsele laopinnale.

Smarten andis Hansapostile võimaluse piiramatuks kasvuks

Eesti suurima kolmanda osapoole logistikateenuste pakkuja Smarteni eesmärk oli muuta Hansaposti püsikulud muutuvkuludeks. Ühtlasi võttis Smarten enda  kanda kogu ettevõtte logistika korraldamise, mis vabastas Hansaposti juhtkonna  töötundidest, mis varem kulusid logistika planeerimisele.

Kolimisprojekti käigus korrastas  Smarten  Eesti ühe suurema kaugmüügifirma sortimendi põhiandmeid viies laovarude arvestuse tehniliselt uuele tasemele – IT- arendusega seoti  kaubaartiklid vöötkoodide ja laoaadressidega jne.

Kogu protsessi  tulemusena on Hansapost saanud võimaluse oma müügitegevuse piiramatuks kasvuks ning juba paar kuud peale projekti käivitamist sisenes Hansapost mööbliärisse ning laiendab jätkuvalt oma kaupade sortimenti.

Oma laopinnast vabanemise järel on Hansaposti juhtkonna hinnangul muutunud  nende põhiäri ja logistika juhtimine paindlikumaks ning muretumaks.

Loodud lahenduse eesmärk oli toetada Baltikumi jaekettide tarnekorralduse muutust 2-dokumendi tarnelt 4-dokumendi tarnele, vähendades tarnijate vajadust investeeringuteks.

Telema lõi 4-dokumendi tarnet toetava veebirakenduse

Telema 4-dokumendi veebirakendus töötab põhimõttel, et jaeketi poolt saadetud tellimuse põhjal moodustatakse saateleht ning edastakse EDI kujul jaeketile. Jaekett saadab kauba kohalejõudmisel vastuvõtukinnituse, mille põhjal moodustatakse arve.

Uue rakenduse eelised:

• Väheneb raamatupidamise koormus – arve vastab täpselt vastuvõetud kaubakogustele.• Täpsem ja kiirem protsess (sh raha laekumine), vigade operatiivne käsitlemine.• Konfidentsiaalne – saatelehtedel ja vastuvõtukinnitustel puudub hinnainfo.Tulemused:Selveri, Bauhofi protsessi tugi on realiseeritud. Valmimas on Rimi ja Maxima 4-dokumendi tarneprotsessi toetavad versioonid.

Telema 4DOC veebirakendus on soodne ja kiiresti kasutuselevõetav alternatiiv tarkvaraintegratsioonile: 80 lahendust kasutavat tarnijat on hinnanguliselt säästnud kokku 240 000 eurot arenduskulusid.

2012 a märtsis avas Trigon Agri Tallinnas tsentraliseeritud transpordi- ja agrotehnika jälgimiskeskuse.

Trigon Agri  lõi Tallinnasse tootmislogistika jälgimiskeskuse

Töö põhineb GPS tehnoloogia ja erinevate toetavate tehniliste lahenduste kombinatsioonil. Selle tulemusena kontrollitakse tänaseks keskuses ööpäevaringselt kogu liikuvtehnika igapäevast tööd Venemaal ja Ukrainas (ligikaudu 760 ühikut sh järelveetav agrotehnika). 

Keskuse peamine eesmärk on kogu grupi ettevõtete transpordi- ja agrotehnika efektiivsem kasutamine sh. viljaveo turvalisuse tagamine, agronoomiliste protsesside reaalajas toetamine ning erinevate ressursside (tööjõud, kütus, väetised, kemikaalid jpm) efektiivsem ja igakordselt sihipärane kasutamine. Lisaks teostatakse jooksvalt tehnoloogilise protsessi jälgimist, mis on abiks agronoomidele tööprotsessi paremaks sisuliseks kontrolliks laial geograafilisel alal.

Tsentraliseeritud jälgimiskeskus on tänaseks taganud 100%-lise jälgitavuse, toonud finantsilise kasu, tõstnud töö efektiivsust ja kaotanud suure hulga võimalikke riske.

Tallinna Tehnikaülikooli eesmärk on pakkuda magistritasemel õpet tarneahela juhtimise valdkonnas, väljastamaks tulevikus regulaarselt spetsialiste, kes aitavad kaasa Eesti ettevõtete konkurentsivõime olulisele tõstmisele.

Tallinna Tehnikaülikoolis startis tarneahelate juhtimise magistriõpe

• Tarneahela juhtimise õppesuund töötati välja koos Tallinna Tehnikakõrgkooli ja TTÜ erinevate teaduskondadega. Samuti kaasati õppekavaarendusse ja õppetöösse välisõppejõude ja praktikuid.• Moodustati Logistikainstituut ning kaasati spetsialiste ja lektoreid.• Õppesuunda on turundatud ja korraldatud vastuvõtt.• Arendatud ja elluviidud on partnervõrgustiku idee• Tegeletakse uute erialade väljatöötamise, õppetöö planeerimise ja elluviimisega

Tänavu sügisel õpinguid alustanud 51 magistrandi tagasiside üritustele ja õppele on olnud positiivne. Üle 20 institutsiooni on huvitunud partneristaatusest, sh Ericsson, Maanteeamet, Alexela, Telema, Kaitsevägi, Tallinna Sadam, Harju Elekter, Eesti Post. Kokkulepped on sõlmitud külalisprofessoritega (sh Chalmersist) erialaainete läbiviimiseks.

Via3L Speditioni loomine on tekitanud täiendavat grupi-sisest sünergiat, mis võimaldab Via 3L grupil ainsa Eesti logistikaettevõttena pakkuda kliendile teenuseid kogu tarneahela ulatuses ning kõigil temperatuurirežiimidel.

Via3L asutas ekspedeerimisfirma

Täna saab Via 3L kogu rahvusvahelise transpordi tellida grupi siseselt Via3L Speditionilt. Samal ajal teenindab Via 3L AS Via3L Speditionit riigisisestes vedudes ning terminaliteenuste osas.

OÜ Via3L Speditioni lisandumine Via 3L gruppi 2011. aastal on 2012 aasta lõpuks andnud tulemused:

• Kahekordistanud Via 3L grupi logistikateenustest teenitud müügitulu (kasv +100%);• Suurendanud Via 3L klientide rahulolu teenustega, sest kõik vajalikud teenused saadakse ühest kohast;• Aidanud optimeerida Via 3L grupi tugiteenuste kulusid (administreerimine, IT, raamatupidamine, turundus, personali administreerimine jne), jagades neid Via3L grupi ettevõtete vahel.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077