Autor: Tanel Raig • 11. oktoober 2012
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Laevandustasud kallinevad. Kuni kuus korda!

Valitsus on saatnud Riigikogule menetlemiseks meresõiduohutuse seaduse muutmise, mis tõstab laevade veeteetasu kuni kuuekordseks.

Päev enne 2013. aasta riigieelarve seaduse üleandmist saatis valitsus 29. septembril Riigikogusse ka meresõiduohutuse seaduse muutmise seaduse. Seaduse muutusega loodetakse järgmisel aastal koguda veeteetasu 18-20 miljonit eurot, mis on kaks korda rohkem kui kogutakse praeguse tuletorni- ja navigatsioonitasude arvutamise skeemiga. Seaduse muudatuse seletuskirjas on ka öeldud, et uuest maksuskeemist tulenev lisatulu on juba sisse arvestatud 2013. aasta riigieelarvesse.

Meresõiduohutuse seaduse muutmise seadusega nimetatakse tuletorni- ja navigatsioonitasud ümber ühtseks veeteetasuks ning muudetakse tasu arvutamise skeemi. Seadusemuudatuse seletuskirjas on muutmise vajadusena toodud välja kaks peamist põhjust. Väidetavalt ei kata tuletorni- ja navigatsioonitasudest laekuv raha enam veeteede ohutuseks tehtavaid kulutusi. Tasudena laekub ligikaudu 10 miljonit eurot aastas. Eelmisel aastal ulatusid veeteede korrashoiu ja jäämurdmisega seotud kulud 18 miljoni euroni. Teise põhjusena nimetab MKM seletuskirjas vajadust muuta tasude arvestamise süsteem sarnaseks naaberriikidega (Soome, Rootsi, Läti), et püsida nendega konkurentsis. Samas nenditakse seletuskirjas, et uus tasude arvestamise skeem toob laevadele kaasa kahe- kuni kuuekordse tasude tõusu. Maksemäärade tõusu negatiivset mõju lubatakse vähendada läbi laevade korduvkülastuste soodustamise.

Korduvkülastuste soodustamine aitab ennekõike liinireise opereerivaid ettevõtteid (Tallink, Viking Line, Eckerö Line), kes maksid siiani suurema osa laekuvatest tuletorni ja navigatsioonitasudest. Uue maksustamise skeemi järgi väheneb näiteks aastas 365 reisi tegeva, Tallinki opereeritava reisilaeva Star veetasu ligi 8% (seni oli tasu suurus aastas 755 185 eurot, uue skeemi järgi oleks tasu 695 940 eurot).

Seadus on praegu menetlemisel Riigikogu majanduskomisjonis. Seaduse vastuvõtmisel jõustuvad laevade uued veetasud 2013. aasta 1. jaanuarist.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077