Ühe lahenduse kasutamine muudab GPSi kalliks

ASi Eesti Post logistikateenuste tootmisjuht Martin Lutsu väitel peab GPS tarkvara kasutusele võtmisel integreerima niipalju lahendusi kui võimalik. Ainult ühe lahenduse kasutamisel võib jälgimissüsteemi kulu osutuda liiga suureks.

Mis ajast on Eesti Postis kasutusel jälgimissüsteemid?
Eesti Post alustas jälgimissüsteemide testimist aastatel 2006-2007. Laiaulatuslikult võtsime kasutusele aastast 2008. Alustasime kasutuselevõttu sellepärast, et puudus hea ülevaade kirjakandjate ja kullerite igapäevastest marsruutidest/kanderingidest. Samuti oli füüsiliste kaartide abil marsruute raske ja ajamahukas optimeerida. Puudus ülevaade, kui palju on juhtidel otstarbetuid, dubleerivaid ja ebasihipäraseid sõite. Tol hetkel oli peamiselt tegemist distsiplineeriva vahendiga, tulevikus loodame pakkuda GPS tarkvara abil autojuhtidele pigem tuge ja optimeerida marsruute.

Eesti Postis on kaks erineva tööiseloomuga ametit: kirjakandja ja kuller. Mõlemad teenindavad kliente, kuid kirjakandja viib kohale kirjad ja perioodika ning teeb seda tavaliselt hommikusel ajal kliendiga suhtlemata. Kullerid on klienditeenindajad, kes toimetavad klientideni kullersaadetisi 8:00 – 21:00 arvestades klientide soove. Kulleri ja kirjakandja marsruudid on täiesti erinevad ja GPS tarkvara funktsionaalsuste kasutamine on erinev. GPS seadmeid kasutatakse täna kirjakandjate puhul rohkem ja kullerite puhul vähem.

Eesti Post kasutab erinevaid tarkvaralisi lahendusi. Täna ei ole Eesti turul ühte head valmislahendust, mis aitaks leida kõige optimaalsemat teed tuhandete klientideni. Seetõttu on Eesti Post loonud koostöös kaardirakendust pakkuva ettevõttega ise tarkvara, mis aitab kirjakandjate kanderinge planeerida. Kasutame ka GPS seadmeid ja vastavat tarkvara, millega on võimalik marsruute jälgida ja planeerida. Oleme testinud ka erinevaid VRP lahendusi (Vehicle Routing Problem - http://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_routing_problem). VRP loogikal põhinev tarkvara on aidanud meil koostada kullerite püsiringe ehk marsruute. Teoreetiliselt on VRP tarkvaraga võimalik paar korda aastas üle vaadata püsiringide optimaalsus ja neid vastavalt vajadusele muuta ning võimalik on koostada ka igaks päevaks uus marsruutide jaotus.

Millist võitu on jälgimissüsteemide kasutamine andnud ettevõttele?
GPS tarkvara kasutusele võtmisel on oluline integreerida nii palju lahendusi ning funktsionaalsusi kui võimalik. Ei ole mõtet kasutada ainult ühte funktsionaalsust, siis ei tasu jälgimissüsteemi kulu ennast ära. Funktsionaalsused on näiteks reaalajas autojuhtide jälgimine ja lähimale autojuhile tööülesande saatmine, perioodilised analüüsid autojuhtide ajakasutusest ja tühisõitudest, igapäevane ringide optimeerimine (dünaamiline) ja perioodiline ringide optimeerimine näiteks kord aastas (staatiline), proof-of-delivery jne.

Täna võimaldab GPS jälgimissüsteem peamiselt infot tööaja kasutusest ja proof-of-delivery’t. Toimub ka marsruutide planeerimine/optimeerimine ja kontroll kilometraaži üle. Funktsionaalsuseid on kümneid, sõltuvalt ettevõtte vajadustest.
Jälgimissüsteemi kasutusele võtmise järel on marsruutide efektiivsus on oluliselt paranenud – vähem on otstarbetuid sõite ja marsruute ning kanderinge on selle võrra vähendatud.

Kuidas plaanite ettevõttes kasutatavaid jälgimisüsteeme edasi arendada ja millist infot ning kasu nendest ettevõtte jaoks tekitada?
Jälgimissüsteemid peaksid tulevikus aitama planeerida teederemondist ja muudest ümberkorraldustest põhjustatud marsruutide muudatusi planeerida. Hetkel jälgime uudistekanaleid ja anname sellest autojuhtidele ja kirjakandjatele teada. Teederemondi vältimiseks ja uue teekonna koostamiseks paks saama kasutada kaardirakendusi.

Lähemalt saab Eesti Posti ja teiste ettevõtete kogemusest GPS jälgimissüsteemide kasutamisel kuulda 28. augustil toimuval seminaril "Kaasaegsete jälgimissüsteemide võimalused". Vaata seminari kohta lähemat infot SIIT. Registreeruda saab seminarile SIIT.


Osale arutelus

  • Tanel Raig

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,57 0.1724909
Brasiilia reaal BRL 4,38 -0.0912159
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.0255741
Filipiinide peeso PHP 60,62 0.0363066
Hiina jüaan CNY 7,82 0.2319234
Hongkongi dollar HKD 8,90 -0.0842422
Horvaatia kuna HRK 7,42 -0.0350149
Iisraeli seekel ILS 4,17 -0.0191663
India ruupia INR 79,23 -0.1373886
Indoneesia ruupia IDR 16505,06 -0.1567361
Islandi kroon ISK 124,03 0.0241935
Jaapani jeen JPY 126,16 0.087267
Kanada dollar CAD 1,48 0.0878022
LAV rand ZAR 16,11 -0.2088032
Lõuna-Korea vonn KRW 1282,32 0.3003567
Malaysia ringgit MYR 4,65 0.1076542
Mehhiko peeso MXN 21,38 -0.1378163
Norra kroon NOK 9,55 0.1131589
Poola slott PLN 4,30 0.0395284
Rootsi kroon SEK 10,39 0.166837
Rumeenia leu RON 4,65 -0.0601905
Singapuri dollar SGD 1,56 0.0639959
Suurbritannia nael GBP 0,89 -0.0112208
Šveitsi frank CHF 1,13 0.2394891
Taani kroon DKK 7,45 0.0201264
Tai baht THB 37,76 0.0317913
Tšehhi kroon CZK 25,66 -0.1167951
Türgi liir TRY 6,82 -5.3816264
Ukraina grivna UAH 31,11 -0.0883284
Ungari forint HUF 322,34 -0.0960793
USA dollar USD 1,13 -0.0881679
Uus-Meremaa dollar NZD 1,73 0.2492754
Valgevene rubla BYN 2,32 -0.0647026
Vene rubla RUB 75,17 0.003326

Valdkonna töökuulutused