Autor: Tanel Raig • 15. juuni 2012
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Asi selge: 5 rasket rikkumist aastas viivad autovedajalt tegevusloa

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi teede- ja raudteeosakonna juhtivspetsialist Eda Rembel kinnitas, et ministeeriumis on jõutud ühele meelele: kui aasta jooksul on vedajal viis rasket rikkumist, viib see tegevusloa kaotamiseni.

Rembel jagas autovedajatele selgitusi mai lõpus toimunud Äripäeva loengul, mis tutvustas Autoveoseaduse muudatusi. Tema ütlusel käib praegu ministeeriumis arutelu, kuidas ikkagi suhtuda autovedajate rasketesse rikkumistesse. „Praegu saan välja käija vaid ühe asja, milles ministeeriumis on jõutud ühele meelele: kui aasta jooksul on olnud vedajal viis rasket rikkumist, siis viib see igaljuhul tegevusloa kaotamiseni,” rääkis Rembel. Samas lisas ta, et töökord, millised karistused eelnevad viiele rikkumisele, on alles selgitamisel. „Sellest saate peatselt teada,” lubas ta loengul osalenud autovedajatele.

Rembel möönis, et karmilt tegutsedes võiks tegevusloa ära võtta ka juba ühe väga raske rikkumise eest, kui see on tehtud tahtlikult. Samas on siiani viimaste aastate jooksul vedajate karistamisel rakendatud vaid ühel korral ministri kirjalikku hoiatust ning paaril korral on vähendatud CEMT veolubasid. Viimati tunnistati tegevusload kehtetuks 90.-ndatel aastatel, kui oli kaks võltsitud veolubade juhtumit. „Leidsime, et see on väga karm teema,” sõnas Rembel.

Alates möödunud aasta 4. detsembrist, kui rakendus Euroopa Liidu määrus 1071, millega sõnastati kõige raskemad autoveoalased rikkumised, saadab ministeerium vedajale koheselt teate, kui saab info nende rikkumisest. Vedaja peab seejärel andma selgitusi rikkumiste põhjuste kohta. Alates eelmise aasta 4. detsembrist kuni tänavu mai lõpuni oli Eesti vedajatel olnud 80 rasket rikkumist.

Autoveo dokumentatsiooni puudutavad kõige raskemad rikkumised ja kvalifikatsioon Eesti seaduste järgi:

Autovedajate kõige raskemad rikkumised

• sõitjate või veoste vedu ilma kehtivat juhiluba  (juhtimisõigust) omamata - LS § 201• sõitjate või veoste vedu ettevõtja poolt, kellel ei ole kehtivat ühenduse tegevusluba – AutoVS § 31´1• ilma kehtiva tehnonõuetele vastavuse kontrolli tõendita sõiduki juhtimine – LS § 207

Autojuhi sõidu- ja puhkeaja nõuete kõige raskemad rikkumised ja kvalifikatsioon Eesti seaduste järgi :• nädalase või kahe järjestikuse nädala summeeritud sõiduaja ületamine 25 % võrra või rohkem – LS § 245, § 247

• igapäevase tööperioodi jooksul maksimaalse ööpäevase sõiduaja ületamine 50 % võrra või rohkem või ilma puhkepausi või vähemalt 4,5-tunnist katkematut vaheaega võtmata – LS § 246 lg 2, § 248 lg 1, § 249 lg 2• nõutava sõidumeeriku puudumine – LS § 211, § 213• sõidumeeriku tööd häirida võimaldava seadme kasutamine – LS § 215• sõidumeeriku salvestuslehtede võltsimine – LS § 217• sõidumeerikust ja/või juhikaardilt allalaaditud andmete võltsimine – LS § 243 lg 2• võltsitud juhikaardiga sõiduki juhtimine – LS § 217• teise isiku juhikaardiga sõiduki juhtimine – LS § 217• valeandmete ja/või võltsitud dokumentide alusel saadud juhikaardi kasutamine – LS § 217

Sõiduki tehnonõudeid puudutavad kõige raskemad rikkumised ja kvalifikatsioon Eesti seaduste järgi:• sõitmine eriti ohtliku tehnilise veaga sõidukiga, kui see viga avastati  pidurisüsteemis, roolihoovastikus, ratastel/rehvidel, vedrustuses või šassiil ja see kujutab vahetut ohtu liikluses, mis viib otsuseni sõiduk kasutuselt kõrvaldada – LS § 209, § 210

• nõutava kiiruspiiriku puudumine - LS § 210´5• kiiruspiiriku tööd häirida võimaldava seadme kasutamine – LS § 210´5• veoste vedu üle 12 tonnise lubatud täismassiga sõidukiga, kui  selle sõiduki maksimaalset lubatud täismassi ületatakse 20 % võrra või rohkem – TeeS § 40´1 lg 1, LS § 210´1• veoste vedu alla 12 tonnise lubatud täismassiga sõidukiga, kui selle sõiduki maksimaalset lubatud täismassi ületatakse 25 % võrra või rohkem – TeeS § 40´1 lg 1, LS § 210´3

Ohtlike veoste veo nõuete kõige raskemad rikkumised ja kvalifikatsioon Eesti seaduste järgi:

• ohtlike veoste vedu, mille vedamine on keelatud – LS § 256• ohtlike veoste vedu  keelatud või heakskiitmata mahutites, mis ohustab inimelusid või keskkonda sellisel määral, et see viib otsuseni sõiduk kasutuselt kõrvaldada – LS § 256• ohtlike veoste vedu sõidukis ilma ohtlike veoste märgistuseta, mis ohustab inimelusid või keskkonda sellisel määral ohustades, et see viib otsuseni sõiduk kasutuselt kõrvaldada – LS § 256

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077