Riik valib era- ja ühis- transpordi arendamise vahel

MKM valmistab ette uut transpordi arengukava, mis peab andma visiooni, kas Eestis seatakse prioriteetseks maantee- või raudteeveod, era- või ühistransport.

Uus transpordi arengukava koostatakse perioodile 2014-2020. Arengukava koostamist juhtiv majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi arengu- ja investeeringute osakonna juhataja kt Toomas Haidak ütles, et arengukava soovitakse valmis saada ja valitsusele arutamiseks saata järgmise aasta esimeses kvartalis.

Haidaku sõnul peab uus arengukava andma suuna, milline on Eestis era- ja ühistranspordi osakaal. Kuna Eesti on hõredalt asustatud riik, siis on siin oluline eratranspordi kasutamine, rääkis Haidak. Kuigi Eesti ruumilise planeeringu 2030+ eelnõus on öeldud, et Eestis on parema sidustamise jaoks tähtsal kohal ühistransport, siis liikumisanalüüsid näitavad, et väljaspool linnu tehakse 80% liikumisi eratranspordiga. „Ma arvan, et siin tuleb tõsine küsimus,  kuhu seada arengu fookus“ ütles Haidak.

Tema kinnitusel saab ka eratranspordi kasutamist soodustada pannes rõhku teedele, et seal saaks kiiresti ja ohutult liikuda, kui ka tagades eratranspordi kasutamise hinnalt kättesaadavuse. Näitena toob Haidak, et Eesti võib olla vastu kütusteaktsiisi alammäära tõstmisele juhul kui see tuleb EL-is teemaks, või kaotada üldse kütuse aktsiis ja maksustada vastavalt auto kasutamisele – läbisõidu pealt  arvestades asukohta ja liikumist tipptundidel või tipptunni välisel ajal. See on sama mõte, mida kaaluvad hollandlased ja soomlased ning mille osas on USA-s ettepaneku teinud mõttekoda RAND (http://www.rand.org/pubs/research_briefs/RB9576/index1.html).  Kui minna üle läbisõidupõhisele maksustamisele, siis annab see Haidaku kinnitusel võimaluse maksustada ka Eestist läbisõitvaid välisvedajaid, kes praegu Eesti teede kasutamise eest midagi ei maksa.

Üle tuleb vaadata ka riigi ja kohalike omavalitsuste ülesanded teede haldamisel ja ühistranspordi korraldamisel, kuid seda saab teha ainult arvestades kõiki halduskorralduse aspekte.

Lisaks on uue arengukava olulisemad küsimused EL-i transpordirahade kasutamine, prioriteedid maantee- ja raudteevedude vahel, liiklusohutuse suurendamine ja rahvusvaheliste ühenduste parandamine.

Pikemat intervjuud Toomas Haidakuga uue transpordi arengukava põhimõtetest saab lugeda mais ilmuvast Äripäeva infolehest Transport ja Logistika.

Osale arutelus

  • Tanel Raig

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,62 -0.0247448
Brasiilia reaal BRL 4,28 0
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 61,83 0
Hiina jüaan CNY 7,98 0
Hongkongi dollar HKD 9,03 0
Horvaatia kuna HRK 7,41 0
Iisraeli seekel ILS 4,21 0
India ruupia INR 84,47 0
Indoneesia ruupia IDR 17482,49 0
Islandi kroon ISK 134,61 0
Jaapani jeen JPY 129,57 0
Kanada dollar CAD 1,51 0
LAV rand ZAR 16,59 0
Lõuna-Korea vonn KRW 1302,29 0
Malaysia ringgit MYR 4,78 0
Mehhiko peeso MXN 22,17 0
Norra kroon NOK 9,47 0
Poola slott PLN 4,29 0
Rootsi kroon SEK 10,35 0
Rumeenia leu RON 4,66 0
Singapuri dollar SGD 1,59 0
Suurbritannia nael GBP 0,88 -0.0113546
Šveitsi frank CHF 1,15 0
Taani kroon DKK 7,46 0
Tai baht THB 37,51 0
Tšehhi kroon CZK 25,83 0
Türgi liir TRY 6,50 0
Ukraina grivna UAH 32,35 0
Ungari forint HUF 322,91 0
USA dollar USD 1,15 0
Uus-Meremaa dollar NZD 1,75 0
Valgevene rubla BYN 2,43 0
Vene rubla RUB 75,37 0

Valdkonna töökuulutused