Veopakendite kasutamises lepitakse kokku mängureeglid

Eesti Logistika ja Ekspedeerimise Assotsiatsiooni (ELEA) juhatus kiitis heaks veopakendi ringlussüsteemi tegevuseeskirjade projekti. Kui eeskirjad kiidab heaks ka ELEA üldkoosolek, hakkavad 1. maist kehtima kokkuleppelised reeglid veopakendite kasutamises.

ELEA juhatuse esimehe Karli Lamboti sõnul on organisatsiooni liikmed oma tegevuses pikaaegselt puutunud kokku kaupade veopakendiga kaasnevate probleemidega nagu vajadus määrata, kes on veopakendi heaperemehelik omanik, kes peaks veopakendi kasutuselevõtmise eest maksma, miks on kaubaaluse puhul tihti tegemist nn standardile mittevastava pakendiga ja kes vastutab sellise veopakendi purunemisega kaasnevate kaubale põhjustatud kahjude eest. Need küsimused kerkivad Lamboti väitel sageli veoprotsessi erinevate osapoolte vahel. „ELEA otsustas probleemide leevendamiseks ja lahendamiseks välja töötada Eestis kasutamiseks sobivad eeskirjad, mis sisuliselt on veopakendi kasutamisega seotud ettevõtjate omavahelised kokkuleppelised mängureeglid,“ selgitas Lambot.

Lamboti kinnitusel usuvad eeskirjade väljatöötajad, et taoline vabatahtlikult kasutuselevõetav raamistik suurendab kõigi eeskirjade kohaldamisega ühinenud osapoolte tegevusefektiivsust ning hõlbustab igapäevatööd, pikendab veopakendite eluiga - seega on keskkonnasõbralik, ja vähendab ringluses nõuetele mittevastava veopakendi osakaalu.

Aasta alguses esitas juba 2010. aastal tegevust alustanud töörühm veopakendi ringlussüsteemi tegevuseeskirjad. Tegevuseeskirjade eesmärgiks on luua avalikus ringluses ja korduskasutuses olevate veopakendite kasutamise ja haldamise efektiivselt töötav raamistik. Tegevuseeskirjad on jaotatud viide ossa.
Esimene osa reguleerib tegevuseekirjade kohaldamist. Regulatsioon kirjeldab avalikus ringluses ja korduskasutusega standardile vastava veopakendi veoprotsessis (ringlussüsteemis) kasutajate suhteid käsitsemistasude arvestamise ja makseviisi valiku osas, veopakendi omandi, vastuvõtu, parandamise ning muude küsimuste osas. Pakendiseaduse mõttes on pakendeid kolme liiki: esimene liik on müügipakend, teine liik on rühmapakend ning kolmas liik on veopakend. Tegevuseeskirjadega reguleeritud ringlussüsteemis kasutatavad veopakendid on pakendiseaduse mõttes kolmandat liiki pakendid. Tegevuseekirjade kohaselt on veopakendil igal ajahetkel omanik. Nii sätestatakse, et muu kokkuleppe puudumisel on omanikuks isik, kelle valduses on veopakend. Tegevuseeskirjad on dispositiivse iseloomuga, seega kohaldamine eeldab huvitatud poolte vahel sellekohast kokkulepet.

Tegevuseeskirjad on siduvad vaid osapooltele, kes on nende kohaldamises kaubandus- ja veolepingutes kokku leppinud.

Teine osa reguleerib tegevuseeskirjades kasutatud sõnade mõisteid sisaldades veopakendi ringlusega seotud isikute, koostatavate dokumentide ja pakendi nõuete tähendusi.

Kolmas osa reguleerib veopakendi eest tasumise makseviise võimaldades kohaldamises kokkuleppinud pooltel märkida lepingutes lihtsustatult makseviisi tähendusena vastavalt tähistena A (maksmine vastastikuse saldo alusel), B (pakendi eest tasutakse eraldi arve alusel) või C (pakendi eest eraldi ei tasuta, pakendi maksmus sisaldub kauba maksmuses). Pooltel on õigus määrata kokkuleppel ka muu makseviis. Veopakendi väärtuse, selle veoga seotud kulud jms. määravad veoprotsessi osalised eraldi lepingus, tegevuseeskirjades taolisi hinnakokkuleppeid ei sisaldu.

Neljas osa reguleerib ringlussüsteemi toimimist nähes ette veopakendiga kauba saatmise ja tühjade veopakendite tagastamise korra, samuti veopakendite parandamise korra. Tegevuseeskirjade kohaselt allutatakse poolte vahel tekkinud vaidluste lahendamine Harju Maakohtule, kui pooled ei suutnud vaidlusi läbirääkimiste käigus lahendada.

Viies osa reguleerib tegevuseeskirjadest teavitamise ja nende muutmise korda. Tegevuseeskirjad tehakse kõigile kättesaadavaks ELEA kodulehe kaudu aadressil: www.elea.ee. Tegevuseeskirjade toimimist hakkab jälgima ELEA juhatuse otsusel moodutatud ELEA Veopakendi Komisjon, mille koosseisu kuuluvad nii ELEA kui ka teiste turuosaliste esindajad. ELEA Veopakendi Komisjon analüüsib ka kohaldamisel kerkinud probleeme ning teeb vajadusel tegevuseeskirjade muutmise ettepanekuid.

Tegevuseeskirjadele lisatakse veopakendi ringlussüsteemi toimimist selgitav tegevusskeem ning mõnede veopakendite kõlbulikkusmääratlused.

Tegevuseeskirjad esitatakse kinnitamiseks 2. aprillil toimuvale ELEA üldkoosolekule. Kui üldkoosolek annab oma heakskiidu, siis jõustuvad tegevuseeskirjad 2012. aasta 1. maist.

Osale arutelus

  • Tanel Raig

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,57 0
Brasiilia reaal BRL 4,43 0
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 59,97 0
Hiina jüaan CNY 7,81 0
Hongkongi dollar HKD 8,83 0
Horvaatia kuna HRK 7,39 0
Iisraeli seekel ILS 4,26 0
India ruupia INR 81,30 0
Indoneesia ruupia IDR 16484,15 0
Islandi kroon ISK 139,23 0
Jaapani jeen JPY 128,18 0
Kanada dollar CAD 1,51 0
LAV rand ZAR 16,27 0
Lõuna-Korea vonn KRW 1279,84 0
Malaysia ringgit MYR 4,73 0
Mehhiko peeso MXN 22,87 0
Norra kroon NOK 9,74 0
Poola slott PLN 4,29 0
Rootsi kroon SEK 10,24 0
Rumeenia leu RON 4,65 0
Singapuri dollar SGD 1,56 0
Suurbritannia nael GBP 0,90 0
Šveitsi frank CHF 1,13 0
Taani kroon DKK 7,47 0
Tai baht THB 37,11 0
Tšehhi kroon CZK 25,76 0
Türgi liir TRY 6,06 0
Ukraina grivna UAH 31,54 0
Ungari forint HUF 323,40 0
USA dollar USD 1,13 -0.0088441
Uus-Meremaa dollar NZD 1,66 0
Valgevene rubla BYN 2,39 0
Vene rubla RUB 75,48 0

Valdkonna töökuulutused