Trotsides uude aastasse

Logistikafirmad ootavad, et uus aasta tooks selgust maailmamajanduses, ja loodavad, et on kõigele vaatamata võimelised 2012. aastal saavutama paremaid tulemusi kui tänavu.

"Sel aastal on läinud veidi paremini kui eelmisel aastal, aga tööd on ka rohkem tehtud. Mis järgmisel aastal saab, see huvitaks kõiki. See on miljoni dollari küsimus," ütles Arco Transport ASi juhataja Ivo Krumm.

Ta lisas, et Eesti positsioon on küll hea, aga me oleme nii väikesed, et meid mõjutab iga väike liikumine Euroopas.

DSV Transport ASi juht Jaan Lepp loodab, et ülemaailmne makromajanduslik määramatus saab järgmisel aastal mingigi selguse. "Ettevõtte tasandil teeme kõik selleks, et aasta tuleks parem kui 2011. aasta," ütles Lepp.

Loodame, et must stsenaarium käiku ei lähe. 2011. aasta lõpp on majanduses olnud ärevam ning pannud Harju AB ASi oma konservatiivset eelarvet veelgi konservatiivsemaks tegema. Praegu korraldatakse tegevust turgudel ringi ning püütakse sellega riske hajutada. "Suurem huvi ja kindlamad turud on Aasia ja Venemaa pool. Lõuna-Euroopa riigid praegu nii kindlad ei ole," rääkis Harju AB juhataja Karl Vilipõld. Tema sõnul valmistub firma mustaks stsenaariumiks, lootes seejuures, et see ei täitu.

Vilipõld ei usu, et kaubamahud tuleval aastal suurenevad, aga ta loodab, et on rohkem tööd ning selle nimel jätkatakse ka uuel aastal uute turgude ehk tegevusgeograafia laienemisvõimaluste otsimist.

Lepingute puuduse üle ei kurdeta. Lepa sõnul on võrreldes eelmise aasta sama ajaga pikaajaliste lepingute seis parem.

Vilipõld kinnitas, et ka neil pole tänu firma pikale ajaloole ja laiale profiilile lepingud probleemiks, kuid turgude käitumine on see, mis võib muutusi tuua. "Lepingud ja nende pikaajalisus on üks teema, aga karta on, et mahtudes tulevad ilmselt korrektiivid," lisas ta.

Krummi sõnul saab tuleva aasta lepingute küsimus selgemaks detsembris. "Praegu pole püsivaid lepinguid veel sõlmitud," märkis ta ja lisas, et Eesti ettevõtete vahel tihti kirjalikke lepinguid polegi.

Küsimusele, mis tuleval aastal enim hirmutab, vastavad logistikafirmade juhid, et peamiseks riskiks on majandusolukord väljaspool Eestit.

"Eks ikka üldine majandusolukord ehk kui sügavasse langusesse see viskub. Languse sügavuses ja järskuses ongi peamine küsimus," rääkis Vilipõld ja lisas: "Karta on, et paremaks midagi tuleval aastal ei lähe. Ei ole selliseid objektiivseid põhjusi, miks peaks seda ootama."

Krumm hoiab hoolega silma peal riikide rahandusseisul. "Probleemsete riikide - Kreeka, Hispaania ning Itaalia - uutelt valitsustelt ootaks ka mingit turukindlust, sest see mõjutab meid kõiki. Tarbija on see, kes lõpuks meile kauba transpordi võimalikuks teeb."

Leppa ei hirmuta miski. Ta ütleb, et nii nagu Eesti riik, on DSV ka kõige raskematel aegadel hakkama saanud ja saab ka edaspidi.

Kütus jätkab kallinemist. Selle kohta, kuhu liiguvad tuleval aastal logistikateenuste hinnad, on erinevaid arvamusi. Lepp arvab, et need lähevad nafta kasvava hinnaga sama teed.

Krummi sõnul ähvardavad kütuse hinnad tõusta. "Kütuse hind on kogu aeg tõusnud. Ka sel aastal on tegemist olnud päris suure tõusuga. Veohindades see kliendile veel kajastunud palju pole," rääkis ta ja lisas, et tuleval aastal usub ta, et veohindadele tuleb suur surve.

Vilipõld arvas, et kuhu need hinnad ikka raskel ajal lähevad. "Neid üritatakse allapoole suruda. Siin ei ole pääsu. Ühelt poolt trügivad kõik sisendhinnad koos kütusega neid üles, aga konkurents ja majandus panevad hinnad surve alla," selgitas ta.

Osale arutelus

  • Kadrin Karner

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,59 0.0188739
Brasiilia reaal BRL 4,29 0.6834194
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0357818
Filipiinide peeso PHP 59,85 0.6660836
Hiina jüaan CNY 7,72 0.2481615
Hongkongi dollar HKD 8,93 -0.0436325
Horvaatia kuna HRK 7,43 -0.0309639
Iisraeli seekel ILS 4,20 0.071432
India ruupia INR 80,99 0.1236323
Indoneesia ruupia IDR 16146,74 0.3721669
Islandi kroon ISK 137,64 -0.5419467
Jaapani jeen JPY 124,13 -0.1528314
Kanada dollar CAD 1,51 0.2317267
LAV rand ZAR 15,70 0.656646
Lõuna-Korea vonn KRW 1279,66 0.2703317
Malaysia ringgit MYR 4,68 0.0448536
Mehhiko peeso MXN 21,70 0.7990523
Norra kroon NOK 9,75 0.1531158
Poola slott PLN 4,29 0.0770614
Rootsi kroon SEK 10,28 0.2788693
Rumeenia leu RON 4,69 0.0554702
Singapuri dollar SGD 1,54 0.0259034
Suurbritannia nael GBP 0,88 -0.2600339
Šveitsi frank CHF 1,13 0.3899672
Taani kroon DKK 7,46 -0.0535669
Tai baht THB 36,14 0.010238
Tšehhi kroon CZK 25,52 -0.0509065
Türgi liir TRY 6,11 0.5150652
Ukraina grivna UAH 31,90 -0.2307938
Ungari forint HUF 319,23 -0.6566254
USA dollar USD 1,14 -0.0526454
Uus-Meremaa dollar NZD 1,69 0.4341362
Valgevene rubla BYN 2,45 -0.1061051
Vene rubla RUB 75,82 0.3856746

Valdkonna töökuulutused

VENIPAK EESTI OÜ otsib MÜÜGIESINDAJAT

Venipak Eesti OÜ

24. jaanuar 2019