Aruanne: Lennuliiklus ohus

Täna avaldatud Euroopa lennuliikluse korraldamise üldkava nn ühtset Euroopa taevast käsitlev arenguaruanne on murettekitav, märkis Siim Kallas täna raporti ettekandmisel.

Kõnealune kava hõlmab kaugeleulatuvaid ettepanekuid, mis on seotud üleeuroopalise lennuliikluse juhtimissüsteemi kehtestamisega 2030. aastaks.

Transpordiküsimuste eest vastutav Euroopa Komisjoni asepresident Siim Kallas märkis, et on olemas tõsine oht, et me jääme ajahätta ega suuda täita lennureiside järele suurenevat nõudlust, mis 2030. aastal on peaaegu kahekordistunud. Ühtse Euroopa taeva üldkava jaoks on 2012. aasta murranguline tegutsemisaasta, mil kaalul on väga palju. Euroopa Komisjoni koostatud nn valgusfoori-hinnangust ilmneb, et tehtud tööle vaatamata on enamik liikmesriike oranžis või punases tsoonis ning nad ei tarvitse olla suutelised täitma 2012. aastaks seatud otsustava tähtsusega eesmärke (vt lisatud nn valgusfoori-hinnangu tabelid).

 

 Ühtse Euroopa taeva üldkava jaoks on 2012. aasta olulise tähtsusega eelkõige seoses nelja põhikohustusega:
- tulemuslikkuse kava, milles on sätestatud lennuliikluse korraldamise põhieesmärgid (kohaldatakse 2012. aasta algusest);
- üheksa funktsionaalset õhuruumiosa (võetakse kasutusele 2012. aasta lõpus);
-lennuliikluse korraldamise võrgustiku haldusasutuseks on määratud Eurocontrol;
-ühtse Euroopa taeva lennuliikluse tehnoloogilise juhtimissüsteemi SESAR üleminekuetapp (alates 2014. aastast), mis tähendab suundumist teadus- ja arendustegevuse etapist uute seadmete ja tehnoloogia laialdasele kasutamisele.

Komisjoni täna avaldatud ja kahel arenguaruandel põhineva nn valgusfoori-hinnangu tulemused tekitavad tõsist muret seoses ühtse Euroopa taeva üldkava kahe põhiaspektiga: tulemuslikkuse kava ja funktsionaalsed õhuruumiosad.

1. Tulemuslikkuse kava
Tulemus: 27st liikmesriigist üksnes viis liikmesriiki (Belgia, Taani, Leedu, Luksemburg ja Madalamaad) on nn rohelises tsoonis ning 2012.–2014. aastaks seatud mõlema eesmärgi (kulud ning läbilaskevõime/hilinemised) saavutamisega järje peal. Komisjon avaldas täna soovitused, milles palutakse liikmesriikidel kõnealused eesmärgid uuesti läbi vaadata. Vajaduse korral saaks komisjon vastu võtta siduva otsuse, millega nõutakse, et asjaomane liikmesriik või liikmesriigid rakendaksid erimeetmed olukorra parandamiseks, kuigi eesmärkide saavutamiseks napib nii aega kui ka raha.

Liikmesriikide praeguste kavade alusel oleks võimatu täita üle-euroopalist läbilaskevõime-eesmärki – vähendada hilinemist 2014. aastaks nii, et see ei oleks suurem kui 0,5 minutit lennu kohta. Kui see eesmärk saavutatakse, saaks aastatel 2012–2014 kokku hoida ligi 920 miljonit eurot tänu hilinemiste arvu vähenemisele ja nende kestuse lühenemisele.

Lisaks sellele ei oleks riiklike tulemuslikkuse kavadega võimalik saavutada üle-euroopalist eesmärki, mis on seotud lennuliikluse korralduse kulutasuvuse parandamisega 2,4% võrra 2014. aastaks. Sellel oleks arvestatav mõju nii õhuruumi kasutajatele kui ka ühtse Euroopa taeva usaldusväärsuse suurendamisele. Eesmärgi saavutamiseks on vaja võtta täiendavad meetmed, et säästa 250 miljonit eurot kogu kolmeaastase võrdlusperioodi jooksul (2012–2014).

2. Funktsionaalsed õhuruumiosad (FABd)
Tulemus: Kõik funktsionaalsed õhuruumiosad (v.a Taani/Rootsi funktsionaalne õhuruumiosa) kuuluvad oranži või punasesse tsooni, mis paneb tõeliselt muretsema. Komisjon palub liikmesriike tungivalt oma meetmeid tõhustada. Siseriiklike meetmete puudumise tõttu võib komisjon olla sunnitud uuesti läbi vaatama ühtse Euroopa taeva õigusaktide paketi, et võtta kasutusele radikaalsem lahendus.

Osale arutelus

  • Jaana Pikalev

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,57 -0.0383093
Brasiilia reaal BRL 4,44 -0.0360117
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 60,76 0.0197554
Hiina jüaan CNY 7,82 -0.0357823
Hongkongi dollar HKD 8,93 -0.0347191
Horvaatia kuna HRK 7,42 -0.0323463
Iisraeli seekel ILS 4,17 -0.0527211
India ruupia INR 79,69 -0.0351247
Indoneesia ruupia IDR 16607,35 -0.0351528
Islandi kroon ISK 123,02 0.0081294
Jaapani jeen JPY 126,07 -0.04757
Kanada dollar CAD 1,50 0.0334247
LAV rand ZAR 16,70 -0.2610202
Lõuna-Korea vonn KRW 1281,51 0.0312229
Malaysia ringgit MYR 4,67 -0.0364244
Mehhiko peeso MXN 21,61 0.1519799
Norra kroon NOK 9,64 0.0197087
Poola slott PLN 4,30 0.0232364
Rootsi kroon SEK 10,45 0.0066974
Rumeenia leu RON 4,65 -0.0150428
Singapuri dollar SGD 1,56 -0.0447313
Suurbritannia nael GBP 0,89 -0.0111844
Šveitsi frank CHF 1,13 0.0441073
Taani kroon DKK 7,46 0.0040241
Tai baht THB 37,73 0.0554258
Tšehhi kroon CZK 25,71 -0.0505325
Türgi liir TRY 6,64 0.1539669
Ukraina grivna UAH 31,49 -0.035241
Ungari forint HUF 323,70 0.1454073
USA dollar USD 1,14 -0.0351648
Uus-Meremaa dollar NZD 1,73 -0.0057934
Valgevene rubla BYN 2,33 -0.0343909
Vene rubla RUB 75,97 -0.0565728

Valdkonna töökuulutused