Aruanne: Lennuliiklus ohus

Täna avaldatud Euroopa lennuliikluse korraldamise üldkava nn ühtset Euroopa taevast käsitlev arenguaruanne on murettekitav, märkis Siim Kallas täna raporti ettekandmisel.

Kõnealune kava hõlmab kaugeleulatuvaid ettepanekuid, mis on seotud üleeuroopalise lennuliikluse juhtimissüsteemi kehtestamisega 2030. aastaks.

Transpordiküsimuste eest vastutav Euroopa Komisjoni asepresident Siim Kallas märkis, et on olemas tõsine oht, et me jääme ajahätta ega suuda täita lennureiside järele suurenevat nõudlust, mis 2030. aastal on peaaegu kahekordistunud. Ühtse Euroopa taeva üldkava jaoks on 2012. aasta murranguline tegutsemisaasta, mil kaalul on väga palju. Euroopa Komisjoni koostatud nn valgusfoori-hinnangust ilmneb, et tehtud tööle vaatamata on enamik liikmesriike oranžis või punases tsoonis ning nad ei tarvitse olla suutelised täitma 2012. aastaks seatud otsustava tähtsusega eesmärke (vt lisatud nn valgusfoori-hinnangu tabelid).

 

 Ühtse Euroopa taeva üldkava jaoks on 2012. aasta olulise tähtsusega eelkõige seoses nelja põhikohustusega:
- tulemuslikkuse kava, milles on sätestatud lennuliikluse korraldamise põhieesmärgid (kohaldatakse 2012. aasta algusest);
- üheksa funktsionaalset õhuruumiosa (võetakse kasutusele 2012. aasta lõpus);
-lennuliikluse korraldamise võrgustiku haldusasutuseks on määratud Eurocontrol;
-ühtse Euroopa taeva lennuliikluse tehnoloogilise juhtimissüsteemi SESAR üleminekuetapp (alates 2014. aastast), mis tähendab suundumist teadus- ja arendustegevuse etapist uute seadmete ja tehnoloogia laialdasele kasutamisele.

Komisjoni täna avaldatud ja kahel arenguaruandel põhineva nn valgusfoori-hinnangu tulemused tekitavad tõsist muret seoses ühtse Euroopa taeva üldkava kahe põhiaspektiga: tulemuslikkuse kava ja funktsionaalsed õhuruumiosad.

1. Tulemuslikkuse kava
Tulemus: 27st liikmesriigist üksnes viis liikmesriiki (Belgia, Taani, Leedu, Luksemburg ja Madalamaad) on nn rohelises tsoonis ning 2012.–2014. aastaks seatud mõlema eesmärgi (kulud ning läbilaskevõime/hilinemised) saavutamisega järje peal. Komisjon avaldas täna soovitused, milles palutakse liikmesriikidel kõnealused eesmärgid uuesti läbi vaadata. Vajaduse korral saaks komisjon vastu võtta siduva otsuse, millega nõutakse, et asjaomane liikmesriik või liikmesriigid rakendaksid erimeetmed olukorra parandamiseks, kuigi eesmärkide saavutamiseks napib nii aega kui ka raha.

Liikmesriikide praeguste kavade alusel oleks võimatu täita üle-euroopalist läbilaskevõime-eesmärki – vähendada hilinemist 2014. aastaks nii, et see ei oleks suurem kui 0,5 minutit lennu kohta. Kui see eesmärk saavutatakse, saaks aastatel 2012–2014 kokku hoida ligi 920 miljonit eurot tänu hilinemiste arvu vähenemisele ja nende kestuse lühenemisele.

Lisaks sellele ei oleks riiklike tulemuslikkuse kavadega võimalik saavutada üle-euroopalist eesmärki, mis on seotud lennuliikluse korralduse kulutasuvuse parandamisega 2,4% võrra 2014. aastaks. Sellel oleks arvestatav mõju nii õhuruumi kasutajatele kui ka ühtse Euroopa taeva usaldusväärsuse suurendamisele. Eesmärgi saavutamiseks on vaja võtta täiendavad meetmed, et säästa 250 miljonit eurot kogu kolmeaastase võrdlusperioodi jooksul (2012–2014).

2. Funktsionaalsed õhuruumiosad (FABd)
Tulemus: Kõik funktsionaalsed õhuruumiosad (v.a Taani/Rootsi funktsionaalne õhuruumiosa) kuuluvad oranži või punasesse tsooni, mis paneb tõeliselt muretsema. Komisjon palub liikmesriike tungivalt oma meetmeid tõhustada. Siseriiklike meetmete puudumise tõttu võib komisjon olla sunnitud uuesti läbi vaatama ühtse Euroopa taeva õigusaktide paketi, et võtta kasutusele radikaalsem lahendus.

Osale arutelus

  • Jaana Pikalev

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,56 -0.0703955
Brasiilia reaal BRL 4,38 -0.3139789
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.010227
Filipiinide peeso PHP 61,43 -0.0975753
Hiina jüaan CNY 7,49 -0.0879953
Hongkongi dollar HKD 9,20 -0.3087022
Horvaatia kuna HRK 7,38 0.0528706
Iisraeli seekel ILS 4,22 -0.0899685
India ruupia INR 79,87 -0.1163023
Indoneesia ruupia IDR 16643,64 0.0024635
Islandi kroon ISK 123,23 -0.0081142
Jaapani jeen JPY 130,52 0.1150571
Kanada dollar CAD 1,51 -0.2773376
LAV rand ZAR 15,10 0.6199008
Lõuna-Korea vonn KRW 1273,09 0.1668017
Malaysia ringgit MYR 4,66 -0.1006532
Mehhiko peeso MXN 23,47 0.0596778
Norra kroon NOK 9,53 -0.1027124
Poola slott PLN 4,30 0.1116435
Rootsi kroon SEK 10,28 -0.1194766
Rumeenia leu RON 4,63 0.073496
Singapuri dollar SGD 1,58 -0.0063323
Suurbritannia nael GBP 0,87 0.1260023
Šveitsi frank CHF 1,17 -0.1193216
Taani kroon DKK 7,45 0.0671935
Tai baht THB 37,82 -0.0044942
Tšehhi kroon CZK 25,65 0.1405427
Türgi liir TRY 5,33 0.9468262
Ukraina grivna UAH 30,63 -0.3144296
Ungari forint HUF 318,91 0.3650669
USA dollar USD 1,17 -0.4416136
Uus-Meremaa dollar NZD 1,70 0.2886938
Valgevene rubla BYN 2,35 -0.2125489
Vene rubla RUB 73,46 0.2593209

Valdkonna töökuulutused