Autor: Kadrin Karner • 21. november 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Aasta Logistikategu 2011 finalistid

Tänavu sügisel valitakse juba kümnendat korda Aasta Logistikategu. Vaata finaali jõudnud tegusid ja hääleta oma lemmiku poolt.  

Käesolevaga kuulutame avatuks rahvahääletuse Aasta Logistikateo 2011 väljaselgitamiseks. Selleks saatke palun hiljemalt 10.12.2011 e-kiri oma lemmikteoga aadressile [email protected], lisades hääletaja identifitseerimiseks kindlasti ka enda nime ja ettevõtte. Hääletada saab vaid üks kord ja ühe logistikateo poolt. Omaenese logistikateole antud hääled ei lähe arvesse.

Finaali jõudnud logistikategusid hinnatakse nii kaheksaliikmelise zürii, kui Eesti logistikaavalikkuse poolt hääletamise teel. Sealjuures on zürii otsusel 50% ning avalikkuse hinnangutel 50% osakaal. Võitja selgub kaalutud häälte summeerimisel. Punktide võrdse jagunemise korral saab määravaks zürii otsus. Zürii koosseisu kuuluvad kolm Äripäeva logistikaajakirjanikku ning viis PROLOG-i juhatuse liiget. 

Konkursi Aasta Logistikategu 2011 finalistid 

1. 3Selli – Lahinglennukite termokiletamine Soovimaks oma müüdavat vara kaitsta võimalike transpordil tekkivate kahjustuste vastu, soovis meie klient leida võimaluse lahinglennukite katmiseks kogu transpordiprotsessi vältel. Lennukite suuremad osad kaeti eraldi. Sensitiivsematesse kohtadesse asetati niiskust imavad kotikesed, mis välistavad niiskuskahjustused temperatuuri muutumisel. Kile kinnitati ja kuumutati kuumseadmega. Katmisprotsessi lõpetuseks lisati ventilatsiooniklapid säilitamaks loomulik ventilatsioon. Kile kahjustamine transpordil pakub kaubaomanikule võimaluse leidmaks kahjustuse tekkehetk.

2. Eesti Logistikaklaster – Pööringud Tallinna Sadama, Tallinna Lennujaama ja CF&S’i koostöösEesmärk oli teha Tallinnast Läänemere kruiiside algus- ja lõpp-punkt, tuues Eestisse rohkem pööringuturiste, kelle teenindamine on keskmisest suurema kasumlikkusega nii kaubandus-, turismi- kui ka transpordisektorile. Laevakruiiside mõistes on pööring reisijate vahetamise protseduur, kus sama sihtkoht on nii kruiisi algus- kui ka lõpp-punktiks. Kruiisifirma Happy Cruises lõpetas Tallinnas kruiisi, saatis reisijad lennuki peale, võttis lennujaamast uued turistid vastu, kellega järjekordsele kruiisile mindi. Tallinnas toimus pööring 5 korda, teenindati 7204 kruiisireisijat. Vastavalt Tallinna Sadama analüüsile on pööringu kogukäive tavakülastustest 2,3 korda suurem (kruiisifirma ostud ettevõtetelt, reisijate kulutused linnas) ning 3,6 korda suurem kui võrrelda ainult kruiisifirma oste ettevõtetelt (sadama-, lootsi-, lennujaama- ja veeteedeameti maksud, transport, ekskursioonid, pagasikäitlus, agenteerimistasud, laevavarustamine jms). Tänu edukale tööle käesoleval aastal, on 2012 oodata kuni 20 000 pööringuturisti. Pööringu teostajad olid Eesti Logistikaklastris koostööd tegevad Tallinna Sadam, Tallinna Lennujaam ja CF&S Estonia (tegeles laevade agenteerimise ja reisijate pagasi veoga).

3. Eesti Raudtee – Koidula piirijaama avamineKaasaegse Eesti suurim rajatud uus taristuobjekt, 70 miljonit eurot maksnud ja tänavu avatud Koidula moodne piirijaam, suurendab raudtee läbilaskevõimet, Eestit läbivate logistikakanalite konkurentsivõimet ning muudab kaupade piiriülese liikumise efektiivsemaks koondades piiriületusega seotud protseduurid ning kaubakäitlemise ja raudteeveeremi hooldusega seotud funktsioonid kompaktselt ühte jaama. Nüüdsest on taas võimalik raudteed pidi üle piiri liigutada kõiki kaubagruppe. Koidula jaama rakendumisega vabanes Tartu piirijaama staatusest, millega vähenesid oluliselt linna turvalisuse ja ohutusega seotud riskid. Piirijaam taasühendas Eesti territooriumil Tartu-Valga-Koidula raudteelõigud, mis avab uued võimalused kaupade ja reisijate veoks nii Eesti siseselt kui naaberriikide vahel ning arendab kohalikku elu.

4. Farm Plant Eesti (FPE) – Veotellimuste ja arvete haldamise süsteemi väljatöötamine2011. aastal arendas FPE välja viljavedude korraldamiseks infosüsteemi lahenduse veotellimuste ja veotarvete haldamiseks. Süsteem on veebipõhine ning veotellimuste keskkonda pääsevad ligi tarnijad (veotellimuste esitamiseks) ning lepingulised transpordiettevõtted (veotellimuste täitmiseks võtmiseks ning toimunud vedude kinnitamiseks). Veoarved vormistatab FPE vedajate eest ise. Selle tulemusena on paranenud logistiku tööaja kasutamise efektiivsus (logistik suudab päevas hallata ~80 koormat – võtta vastu veotellimusi, jagada neid vedajatele, jälgida veotellimuste täitmist ning kinnitada vedusid veoarve koostamiseks). Samuti on paranenud veoarvete täpsus (kulude kokkuhoid) ning kuna veoarveid teeb Farm Plant ise, siis hiljemalt 3 päeva pärast vedu on neil ka veoarved olemas. Süsteemi arendamise rahaliseks investeeringuks oli 0 eurot ning ainuüksi arvete tegemise üle kontrolli võtmisega on saavutatud kulude kokkuhoid viljahooajal (6 nädalat) ca 12 000 eurot (enam tehtud arvete tõttu + tööaja kokkuhoid arvete kontrollimisel).

5. Girf – Elektroonilise piirijärjekorra süsteemi GoSwift väljatöötamineSiseministeerium, Girf OÜ ja ERAA töötasid koostöös välja GoSwift sõidukite elektroonilise järjekorrasüsteemi. Alates 01.08.2011  töötab see kõikides Eesti-Vene maanteepiiripunktides, Venemaa suunal. Süsteemi aadress on www.eestipiir.ee. Eraldi konkursi raames loodi turvalised piiriääsed sõidukite ootealad. GoSwift võimaldab juhtidel piiriületuse aega eelnevalt broneerida. Autod seisavad elektroonilises järjekorras ning saabuvad piirile vahetult enne nende piirile suunamist. Käivitatud süsteemi tulemusena on füüsilised järjekorrad piiripunktides kadunud; likvideeriti võimalus järjekorrakohaga hangeldamiseks; tegelik piiriületuse ooteaeg on lühenenud; piiriületamise aeg on ennustatav, mistõttu juhid saavad oma aega reguleerida; veofirmadel ja kauba omanike tulud on kasvanud, kuna kaup, kallid liisinguveokid ning autojuhid ei pea seisma päevade kaupa piirijärjekordades.

6. Lux Express – Simple Express rahvusvaheliste odavbussiliinide käivitamine Lähtuvalt Lux Express Grupi missioonist pakkuda paremaid reisilahendusi ja visioonist vedada aastal 2013 üks miljon reisijat toodi 2010. aastal turule Simple Expressi tootekontseptsioon. Simple Express on odavbussiliinide võrk, mis ühendab omavahel Tallinnat, Riiat, Vilniust, Peterburi ja Varssavit. Simple Express pakub head teenindust ja võimalust reisida kaasaegsete ning mugavate bussidega kõikidesse sihtpunktidesse soodsalt. Piletihinnad kõikidesse sihtpunktidesse algavad 3 eurost. Samuti on liinidel vahepeatused Pärnus, Tartus ja Kaunases. 2010. aastast on Simple Expressi bussidega reisinud juba üle 275 000 reisija. Kui algselt võeti Simple Express bussidena kasutusele kuni 8 aasta vanused renoveeritud bussid, siis tänaseks on bussipark vahetatud uute vastu.

7. Pakendimeister – Kärgpappaluste väljatöötaminePakendimeister OÜ juurutas tootmisse kärgpapist aluste tootmise. Kärgpappaluste tootmine Eestis sai alguse ideest leida alternatiivi rasketele ja mitte eriti loodussõbralikele puitalustele. Meie eesmärgiks on tõsta tootmis-, logistika- ja transpordiettevõtete efektiivsust kaupade transpordil, läbi mille tekib võimalus suurendada kasumlikkust. Tänu aluste väikesele kaalule (ca 3kg) on neid oluliselt kergem ja lihtsam käidelda kui puitaluseid. Samas on nad ka loodussõbralikud (1 aluse valmistamiseks kulub ainult 3kg puitu, puitaluse valmistamiseks aga ca 30kg puitu) ning lihtsalt taaskäideldavad. Aluste valmistamisel lähtutakse alati kliendi soovist, arvestades kasutamistingimusi ja otstarvet (mõõtmed, kandevõime, transpordi eripära jne). Samuti on võimalik aluseid kujundada selliselt, et kasutades neid müügisaalis koos atraktiivse pakendiga, ei pea mõtlema eraldi kaubaalust varjavatele materjalidele.

8. Sillamäe Sadam – Veokite parklakompleksi Sillamäe Truck Stop avamineSillamäe Truck Stop parklakompleksi rajamisel ei lähtutud üksnes äriühingu enda huvidest, vaid palju laiemaid eesmärke oli mitu:• Esimese Euroopa tingimustele vastava turvalise veokite parkla teke Ida-Euroopas, kus juhtidel on võimalik puhata olenemata sellest, kas nad liiguvad üle riigipiiri või mitte.

• Kahe suure majandusruumi – EL ja SRÜ - vahelise kaubavahetuse ja logistika soodustamine.• Liiklusohutuse ja keskkonnatingimuste parandamine Ida-Virumaal.• Veokijuhtidele puhke- ja olmetingimuste loomine.• Eesti riigi maine ja konkurentsivõime tõstmine.• Tolliametnike töötingimuste parandamine.Sillamäe Truck Stopi rajamisega kaasnes:

• Kadusid pikad veokite järjekorrad maanteel E20, mis ohustasid liiklust ja keskkonda (sh. Narva linnas).

• Autojuhid võivad piiriületuse aja varakult broneerida ja kasutada seda aega töö- ja puhkeaja režiimi rikkumata otstarbekamalt. Juhte teavitatakse piiriületuse aja saabumisest varakult valgustabloode abil ja telefoni teel, vajadusel on ka äratusteenus.

• Teenused autojuhtidele: tollikontroll, veoste deklareerimine ja eeldeklareerimine, tolliteabe elektroonne  edastamine, kohvik, tualetid, duširuumid, sideteenused, prügikonteinerid, veokite väikeremont jms. Teenuste nimekiri edaspidi pikeneb, näiteks laevapiletite ostmise näol Venemaale.• Parkla hoones said uued töö- ja olmeruumid tolliametnikud. Nüüd saab Sillamäe tollipunkt osa koormust üle võtta ka Narva kitsastes tingimustes töötavalt maanteepiiripunktilt.• Kui peaks hakatama rajama üle Narva jõe uut silda koos tollirajatistega, siis pole seal vaja suurt  territooriumi – veokite jaoks saab kasutada Sillamäe ooteala.Parklakompleks töötab ja esimesed tulemused on rõõmustavad.

9. Tartu linnavalitsus koostöös SEBEga – Tartu ühistransporditeenuse kaasajastamineTartu ühistransporditeenuse uuendamise algatajaks oli Tartu linnavalitus, idee teostajaks bussifirma SEBE. Üheks eesmärgiks on pakkuda ühistransporti kasutavale linnakodanikule senisest suuremat mugavust ja kindlustunnet ning  innustada autoga sõitjaid valima ühistransporditeenuseid, teiseks on tuua linnaliiklusesse keskkonnasäästlikumaid lahendusi. 

2011. aasta jaanuarist tõi SEBE liinile 51 uut kaasaegset madalapõhjalist ja ühtse värvilahendusega linnaliinibussi, mille  hulgas on ka Eesti esimesed 5 gaasibussi. Kõikidel bussidel on elektroonilised infotablood, mille juurde on võimalik tulevikus integreerida peatuste reaalaja infosüsteem. Uuenenud on ka remondikorraldus, kus busside remonti korraldavad täies ulatuses busside tootjapoolsed müügiesindused. See võimaldab operaatoril keskenduda kõrgeima reisiteenuse kvaliteedi tagamisele. 

Linnaliinis on reisijate arv 2011. aasta esimese 10 kuuga kasvanud 400 000  võrra (ca 4%) ning piletitulu suurenenud ca 7%. Reisijate tagasiside on olnud väga positiivne ning ühtne bussidisain on muutnud linnapildi sümpaatsemaks. Gaasibussid on õigustanud end töökindlusega ning ca 10% madalamate opereerimiskuludega.

10. Viru Keemia Grupp (VKG) – Põlevkiviveokite asendamine 13km pikkuse tarnekonveierigaKaetud maapealse konveieri projekti alustati 2009. aastal. Rajatise pikkuseks on 13 kilomeetrit ja laiuseks 4 m, see on pikim konveier Ida-Euroopas. Koormatud konveieri kiirus on 20 km tunnis. Konveieri jaoks rajatud koridori laius on 12 meetrit (ühel pool konveierit kulgeb teenindustee) ning see läbib viie valla territooriumi. Konveieri projekti planeerimisse olid kaasatud ka avalikkus, loodusspetsialistid ning jahimehed. Kogu trassi pikkuses on konveieris spetsiaalsed väikeloomade tunnelid ning sillad suurte loomade jaoks, et kõikidele metsaelanikele oleks tagatud konveieri ületusvõimalus.

VKG Ojamaa kaevandusest kulgev konveier hakkab alates 2012. aasta algusest tarnima põlevkivi kõikidele kontserni õlivabrikutele. Tunnis hakkab uus konveier tarnima 700 tonni toorainet, päevas see teeb 10 000 tonni ja aastas kuni 3 200 000 tonni. Konveieri tarnevõime on võrreldav 150 veoautoga või vähemalt 100 raudteevaguniga, millele oleks olnud vaja rajada ka raudtee. Projekti kogumaksumus on 13,8 miljonit eurot. Toormaterjali tarnimisel puudub tolm ja heitgaasid, see ei kahjustata teid ja müra praktiliselt puudub. Uut rajatist teenindab ja hooldab vaid 14 inimest. Projekt sai teostatud koostöös Saksa ehituskontserniga ThyssenKrupp.

Varasematel aastatel on Logistikateo eest Suure Auhinna pälvinud DPD Eesti, SmartPOST, Magnum Logistics, A Le Coq, Lextrans/Autologistika, Sillamäe Sadam, DFDS Transport (praegune DSV), Schenker ja Telema. 

 

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077