Sobimatu kosilane pööritab vaidlusi

Kaheksa kuud tagasi sõlmitud leping Tallinna Sadama ja Rail Garanti nimelise Venemaa päritolu ettevõttega, pahandab kaotajaks jäänud Transiidikeskust.

Otsus riivas aga praegust monopoolset konteineriäri ajavat Muuga sadama operaatorfirmat, mille suuromanikuks on Anatoli Kanajev. Asjasse süvenemata ütlevad kõrvaltvaatajad, et transiidimagnaat pelgab lihtsalt konkurentsi ega taha Muuga konteineriterminali naabrusesse rivaali. Kuid samas on mõned ebaselged faktid kogu protsessi kulgemise kohta tekitanud küsimusi ka Tallinna Sadamale ning asjasse on pühendatud ka kaitsepolitsei ja riigikontroll.

Kanajev on võtnud nõuks, maksku, mis maksab, Rail Garanti terminali kerkimist Muugale ära hoida ning püüab seda saavutada kohtuveski abiga. Seni pole vaidlused edukad olnud: kohus on tagasi lükanud Muuga konteineriterminali omanikfirma Transiidikeskuse ASi kaebused. Kuid sellega vastasseis ei rauge.
Transiidikeskus on vaidlusalusteks objektideks võtnud nii palju küsimusi, et protsessi jälgimine on muutunud keeruliseks.

Üheks esimeseks argumendiks, millega Transiidikeskus vaidlusse sööstis, oli asjaolu, et väidetavalt oli kahe ettevõtte vahel juba 1999. aastast koostöölepe, millega Tallinna Sadam olevat konteinerterminali operaatorile lubanud 27 hektarit hoonestusõigust. Et aga lepped ei näi kehtivat, otsustas Transiidikeskus siiski hoonestusõiguse ning konteineriterminali operaatori hankes osaleda ning konkureerida võrdsetel tingimustel.

Kuid ka konkureerimisel saab Transiidikeskus sadamalt vastu näppe, kui viimane otsustab Transiidikeskuse pakkumist vähendada, pidades olemasolevat käitlemismahtu ning tulemusi arvestades utoopiliseks käidelda hiigelterminalis 550 000 TEUd konteinereid. Number korigeeriti 350 000 TEU-le. Transiidikeskusel on tagataskust võtta audiitorfirma KPMG analüüs, mis ütleb, et kuni hetkeni, kui sadam pakkumisse ühepoolselt sekkus, oli Transiidikeskuse pakkumine Rail Garantist parem.

Aga mis imeettevõtte on üldse Rail Garant, küsib Transiidikeskus järgmisena. Sadam langetas hanke võitja otsuse 8. märtsil, kuid ettevõte, kellega lepingud sõlmiti, asutati alles 9. märtsil, tõstatab Kanajev kaaskonnaga küsimuse, kas seaduslikult saab üldse tunnistada võitjaks ettevõtet, kes pole reaalselt hankes osalenud, vaid asutatakse alles pärast hankeprotsessi? Veelgi enam häirib asjaolu, et tegelikult pole kellelegi lõpuni teada, kes on Rail Garant Estonia taga. Eestisse registreeritud äriühingul on omanikeks mitmed off-shore firmad. See on ka ilmselt üks põhjusid, miks kaitsepolitsei on väidetavalt end asjasse pühendanud, sest see võib ohtu kujutada ka kogu riigi julgeolekule. Nendes küsimustes aga kapo Äripäevale kinnitust ei anna, samas ei lükka ka ümber huvi konfliktse teema vastu.

Teiseks kaebas Transiidikeskus tsiviilvaidluse korras Tallinna Sadama kohtusse, et tagasi nõuda summasid, mille konteineriterminal on teinud, arvestades lepinguga lubatud laienemisplaane. Praegu ootab ettevõtte esindaja sõnul hagi maakohtus menetlemisotsust ning eelistungi aega, millega tahab Transiidikeskus Tallinna Sadamalt 7,5 miljonit eurot kahjutasuks. 

Kolmanda vaidlusobjektina on Transiidikeskus läinud palju kaugemale ning otsib abi Euroopa Komisjonist. Sinna esitati kaebus riigiabi osutamise eest. Kuna Transiidikeskus on veendunud, et tegi hankele parima pakkumise ning seda tõestab ka nende tellitud KPMG audit, siis on Tallinna Sadama kui riigivara käsitleja otsus anda hanke võit Rail Garantile ettevõtte hinnangul käsitletav riigiabina. Audiitorbüroo koostas kohtuvaidluse jaoks analüüsi, kust selgub, et Transiidikeskuse pakkumine tooks Rail Garanti omaga võrreldes riigile 35 miljoni euro võrra rohkem tulu. Kuna terminali taristu rajamisel on oma osa ka Euroopa Liidu rahal, on riigikontroll ja Euroopa Komisjon asja ligikaudu pool aastat uurinud.

Viimane trump on Transiidikeskusel ehitustöödele võetud eksperthinnang. Tallinna Sadam peab seda küll ebapädevaks. Kuid OÜ Hendrikson & Co koostatud hinnang ütleb üheselt, et sadam on konteineriterminali aluse maapinna rajamisel rikkunud detailplaneeringut. Eksimuse suurusjärk on ekspertide hinnangul 3,5 hektarit. Nimetatud numbri võrra rohkem on ekspertide hinnangul sadam mere arvel maad ilma loata juurde võtnud.

Transiidikeskus on veendunud, et nii hanke ümber tekkinud vaidlustele kui ka ehitusvea tõttu lükkub Rail Garanti terminali ehitus edasi ning riik võib saada sellest kahju nii rahaliselt kui ka maine kahjustumisega.

Osale arutelus

  • Jaana Pikalev

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,59 0.1196926
Brasiilia reaal BRL 4,27 0.0257883
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0102281
Filipiinide peeso PHP 60,04 0.1768612
Hiina jüaan CNY 7,73 0.1088139
Hongkongi dollar HKD 8,92 0.0325284
Horvaatia kuna HRK 7,42 0.0188595
Iisraeli seekel ILS 4,20 0.0238254
India ruupia INR 80,92 0.0445071
Indoneesia ruupia IDR 16163,87 0.026362
Islandi kroon ISK 137,61 -0.0072664
Jaapani jeen JPY 124,59 -0.0240732
Kanada dollar CAD 1,51 0.1125604
LAV rand ZAR 15,73 0.1578904
Lõuna-Korea vonn KRW 1283,90 -0.2912282
Malaysia ringgit MYR 4,69 0.368261
Mehhiko peeso MXN 21,79 0.0592496
Norra kroon NOK 9,73 0.0647675
Poola slott PLN 4,28 0.0303596
Rootsi kroon SEK 10,25 0.0302625
Rumeenia leu RON 4,71 0.0658762
Singapuri dollar SGD 1,54 0.0453339
Suurbritannia nael GBP 0,88 0.0680812
Šveitsi frank CHF 1,13 0.0529568
Taani kroon DKK 7,47 0.0053585
Tai baht THB 36,11 -0.0677966
Tšehhi kroon CZK 25,57 0
Türgi liir TRY 6,05 0.0578694
Ukraina grivna UAH 31,80 0.0264203
Ungari forint HUF 317,30 0.022066
USA dollar USD 1,14 0.0175994
Uus-Meremaa dollar NZD 1,69 0.0592663
Valgevene rubla BYN 2,44 0.0368535
Vene rubla RUB 75,44 0.0506592

Valdkonna töökuulutused

VENIPAK EESTI OÜ otsib MÜÜGIESINDAJAT

Venipak Eesti OÜ

24. jaanuar 2019