Äripäev: Riigifirma juhtkond ei tohi istuda poliitilises tõmbetuules

Reede pärastlõunal otsustas Tallinna Sadama nõukogu pikendada Ain Kaljuranna ja Allan Kiili volitusi ettevõtte juhatuse liikmetena. Veel samal päeval kirjeldas Äripäev, kuidas Tallinna Sadama juhatuse liikmete konkurss kütab nii valitsusliidus kui ka sadamat ümbritsevates huvigruppides kirgi.

Äripäeva hinnangul näitas Tallinna Sadama juhatuse valimine taas, et riigiettevõtete juhtide valimiskord vajab sisulist muutust, et vähendada poliitilist ja huvigruppide võimuvõitlust ning ühtlasi tõsta ametikoha prestiiži, mis praeguses olukorras on mõjukusest madalam.

Põhjusi, miks Tallinna Sadama juhi valimine on huvigruppide keerises, on mitmeid. Tegu on sisuliselt monopoolse ettevõttega, kelle otsustest, investeeringutest ja dividendidest sõltub paljude saatus. Tallinna Sadam on Eestit läbiva transiidi sõlmpunkt, miljoneid reisijaid võõrustav taristu ning tulus dividendiallikas riigieelarvesse.

Võiks arvata, et majandusminister Juhan Parts on Tallinna Sadama aktsionäride koosolek ning tema võibki sisuliselt ainuisikuliselt valida juhatuse esimehe. Kuid see ei ole sugugi lihtne, nagu näitas kas või reformierakondlasest nõukogu esimehe Neinar Seli reageering Partsi püüdele anda juhtnööre juhatuse valimiseks. Nii tegutsedes võib Parts hullemal juhul seada ohtu valitsuskoalitsiooni püsimise.

Praegune kord dikteerib juhi valikuks sisuliselt kaks võimalust. Juhiks saab kas ühe, tugevama huvigrupi esindaja, kes üldises plaanis võib isegi olla erapooletu, kuid kriitilises olukorras kaldub ratsionaalse valiku asemel eelistama enda esindatavat huvigruppi. Teine variant on, et sadama juhi osas leitakse kompromisslahend. Viimane tähendab aga kohatäitjat või hüpiknukku ning sadama tegelik juhtimine toimub kusagil mujal - kas ministeeriumi kabinettides või mõne teise äriühingu kontoris. Eelneva kahe stsenaariumi tõenäosust suurendab, ja teeb olukorra kokkuvõttes hullemaks, et kuna sadama juhi koht on sedavõrd politiseeritud, ei soovi paljud andekad ja võimekad juhid sellele isegi kandideerida või varjavad oma osalemist konkursil, kuna ei soovi, et nende nimi seostataks poliitmängudega. Ilmekaks näiteks taas korraldatud nn konkurss, kus väidetavalt 13 juhikandidaadist on kindlalt teada vaid ametis jätkava juhatuse nimed. Ka hääletus käis sisuliselt kas juhatuse jätkamise poolt või vastu.

Nii näibki praegune kord kippuvat soosima ainult halbu ja väga halbu valikuid. Tõmbetuulte vähendamiseks tuleks luua kindel valimissüsteem, mis maksimaalselt tagaks Tallinna Sadama juhatuse nii näilise kui ka sisulise erapooletuse. Äripäeva esimene ettepanek on jätkuvalt viia riigiettevõtted, sealhulgas Tallinna Sadam, börsile, jättes enamusosaluse riigile. See muudab firma läbipaistvamaks ning seeläbi tõhusamaks, kuid ühtlasi elavdab kohalikku börsi ning annab kohalikele investoritele võimaluse saada osa Tallinna Sadama edust.

Selle kõrval võiks aga miinimumprogramm olla juhatus ja tema valimine viimine võimalikult huvigruppide tõmbetuultest eemale. Näiteks üks võimalus on korraldada avalik ja avatud konkurss, sarnaselt hiljutise Eesti Panga presidendi valimistega, mille pärisosa on ka seisukohtade ja visiooni esitamine avalikkusele. Äripäeva meelest on ainult loomulik, et ettevõte täidab omanike huve. Küll aga vajab suuremat sõltumatust juhatus - muidu läheb jälle nii nagu Saaremaa süvasadamaga - palju kära ei millestki.

Osale arutelus

  • Äripäev

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,57 -0.068892
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 59,41 -0.013463
Hiina jüaan CNY 7,81 0.139838
Hongkongi dollar HKD 9,21 0.231811
Horvaatia kuna HRK 7,54 -0.095342
Iisraeli seekel ILS 4,15 0.036146
India ruupia INR 75,94 0.023312
Indoneesia ruupia IDR 15986,00 0.219421
Islandi kroon ISK 123,08 -0.000812
Jaapani jeen JPY 133,78 0.142231
Kanada dollar CAD 1,52 0.185748
LAV rand ZAR 16,12 0.304809
Lõuna-Korea vonn KRW 1286,90 0.124484
Malaysia ringgit MYR 4,81 -0.172406
Mehhiko peeso MXN 22,36 0.418498
Norra kroon NOK 9,88 1.228429
Poola slott PLN 4,20 0.104794
Rootsi kroon SEK 10,01 0.693574
Rubla RUB 69,85 0.380818
Rumeenia leu RON 4,63 0.008634
Singapuri dollar SGD 1,59 0.087928
Suurbritannia nael GBP 0,88 0.256911
Šveitsi frank CHF 1,17 0.065028
Taani kroon DKK 7,44 0.037625
Tai baht THB 38,48 0.221411
Tšehhi kroon CZK 25,60 0.148663
Türgi liir TRY 4,52 0.095208
Ukraina grivna UAH 32,12 0.269057
Ungari forint HUF 314,34 0.124223
USA dollar USD 1,18 0.201309
Uus-Meremaa dollar NZD 1,70 -0.984549
Valgevene rubla BRL 3,88 0.208994
Valgevene rubla BYN 23984,00 0.364062

Valdkonna töökuulutused

Lemminkäinen otsib TEEDEEHITUSE PROJEKTIJUHTI

Finesta Baltic OÜ

30. detsember 2017

Itella Estonia otsib PAKIVEOTEENUSTE OSAKONNA DIREKTORIT

Itella Estonia OÜ

17. detsember 2017