Äripäev: Riigifirma juhtkond ei tohi istuda poliitilises tõmbetuules

Reede pärastlõunal otsustas Tallinna Sadama nõukogu pikendada Ain Kaljuranna ja Allan Kiili volitusi ettevõtte juhatuse liikmetena. Veel samal päeval kirjeldas Äripäev, kuidas Tallinna Sadama juhatuse liikmete konkurss kütab nii valitsusliidus kui ka sadamat ümbritsevates huvigruppides kirgi.

Äripäeva hinnangul näitas Tallinna Sadama juhatuse valimine taas, et riigiettevõtete juhtide valimiskord vajab sisulist muutust, et vähendada poliitilist ja huvigruppide võimuvõitlust ning ühtlasi tõsta ametikoha prestiiþi, mis praeguses olukorras on mõjukusest madalam.

Põhjusi, miks Tallinna Sadama juhi valimine on huvigruppide keerises, on mitmeid. Tegu on sisuliselt monopoolse ettevõttega, kelle otsustest, investeeringutest ja dividendidest sõltub paljude saatus. Tallinna Sadam on Eestit läbiva transiidi sõlmpunkt, miljoneid reisijaid võõrustav taristu ning tulus dividendiallikas riigieelarvesse.

Võiks arvata, et majandusminister Juhan Parts on Tallinna Sadama aktsionäride koosolek ning tema võibki sisuliselt ainuisikuliselt valida juhatuse esimehe. Kuid see ei ole sugugi lihtne, nagu näitas kas või reformierakondlasest nõukogu esimehe Neinar Seli reageering Partsi püüdele anda juhtnööre juhatuse valimiseks. Nii tegutsedes võib Parts hullemal juhul seada ohtu valitsuskoalitsiooni püsimise.

Praegune kord dikteerib juhi valikuks sisuliselt kaks võimalust. Juhiks saab kas ühe, tugevama huvigrupi esindaja, kes üldises plaanis võib isegi olla erapooletu, kuid kriitilises olukorras kaldub ratsionaalse valiku asemel eelistama enda esindatavat huvigruppi. Teine variant on, et sadama juhi osas leitakse kompromisslahend. Viimane tähendab aga kohatäitjat või hüpiknukku ning sadama tegelik juhtimine toimub kusagil mujal - kas ministeeriumi kabinettides või mõne teise äriühingu kontoris. Eelneva kahe stsenaariumi tõenäosust suurendab, ja teeb olukorra kokkuvõttes hullemaks, et kuna sadama juhi koht on sedavõrd politiseeritud, ei soovi paljud andekad ja võimekad juhid sellele isegi kandideerida või varjavad oma osalemist konkursil, kuna ei soovi, et nende nimi seostataks poliitmängudega. Ilmekaks näiteks taas korraldatud nn konkurss, kus väidetavalt 13 juhikandidaadist on kindlalt teada vaid ametis jätkava juhatuse nimed. Ka hääletus käis sisuliselt kas juhatuse jätkamise poolt või vastu.

Nii näibki praegune kord kippuvat soosima ainult halbu ja väga halbu valikuid. Tõmbetuulte vähendamiseks tuleks luua kindel valimissüsteem, mis maksimaalselt tagaks Tallinna Sadama juhatuse nii näilise kui ka sisulise erapooletuse. Äripäeva esimene ettepanek on jätkuvalt viia riigiettevõtted, sealhulgas Tallinna Sadam, börsile, jättes enamusosaluse riigile. See muudab firma läbipaistvamaks ning seeläbi tõhusamaks, kuid ühtlasi elavdab kohalikku börsi ning annab kohalikele investoritele võimaluse saada osa Tallinna Sadama edust.

Selle kõrval võiks aga miinimumprogramm olla juhatus ja tema valimine viimine võimalikult huvigruppide tõmbetuultest eemale. Näiteks üks võimalus on korraldada avalik ja avatud konkurss, sarnaselt hiljutise Eesti Panga presidendi valimistega, mille pärisosa on ka seisukohtade ja visiooni esitamine avalikkusele. Äripäeva meelest on ainult loomulik, et ettevõte täidab omanike huve. Küll aga vajab suuremat sõltumatust juhatus - muidu läheb jälle nii nagu Saaremaa süvasadamaga - palju kära ei millestki.

Osale arutelus

  • Äripäev

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,62 0.1606525
Brasiilia reaal BRL 4,25 0.6321472
Bulgaaria leev BGN 1,95 -0.0153437
Filipiinide peeso PHP 61,75 0.1345851
Hiina jüaan CNY 7,96 0.0427103
Hongkongi dollar HKD 9,00 0.1368765
Horvaatia kuna HRK 7,42 -0.0861477
Iisraeli seekel ILS 4,21 0.4409697
India ruupia INR 84,42 0.1280896
Indoneesia ruupia IDR 17432,38 0.1813132
Islandi kroon ISK 135,89 0.5029214
Jaapani jeen JPY 128,81 -0.3789637
Kanada dollar CAD 1,50 0.0732601
LAV rand ZAR 16,46 0.3315496
Lõuna-Korea vonn KRW 1305,53 0.5878727
Malaysia ringgit MYR 4,78 0.207656
Mehhiko peeso MXN 22,26 0.0719185
Norra kroon NOK 9,52 0.5907904
Poola slott PLN 4,29 -0.0116534
Rootsi kroon SEK 10,36 0.4565635
Rumeenia leu RON 4,66 0.0257384
Singapuri dollar SGD 1,58 0.0252892
Suurbritannia nael GBP 0,88 -0.1017869
Šveitsi frank CHF 1,14 0.0350416
Taani kroon DKK 7,46 -0.004022
Tai baht THB 37,70 0.3009003
Tšehhi kroon CZK 25,78 -0.166544
Türgi liir TRY 6,58 1.358365
Ukraina grivna UAH 32,31 0.3659738
Ungari forint HUF 322,35 -0.0372128
USA dollar USD 1,15 0.1570407
Uus-Meremaa dollar NZD 1,75 0.1488351
Valgevene rubla BYN 2,41 0.2912783
Vene rubla RUB 75,23 0.6779579

Valdkonna töökuulutused