Autor: Jaana Pikalev • 12. oktoober 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Autovedajate kasvuootus asendub stagnatsiooni hirmuga

Autovedajate hulgas on möödunud aastane kasvuootustel põhinenud optimism asendunud uue stagnatsiooni kartusega. Veohindade tõusu ning jätkuvat mahtude kasvu järgmiseks aastaks ette ei nähta, vahendab Transpordi ja Logistika infoleht. 

Eelmine aasta oli autovedajatele hea. Üldine majanduse elavnemine ning Eesti põhiliste ekspordipartnerite majanduse tõus tõi autovedajatele juurde nõudlust ja käivet. Hinnatõusu puhul lootused võib-olla päris ei täitunud, sest väidetakse, et tihe konkurents ei ole hindadel palju tõusta lubanud.

Tulevik aga eelmise aastaga sarnast töö juurdekasvu ei luba. Kauritel Transpordi juhatuse liikme Piret Krami sõnul on pigem langust oodata. «Turgudel, kus meie tegutseme (Soome ja Rootsi), on eksport aasta algusega võrreldes juba vähenenud, Rootsis on eeldatav langus ka järgmisel aastal,” selgitab Kram.

“Sellega seoses eeldame järgmisel aastal ka sisevedude käibe langust ja Eesti ekspordi langust võrreldes 2011. aastaga.” Eesti transpordisektor on saanud seni maitsta Eesti tööstuse tubli töö vilju eksportturgudel. Paraku ollakse üha enam skeptilised, et Eesti tööstuste ekspordikasv suudab jätkuda. Kui veel mõni aeg tagasi rahustasid analüütikud, et on väga hea tulemus, kui aasta lõpuks jääb Eesti ekspordimahtude kasvuks ligi 20%, sest aasta alguse 50%ne kasv oligi ebaloomulik tulenevalt eelmise aasta madalast võrdlusbaasist, siis nüüd on tulemas esimesi vihjeid, et kasvust võib saada ka langus.

“Eesti tööstustoodangu maht on lähikuudel suure tõenäosusega languses, ”ütleb Innopolis Konsultatsioonide ärianalüütik Kristjan Eljand. Tema väitel on keeruline leida asjaolusid, mis räägiksid Eesti tööstussektorikasvu jätkumise kasuks. Langusele viitavad trendid maailma tööstussektoris. Värskelt avaldatud augusti andmed näitavad, et esimest korda viimase kahe aasta jooksul oli eurotsoonis tootmismaht vähenemas ja uute tellimuste maht vähenes kolmandat kuud järjest – seda viimase 26 kuu kiireimas tempos. Eestile oluliste ekspordiriikide majandused on pidurdumas.

Näiteks Saksamaal oli augustis uute tellimuste vähenemine tööstuses kõige kiirem Euroopa riikidest. See aga tähendab omakorda vähem allhanke tellimusi Eesti tööstustele ja seetõttu ka vähem tööd transpordifirmadele. Ka Eesti ekspordist mittesõltuval veofirmal on järgmisest aastast nägemus kui seisakust.

Lextrans tegeleb sõiduautode transpordiga Venemaale. Ettevõtte juhatuse esimees Sven Aria ütleb, et veohindade tõusu ja käibekasvu järgmiselt aastalt ei oota, sest nõudlus väheneb. Samas on ta mures, et hinnalangus ei jõua kuidagi tanklateni ning rahvusvaheliste autojuhtide massiline puudus suurendab kulutusi.

Kuid ta nendib, et tööjõukulusid ei ole võimalik järgmisel aastal ka tõsta. Kram tööjõukulude kasvust siiski pääsu ei näe ja ütleb, et need tõusevad uuel aastal maksimaalselt 7–8%.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077