Ettevõtjad tolli ümberkorralduse vastu

Tuleva aasta jaanuarist koondab maksu- ja tolliamet (MTA) tolliteenused lõuna regioonis kolmest linnast Võrru, see aga ei meeldi Tartu ettevõtjatele, kellele sellised ümberkorraldused muudavad teenuse tarbimise ebamugavaks.

Septembri keskpaigas kohtusid tolliameti ja ettevõtjate esindajad Tartus, et arutleda tolliteenuse ümberkujundamise teemal. Kohtumisel võttis sõna Transring Tartu OÜ tegevjuht Jaak Kivisild, kes oli nördinud, et Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsiooni (ERAA), keda ta selles piirkonnas esindab, ega ka ettevõtteid polnud muudatustest varem teavitatud.

"Toll peab pakkuma teenust, mis peaks klientide elu tegema hõlpsamaks, kiiremaks, odavamaks," ütles Kivisild ning nõudis tolliametilt selgitusi, kuidas plaanitavad muudatused ettevõtjaid aitavad. Tema hinnangul on ettevõtjate seisukoht, et need muudatused teevad ettevõtjale teenuse tarbimise ebamugavamaks.

Ettevõtjad tahavad teenust Tartusse. OÜ Aatomik Logistics juhatuse liikme Markko Sallo edastatud koosoleku protokollist selgub, et ettevõtjad tegid ametile mitmeid ettepanekuid. Eelkõige sooviksid ettevõtjad, et tollivormistusi saaks endiselt Tartus teha. "ERAA juhtkond ning Eesti Kaubandus-Tööstuskoda on seisukohal, et transiidivormistused peavad jääma Tartusse," ütles Kivisild.

Ettevõtjad tõid välja rea puudusi ning põhjendusi, miks tollivormistusi ei tohiks linnas lõpetada. Lisaks ebamugavustele viitasid ettevõtjad ka uuele piiriületuskorrale, mis näeb ette piirijärjekorra registreerimist. Tolliameti vastusest võib järeldada, et tegelikult pole ettevõtjad uue korraga väga hästi kursis ning see põhjustab põhjendamatut kriitikat. Ettevõtjad kritiseerisid ka tegelikku põhjust, miks tollivormistus tegelikult koondatakse. MTA tollikorralduse osakonna juhataja Urmas Järg selgitas, et tegemist on ressursi kokkutõmbamise ehk efektiivsuse tõstmisega.

Amet astub sammu efektiivsusele lähemale. "Esiteks me peame ressurssi kokku tõmbama ja teiseks me ei suuda väikestes kohtades kvaliteetset teenust pakkuda. Lisaks on vahetu kontakti vajadus vähenenud, lihtsustused ja e- teenuste laialdane kasutus on tinginud asjaolu, et tolliteenuse pakkumine sisemaal pole enam vajalik. See on tinginud vajaduse viia pakutavad teenused logistiliselt ühte tollikeskusesse, mis jääb võimalikult lähedale väljumissuundadele - nii Luhamaa kui ka Koidula piiripunktile," täpsustas Järg.

Ta lisas, et kogu vabariigis on koondatud tolliteenused regiooniti ühte kohta, erandiks on jäänud lõuna regioon, kus tolliteenust pakutakse praegu kolmes kohas - Tartus, Võrus ja Valgas. Ettevõtjate kurvastuseks on aga teenuste üleviimise otsus lõplik.

Taust
    15 ettevõtet nõudsid selgitusi
    Agnes Luhakooder, Andreas Part, Einar Saska - 4U Logistics OÜ
    Aleksei Kakko, Andreas Mihelson - NT Logistika AS
    Peeter Munitsõn - AS Rõngu mahl
    Taavi Tuudelepp - Autoveod-Speditor AS
    Andres Sallo - AS Devor
    Markko Sallo - OÜ Aatomik Logistics
    Jaak Kivisild - Transring Tartu OÜ
    Madis Kivilo - Autoladu OÜ
    Hans Lentsius - OÜ Silber
    Marina Trofimova - Arco Transport Tartu OÜ
    Vjatseslav Labzin - Slavtrans OÜ
    Vasili Bota - Transtar T.P. OÜ
    Alar Põldmaa - Aiu Põllumajandus OÜ
    Andrus Saar - Dogana OÜ

Ettevõtjate seisukoht
 9 põhjust, miks tollivormistusi ei tohiks Tartus lõpetada
    1. Elusloomade transiidil on 12-tunnine piirang, mil peab üle piiri minema. Kaheldakse, et Võrus ei jõuta loomi laadida ja teha tollivormistust TIR-protseduuri avamisega samal päeval. Lisaks on Võrus probleem parkimisega, seal on parkimiskohti veokitele ainult 6-7, Tartu kogemus näitab, et sellest ei piisa.
   
 2. Praegusel juhul soovib toll oma elu muuta mugavamaks, ettevõtja mugavustele ei mõelda. Venemaa jaoks peavad tollivormistused olema filigraansed. Vedaja toimingud teeb praegu tolliagentuur. Kuidas saab autojuhti usaldada - sageli on autojuhid umbkeelsed ega tule vormistusega ise toime. Autojuhile tekivad lisakohustused. Venemaale suunduvatel veostel peavad dokumendid olema kvaliteetselt vormistatud ja eelnevalt Venemaa tolliga kooskõlastatud, selleks vajavad kliendid tollitöötajate abi. Vene tolliga on suured probleemid ja tohutu bürokraatia ning dokumendid peavad olema täpselt vormistatud, TIRi avamise eeltöö on väga suur, Venemaa tolliga tuleb teha eelnev kooskõlastus.
 
   3. Eksportööride elu muudab Tartus transiidivormistuste lõppemine igal juhul ebamugavaks.

    4. ooteaeg päritoludokumendi kättesaamisel pikeneb.
 
   5. praegused lihtsustused-hõlbustused ei tee elu kergemaks, palju lihtsam on tulla tolli ja toimingud ära teha koostöös tolliametnikuga.

    6. Võru asukoht ei ole logistiliselt soodne. Sellega kaasnevad suuremad veokulud, lisandub tasu seisuaja eest. Veokite laadimine võtab aega ja ühe tööpäeva piires ei jõuta enam Võrus tolliprotseduure teha.
  
  7. Stabiilsust ei ole, pidev ümberorienteerumine, riik teeb liiga palju muudatusi teenuste pakkumisel.
   
 8. Piirijärjekorda saab registreerida alles siis, kui tollivormistused on tehtud ehk piirijärjekorda registreerimiseks on vajalik tollidokumendi numbri olemasolul, mille saab TIRi andmete sisestamisel. Seega Tartust Võrru sõites ei saa veel piirijärjekorda registreeruda - pikeneb ooteaeg piiril, kuna ei saa aega planeerida.
   
 9. Kui piiril on järjekord, siis juhid ootavad kaks päeva kodus. Vedajatele tuleb lisaring. Autojuhtidel on töö- ja puhkeaja seadus ja autojuht ei pruugi enam õhtul Võrru vormistusi tegema jõuda, lisaks piirijärjekorra probleem.
Allikas: Maksu- ja Tolliameti esindajate ja ettevõtjate esindajate kohtumise protokoll

Osale arutelus

  • Jaana Pikalev

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,59 0.289782
Brasiilia reaal BRL 4,26 -0.0890869
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0102281
Filipiinide peeso PHP 60,10 0.2803083
Hiina jüaan CNY 7,73 0.1256542
Hongkongi dollar HKD 8,91 -0.0785167
Horvaatia kuna HRK 7,42 -0.0013471
Iisraeli seekel ILS 4,20 0.0476508
India ruupia INR 81,07 0.2262443
Indoneesia ruupia IDR 16139,71 -0.1231465
Islandi kroon ISK 137,60 -0.0145328
Jaapani jeen JPY 124,19 -0.3450489
Kanada dollar CAD 1,51 0.2118784
LAV rand ZAR 15,78 0.4335619
Lõuna-Korea vonn KRW 1283,57 -0.3168563
Malaysia ringgit MYR 4,69 0.44748
Mehhiko peeso MXN 21,80 0.1106911
Norra kroon NOK 9,75 0.2138356
Poola slott PLN 4,28 0.032695
Rootsi kroon SEK 10,25 0.0859065
Rumeenia leu RON 4,70 -0.0446258
Singapuri dollar SGD 1,54 0.0388576
Suurbritannia nael GBP 0,88 0.0680812
Šveitsi frank CHF 1,13 -0.0882613
Taani kroon DKK 7,46 -0.0026792
Tai baht THB 36,12 -0.0564511
Tšehhi kroon CZK 25,58 0.027378
Türgi liir TRY 6,07 0.4034325
Ukraina grivna UAH 31,70 -0.3041483
Ungari forint HUF 317,78 0.1733758
USA dollar USD 1,14 -0.0879972
Uus-Meremaa dollar NZD 1,69 0.1066793
Valgevene rubla BYN 2,44 0.0941812
Vene rubla RUB 75,47 0.0889852

Valdkonna töökuulutused

VENIPAK EESTI OÜ otsib MÜÜGIESINDAJAT

Venipak Eesti OÜ

24. jaanuar 2019