Ladustamise uued mängureeglid võeti omaks

Pool aastat tagasi kehtima hakanud ladustamise üldtingimused, mis panevad paika kaubaomaniku, laopidaja ja panga vahelised suhted, on tekitanud küsimusi vastutuse piiride osas, kuid enamasti on kliendid uued reeglid omaks võtnud.

Oma kliente uute tingimustega siduva laopidaja Logistika Pluss tegevjuhi Toomas Orutari sõnul on uued mängureeglid tekitanud klientide seas pigem positiivset tagasisidet. Ta nentis, et nagu iga uue asja puhul, siis ka ladustamise üldtingimuste puhul tekkis ettevõtte pikaajalistel klientidel palju küsimusi, mille osas tuli palju selgitustööd teha. Üheks selliseks punktiks on näiteks kindlustus ja selle vastutusmäär lepingupartnerite vahel. „Enamasti arvab klient, et kaup peab olema laopidajal kindlustatud. Tegelikult sõltub kõik hoopis kauba iseloomust,” rääkis Orutar, kelle sõnul uute tingimustega seoti palju lahtisi otsi, millest kokkulepetes edaspidi lähtuda. Ta lisas, et suuremad laopidajad, kes üldtingimuste väljatöötamise töörühmas osalesid, on leidnud reeglitest enda jaoks kasu.

Üldtingimuste väljatöötamises osalenud OÜ Unieveem Eesti tegevjuht Mart Melles nentis, et ettevõttel on tekkinud reeglite kehtestamisel kahes punktis võtmeküsimusi, mis on klientidega läbirääkimisteks rohkem aega nõudnud. Üheks selliseks komistuskiviks on laopidaja kaupade eest vastutusmäär, mis on kehtima hakanud üldtingimuste kohaselt 2 SDRi brutokilogrammi kohta. „Suurusjärk on klientidele eksitav, selgitustööd tehes on arusaadav, et selline vastutusmäär on kliendi jaoks küllaldane,” sõnas Melles.

Ning teiseks on keerulisem on olnud reeglite kehtestamine välispankade nõudmiste tõttu. Kuna kohaldatud üldtingimused annavad laopidajale pandiõiguse, siis on Mellesse sõnul see välispankadele vastumeelne. „Loomulikult tahab näiteks Ðveitsi pank, mis on andnud kaupadele finantsinvesteeringu, saada kogu pandiõigust endale ning ei poolda seda, et laopidajal oleks pandiõigus,” selgitas Melles. Sellegipoolest peab ta uute mängureeeglite plussiks asjaolu, et ladustamise üldtingimused võeti vastu kehtiva Hollandis väljatöötatud praktika põhjal, mis tähendab, et suur osa selgitustööd on välisklientidele juba seeläbi tehtud varem.

Üldtingimuste väljatöötamise juures kaasa rääkinud Smarten Logistics ASi tegevjuht Mait Miller ütles, et ettevõttel tuleb päevakorda ladustamise üldtingimuste lisamine uutesse kliendilepingutesse. Tema sõnul on hetkel olemasolevates lepingutes konkreetsed tingimused ja vastutusalad kirjeldatud, mistõttu nende muutmine ei ole otseselt tarvilik. Eelkõige on aga uute tingimuste sisseseadmine lepingutesse klientidega läbirääkimiste küsimus. 

TAUST
Ladustamise Üldtingimused
• Kinnitas Eesti Logistika ja Ekspedeerimise Assotsiatsiooni (ELEA) üldkoosolek 27. jaanuaril.
• Töötas välja ELEA moodustatud laopidajate töörühm, mida juhatas ELEA liige, DSV Transport ASi juhatuse esimees Jaan Lepp. Toetas EAS logistikateenuste klastri projekti raames.
• Reguleerivad kaupade ladustamisel laopidajate ning nende klientide õigussuhteid ning kaitsevad kliente vähemalt sätestatud ulatuses.
• Tuginevad Amsterdami-Rotterdami ladustamise tingimustele, mis on registreeritud 1. märtsil 1994.
suuremad muutused
• Mõlemad lepingupooled omavad lepingupõhja, kus on käsitletud enamik võimalikke tekkivaid probleeme. See ei tähenda, et teatud tingimusi ei või lahendada kliendikohaselt, peab ainult meeles pidama kindlustustingimusi.
• Selgemaks saavad kauba ladustamisega seotud õigused ja kohustused laopidaja, kauba finantseerija ja kindlustaja ning valdaja vahel.
• Oluline on II peatükk, mis reguleerib laokirjaga seonduvaid küsimusi.
• Jõustusid 1. veebruaril 2011.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,57 -0.1142422
Brasiilia reaal BRL 4,43 -0.0158039
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0204468
Filipiinide peeso PHP 59,97 -0.0116717
Hiina jüaan CNY 7,81 -0.0179299
Hongkongi dollar HKD 8,83 -0.0169783
Horvaatia kuna HRK 7,39 -0.0189455
Iisraeli seekel ILS 4,26 -0.0187776
India ruupia INR 81,30 -0.0184466
Indoneesia ruupia IDR 16484,15 -0.0176502
Islandi kroon ISK 139,23 -0.0287212
Jaapani jeen JPY 128,18 -0.0156006
Kanada dollar CAD 1,51 -0.0528646
LAV rand ZAR 16,27 -0.0129091
Lõuna-Korea vonn KRW 1279,84 0.0085956
Malaysia ringgit MYR 4,73 -0.016913
Mehhiko peeso MXN 22,87 -0.0620643
Norra kroon NOK 9,74 -0.0020534
Poola slott PLN 4,29 -0.0186389
Rootsi kroon SEK 10,24 -0.0370963
Rumeenia leu RON 4,65 -0.0171925
Singapuri dollar SGD 1,56 -0.0385381
Suurbritannia nael GBP 0,90 -0.0556483
Šveitsi frank CHF 1,13 -0.0354516
Taani kroon DKK 7,47 -0.0174106
Tai baht THB 37,11 -0.0177836
Tšehhi kroon CZK 25,76 -0.0388123
Türgi liir TRY 6,06 -0.0181401
Ukraina grivna UAH 31,54 -0.0177535
Ungari forint HUF 323,40 -0.0154583
USA dollar USD 1,13 0
Uus-Meremaa dollar NZD 1,66 -0.036075
Valgevene rubla BYN 2,39 -0.1836701
Vene rubla RUB 75,48 -0.0177499

Valdkonna töökuulutused