EK: inimeste tervis kaalub üles mereveo kulumiljardid

Euroopa Komisjoni ettepanekul peab nelja aasta pärast kasutama Läänemerel sõitev laev senisest üle kümne korra väiksema väävlisisaldusega kütust. See võib veohindu eri hinnangul poole võrra üles viia ning tekitab miljardeid eurosid lisakulusid.

Euroopa Komisjon tegi reedel ettepaneku vähendada laevanduse vääveldioksiidiheidet 90%. Ettepaneku kohaselt vähendatakse 1. jaanuarist 2015 Läänemerel, Põhjamerel ja La Manche´i väinal laevakütuse väävlisisalduse senine piirtase 1,5%-lt 0,1%-le.

Muudes piirkondades tuleb 1. jaanuariks 2020 tulla toime veel ulatuslikuma kärpimisega 4,5%-lt 0,5%-le, teatas Euroopa Komisjon. Laevadel lubatakse madala väävlisisaldusega kütuse asemel kasutada ka heitgaasipuhastussüsteeme.

Komisjoni arvutuste kohaselt toob muutus kaasa kuni 11 mld euro eest kulusid, mis jääb siiski alla kasus – inimeste tervis võidab rahaliselt 15-34 mld eurot.

Keskkonnavolinik Janez Potocnik ütles: „Piirid õhureostust kinni ei pea. Juba mõnda aega on reguleerijad tegelenud maismaalt pärit reostusega; nüüd peaks merendussektor andma oma õiglase panuse, seda enam, et õhusaaste levib rannikualadest palju kaugemale. Meie ettepanek on väga oluline, sest kiiresti kasvava merendussektori õhureostust on vaja vähendada. Sellega aitame lahendada pidevaid õhukvaliteediprobleeme, mis rikuvad miljonite eurooplaste tervist. Ettepanek on osa ümberkujunduskavast, millega merendussektorit valmistatakse ette, et see vastaks tuleviku nõuetele.”

Euroopa Komisjoni asepresident ja transpordivolinik Siim Kallas lisas: „Rahvusvahelises Mereorganisatsioonis (IMO) üksmeelselt kokkulepitud normide ülevõtmine Euroopa Liidu õigusesse on samm selle poole, et veetransport oleks jätkusuutlikum. Olen väga rõõmus, et ettepanekus on palju meetmeid nii kohe rakendamiseks kui ka tuleviku jaoks, need aitavad sektoril selle ülesandega toime tulla.”

Rahvusvaheline Merendusorganisatsioon (IMO) otsustas juba 2008. aasta sügisel asuda vääveloksiidide koguheidet progressiivselt vähendama.

Kütuse hinnatõusu konkreetset suurust on praegu raske öelda, sest hinnad muutuvad pidevalt ning pole veel selget ülevaadet, milline hakkab olema uue kütuseliigi nõudlus, ütles Eesti Laevaomanike Liidu president Toivo Ninnas Äripäeva infolehele Transport ja Logistika. “Samas on suuremahulisem kütusekulude tõus uute nõuete tõttu selgelt tulemas,” on ta kindel.

Kauppalehti kirjutas reedel, et otsus tähendab 600 mld eurost hoopi Soome ekspordile. Otsuse vastu protesteerinud Soome esindaja, parlamendisaadik Ville Itälä hoiatas, et muutus tõstab veohindu vähemalt kolmandiku võrra.

Ettepaneku peavad nüüd heaks kiitma liikmesriigid ja Euroopa Parlament.

Taust
- laevadel kasutatakse kütusena tavaliselt rasket kütteõli. Raske kütteõli väävlisisaldus võib olla kuni 5%, samas kui veo- ja sõiduautode kütuse väävlisisaldus ei tohi ületada 0,001%.
- vääveldioksiidi heide põhjustab happevihma ja tekitab tahkeid peenosakesi. Selline peentolm on kahjulik inimese tervisele, see põhjustab hingamisteede ja südame-veresoonkonna haigusi ning vähendab keskmist eluiga ELis kuni kahe aasta võrra.
- viimase 20 aasta jooksul on paljude õhusaastajate, sealhulgas ka väävli heide vähenenud. EL on aga oma graafikust maha jäänud, me oleme veel kaugel eesmärgist jõuda sellise õhukvaliteedini, mis ei seaks ohtu inimeste tervist ega keskkonda. Kui ei võeta meetmeid ning asjadel lastakse kulgeda oma rada, võib merendussektori heide 2020. aastaks ületada ELis maismaal tekkiva heite.
Allikas: Euroopa Komisjon

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,58 -0.0504923
Brasiilia reaal BRL 4,24 0.018863
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.0255754
Filipiinide peeso PHP 59,49 0.2494228
Hiina jüaan CNY 7,71 -0.0363009
Hongkongi dollar HKD 8,95 0.0435779
Horvaatia kuna HRK 7,42 -0.0013471
Iisraeli seekel ILS 4,21 0.1810645
India ruupia INR 81,26 0.1725817
Indoneesia ruupia IDR 16115,16 0.2661085
Islandi kroon ISK 138,34 0.0506256
Jaapani jeen JPY 123,92 -0.0564562
Kanada dollar CAD 1,51 -0.1387421
LAV rand ZAR 15,62 -0.3382604
Lõuna-Korea vonn KRW 1277,91 -0.1804377
Malaysia ringgit MYR 4,69 0.0918431
Mehhiko peeso MXN 21,64 -0.1209168
Norra kroon NOK 9,73 -0.1282683
Poola slott PLN 4,29 0.0326333
Rootsi kroon SEK 10,23 -0.0048871
Rumeenia leu RON 4,68 -0.0064131
Singapuri dollar SGD 1,55 -0.1034059
Suurbritannia nael GBP 0,89 -0.0788999
Šveitsi frank CHF 1,13 0.0266193
Taani kroon DKK 7,46 0.0187622
Tai baht THB 36,18 -0.5784604
Tšehhi kroon CZK 25,55 0.0940107
Türgi liir TRY 6,16 -0.7359691
Ukraina grivna UAH 31,96 -0.1783177
Ungari forint HUF 323,59 0.2478392
USA dollar USD 1,14 -0.0087612
Uus-Meremaa dollar NZD 1,67 0.0179297
Valgevene rubla BYN 2,45 -0.2602578
Vene rubla RUB 76,07 -0.504888

Valdkonna töökuulutused

VENIPAK EESTI OÜ otsib MÜÜGIESINDAJAT

Venipak Eesti OÜ

24. jaanuar 2019